Jump to content
Annons

Explodering av ett midi track


Reason_user

Recommended Posts

Tjena

Ja undrar hur man exploderar en midi låt på cubase sx för när jag exporterar midi filen jag gjort så låter det bara piano alltså hur får jag den o låta genom general midi när jag exporterar den? har hört att de nåt begrep som heter explode?

please help...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grejen e simpel jag har inte använt nåra ljud från nån synth eller hårdvara överhuvudtaget...utan jag gjorde allt ifrån cubase sx och instrumenten kommer ifrån General Midi o drum mappen oxå allt e standard General Midi. Allt låter bra i cubase och som det ska men sen när jag exporterar allt till midi så låter det bara piano till o med trummorna så de blir en enda stor röra av de hela. Jag har gjort samma exportering med andra midis som jag importerat och exporterat genom programmet och dom låter fine. de bara de att de nåt som måste ändras i min fil som jag inte vet vad de e o de e där jag behöver hjälp!

so please hjälp håller på o blir galen har trixat o mixat för o lösa de själv men hittar inte felet!

Link to comment
Dela på andra sajter

😉

Lite otålig...? 😳

Har jobbat väldigt lite med Cubase, så de benämningar jag använder är på Sonar-språket... Men finns det inte nån inställning på varje spår/kanal där du kan välja "bank" och "patch"? Se också till så att varje ljud har sin egen MIDI-kanal och att du valt den ljudkälla du ska använda som "MIDI output".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Ja undrar hur man exploderar en midi låt på cubase sx för när jag exporterar midi filen jag gjort så låter det bara piano alltså hur får jag den o låta genom general midi när jag exporterar den? har hört att de nåt begrep som heter explode?

please help...

Exploderar? 😉😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope, jag är seriös. Det finns åtminstone en engelsk term "explode" som används om MIDI.

Saxat från en google-sökning:

This utility converts Standard MIDI files into a human readable text form. In addition, it can extract embedded sysex messages into a separate files and explode Type0 MIDI files into Type1 MIDI files.

Edit: Däremot verkar varken han eller jag va helt 100 på vad det innebär.... 😉

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Att man "exploderar" innebär väl att man genom en extraktion delar upp alla ingående spår separerade med enskilda midikanaler för varje instrument.

Funktionen finns under MIDI-menyn och heter "Dissolve part"

Sedan när du redigerat sparar du ner MIDI-filen igen i det format du vill använda

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm.... Har du kollat så att varje spår verkligen pekar på rätt instrument innan du exporterar?

Och sedan finns det ju förresten (åtminstone i Sonar) olika sorters MIDI-filer. Om jag inte är ute och cyklar så kan inte "type0" spara inställningar om ljud etc, utan det är bara själva noterna som sparas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara ute och cykla jag med, eftersom det är länge sedan jag exporterade midi. Jag vill minnas att skillnaden mellan type0 och type1 är att type0 samlar alla instrument i ett track (med instrumentinfo) och type1 lägger instrumenten på separata tracks (också med instrumentinfo). Kan vara tvärtom, men sak samma - och då kan man exempelvis "explodera" (dissolve) en type0 till en type1 för att splitta upp instrumenten till olika tracks.

EDIT: Tja, det hade ju demoniqus redan påpekat mer eller mindre.

Har du bara använt ett VST-instrument till alltihop? Jag vet att t.ex Rolands Virtual Sound Canvas var seg att jobba med eftersom cubase inte sparade instrumentinställningarna, utan den gick tillbaka till default (piano på allt utom trumspåret) om man inte sparade inställningarna som en patch från VSC'n och laddade in varje gång man öppnade projektet.

Redigerat av Rapid Wanker
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har både provat type 0 o type 1 resultatet blir desamma, jag provade desolve alla spår men då blev de typ bara en kopia av allt? hur ska jag egentligen göra? de måste va nåt man gör med varje spår liksom allt e valt allt låter bra i cubase o sen när man exporterar så låter allt piano bara? o export inställningarna stämmer eftersom jag prövat andra midi filer genom den...

Link to comment
Dela på andra sajter

De blir bara så när jag exporterar allt annars låter det som det ska i cubase

Jag prövade med o välja any på output för varje kannal men de blev knas men jag fick i allafal trummorna o låta rätt när jag exportera resten lät fortfarande piano fast jag hade valt any på dom med...men att välja any för varje channel e inte rätt kanske...any other suggestions?

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag prövade med o välja any på output för varje kannal

Nej, jag menar att du knyter ett ljud till en kanal..men när du spelar upp den sammansatta MIDIfilen ska output ställas på "any".. det var det jag trodde va fel i din MIDI-fil och att det va det du ställde in vid export.

Får testa ikväll dá

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Men alltså, General Midi omfattar enbart ljudkort med en synthdel/wavelibrary (t.ex. Soundblaster Audigy) och vissa hårdvarusynthar/ljudmoduler som stöder detta (t.ex. Roland JV1010).

Jag gissar på att ljudet som spelas upp kommer från en seperat del från ditt ljudkort. Ljudet alstras alltså inte inuti Cubase. För att få in ljudet i Cubase för att kunna lägga på effekter t.ex. och sen exportera så måste du spela in allt ljud via analoga vägar (eller om ditt ljudkort kan överföra dessa ljud digitalt) in på audiokanaler. Alternativet är att du spelar in låten med alla ljud realtime på ett spår direkt istället.

För att spela in så läs manualen.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du säger låter rätt men jag har faktist importerat en fungerande midi in i min project fil o sedan exporterat ifrån den och de har funkat! så de kan inte vara de jag har prövat göra any på alla portar o de funkar inte heller de skumt att importerade spår från andra midi filer funkar medans dom jag gjort på cubase där kommer ut helt fel? de måste va nån inställning på spåren alltså...har letat o försökt som en galning för o försöka få igång den de närmaste jag kommit är trummorna dom fick jag o låtar rätt men resten lät bara piano....

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag testat att göra MIDI 0 och MIDI 1 exporterat och importerat..det funkar hur bra som helst. MIDI 0 gör ju en sammansatt MIDIfil där output automatiskt ställer sig på "any"

MIDI 1 lägger alla tracks som dom såg ut innan exporten..d.v.s på varsitt spår.

Såhär har jag gjort:

Midi out: Midex 8 - Midiport 3 ( in och ut )

Midikanaler:

trummor - kanal 10, Bas - kanal 3, syntsaxofon - kanal 6

Spelade sedan in en 8 taktersgrej med midinoter

Valde sedan 'Export -> midifile... -> i dialogen som sedan dyker upp har jag valt följande:

* Export as type 0

* 480 - (Export resolution) Här kanske du väljer något annat

* Export locator range ( allt som är mellan left och right locator )

Har även provat att ta bort 'Export locator range' - funkar lika bra

En sista fråga: Hur ställer du in vilka ljud som ska spelas på respektive spår (MIDI Track) i Cubase då? Genom bank/programselectorn i Trackmanagern eller har du ett script som visar vad varje ljud heter när du väljer MIDI input och output ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...