Jump to content
Annons

Etnisk instrumentplugg sökes


HexfusioN

Recommended Posts

Hej hej!

Mitt intresse för etnisk musik, då främst arabisk och indisk har lett fram till att jag har börjat producera etnisk metal och även elektroniskt med etniska influenser. Inte bara skalorna, men instrumenten fascinerar mig mest.

Just nu använder jag mig av grattis pluggar (Syntar, DSK Indian dreamZ, Takim trummodul etc) vars låga ljudkvalité får mig att vilja införskaffa något bättre.

Quantum Leap RA har jag spanat in, då denna ligger i min prisklass mer än Silk, men jag vet inte om datorn pallar de höga systemkraven. Jag kör med en Dell dimension 9200, med 2.1ghZ dual core processor, 3gb internminne och en 500gb hårdisk, som är fylld till kanske 1 femtedel. Mina produktioner är mer eller mindre kolossala, och därför är jag väldigt noga med att ha pluggar som är resurssnåla, vilket jag antar att denna inte är.

Tips på andra pluggar uppskattas verkligen, gärna inom 3000 kronors prisklassen och med lägre systemkrav. Om någon här på forumet äger RA och en liknande dator uppskattas det om jag får en redogörelse av hur och om detta fungerar.

Tack i förskott för eventuella svar

/ Hans Jonsäll

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om någon här på forumet äger RA och en liknande dator uppskattas det om jag får en redogörelse av hur och om detta fungerar.

Nu kanske jag skjuter lite över målet, men... Jag har Ministry of Rock och den använder ju Play-motorn... gör inte RA det också?

Mina erfarenheter av själva samplingsmotorn är i alla fall väldigt positiva.

EastWest gör väldigt bra grejer generellt, som låter väldigt väldigt bra.

Sedan kanske Silk skulle vara något för dig att kolla in också? Det är ju också ett etniskt samplingsbibliotek från EastWest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren hittils, men ingen har fortfarande konkret förtäljt hur stor belastning RA innebär för mitt datorsystem (nog för att det är lite svårt att tala om för utomstående).

De minimala system man kan ha för att kunna använda programmet är ju 2.5ghZ processor och 2gb minne. Rekommenderat står det att man bör ha dual core processor med 2.5ghZ på varje kärna

och 4gb minne, men jag har endast 2.1ghZ kapacitet i mina 2 kärnor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer minne desto bättre heter det ju, och det stämmer verkligen.

Jag har 4 GB för Ministry of Rock, och jag skulle inte vilja använda det med mindre minne...

Vad gäller hastigheten på din processor så är den nog på gränsen för vad som är bra att köra med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har RA installerat på min bärbara Frost. Kör den samtidigt som samplern Battery och en del andra vst-syntar. Har inte varit något problem (inte ens i live-sammanhang). Du har du nog rätt i att pluggen inte är resurssnål, men min dator är väl inte så mycket maffigare än din.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer minne desto bättre heter det ju, och det stämmer verkligen.

Jag har 4 GB för Ministry of Rock, och jag skulle inte vilja använda det med mindre minne...

Vad gäller hastigheten på din processor så är den nog på gränsen för vad som är bra att köra med...

"På gränsen för vad som är bra att köra med", hur menar du? Något tvetydigt påstående. Menar du att datorn riskerar att krascha med den processorkraft jag har, eller att jag i praktiken kommer att kunna använda pluggen? Ska även kolla in Etno från Muto. Kul att tråden fortfarande är vid liv!

Link to comment
Dela på andra sajter

"På gränsen för vad som är bra att köra med", hur menar du? Något tvetydigt påstående. Menar du att datorn riskerar att krascha med den processorkraft jag har, eller att jag i praktiken kommer att kunna använda pluggen? Ska även kolla in Etno från Muto. Kul att tråden fortfarande är vid liv!

Vad jag menade var att det nog går att använda pluggen men att det finns risk för hackande ljud och hög latency om du kör med många instanser av pluggen samtidigt osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Motu Ethno instruments...

Ligger precis under tretusen och låter bra om man

lyssnar på ljudexemplen.

http://www.motu.com/products/software/ethno

Är Etno mindre krävande i fråga om prestanda som behövs än nämnda RA? Var kan jag hitta system requirements på denna? Finns inte på Motus hemsida!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menade var att det nog går att använda pluggen men att det finns risk för hackande ljud och hög latency om du kör med många instanser av pluggen samtidigt osv...

Är inte RA multitimbral (play-motorn alltså)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...