Jump to content
Annons

Hur spelar ni in gitarrer med dist, dry eller wet?


Soxic

Recommended Posts

Hur spelar ni in distade gitarrer, gör ni det så att disteffekten spelas in eller spelar ni in torrt och lägger till dist i efterhand? Jag brukar personligen spela in disten, vilket bland annat gör att man behöver ha färre pluggar igång, men har börjat fundera över fördelarna med att spela in torrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag använder oftast min vox tonelab och spelar in med samtidigt som jag spelar in en helt ren signal för att använda till mjukvarustärkare. En utmärkt grej tycker jag =) Slipper dessutom tänka på latency

EDIT: Det är hemma i lägenheten det... Är jag i studio och har tillgång till vettig stärkare så mickar jag helst den, men gärna samtidigt en ren signal också för re-amping och/eller mjukvarustärkare om nöden kräver =)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hur gör man i professionell studiomiljö? Fast då har man väl riktiga marshallstackar som man mickar upp?

Man kan göra hur som helst, bara man får det som man vill 😄

Jag brukar göra allt så färdigt som möjligt innan det spelas in.

Reverb, delay, alla eventuella effekter genom stärkaren. Micka upp, komprimera, EQa, sedan in i omvandlaren.

Helst alla mickar ihopmixade in i kompressorn/EQn om det är möjligt.

Kör väldigt sällan mjukvara/pod/digitala effekter.

Sen finns det ju så mycket som låter roligare än just marshall...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör man i professionell studiomiljö? Fast då har man väl riktiga marshallstackar som man mickar upp?

Oftast spelar man in dubbla signaler , en DI signal ( Direct Input ) m.a.o ren utan FX och en som går till uppmickade stärkare.

Förr använde man DI inspelning till att Reampa tex om man inte var nöjd med ljudet men gillade tagningen skickade man åter ut signalen till den uppmickade stärkaren med andra inställningar som man sedan spelade in.

Idag har man möjligheten att slänga på en plugg så som Amplitube , Guitar rig etc etc .

Personligen spelar jag oftast in gitarrerna rena , då jag tycker att med dist på kan du komma undan med massa småfel medans in en torr och ren signal

Måste du spela rätt och tight för att det ska låta bra. Framför allt i dubbarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan göra hur som helst, bara man får det som man vill
+1
Sen finns det ju så mycket som låter roligare än just marshall...
-1 😮

@ Ämnet

Jag brukar för det mesta vilja spela in originalljudkällan exklusivt med "kortast" möjliga direktsignalkedja — dvs, helt utan förvrängningar/färgningar (med bestämt undantag för den förvrängning/färgning som eventuellt sker i pre-amp o.d). Effekter och dist och allt man nu vill ha med under inspelning är endast för medhörning.

Och jag spelar nästintill aldrig in mickade ljudkällor (förutom röster, givetvis). Bara så det är sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hemma spelar jag in Cleangura oftast med Amplitube 2 Live.

I studio beror det på vad som finns. Och vilket humör man är på den dagen... 😄

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

@Valle: spelar du in gitarren rent alltså och lägger i efterhand till dist och sånt eller förstod jag dig helt fel?

Jäpp, jag spelar in gitarren "rent" och rattar in "rätt" gitarr-/förstärkarsound senare. Eller rättare sagt, den signalen som spelas in är ren — det jag hör (medhörning) är ju helt annorlunda; en fet distad gura med mustig stereo-chorus, eller vad jag nu känner för för stunden.

Detta har orsakat djupa veck i pannan på mina högt aktade kollegor i Hellvalla Burn — i alla fall i början 😄

Nackdelen, kanske, med "mitt" sätt är att latancy är en högst relevant, prioriterande fråga. Men med dagens DAW-system/datorer, rätt konfigurerade, ska sådant inte inte vara något problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Distad gitarr spelar man in med dist om man har bra grejer. (typ så att man kan micka upp rörförstärkare, har man en POD bör man däremot fundera över detta)

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Distad gitarr spelar man in med dist om man har bra grejer. (typ så att man kan micka upp rörförstärkare, har man en POD bör man däremot fundera över detta)

Vad menar du med POD och fundera över detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så även om ni spelar in "rent" så använder ni dist som referens som inte fastnar på inspelning eller hur? Det blir ju svårt annars att lira t ex palm mute. Så funderar jag på att göra. Då kan man ju sitta i timmar i efterhand och latja med distljudet vilket kan vara en fördel i del slutliga mixningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Okej, så även om ni spelar in "rent" så använder ni dist som referens som inte fastnar på inspelning eller hur? Det blir ju svårt annars att lira t ex palm mute. Så funderar jag på att göra. Då kan man ju sitta i timmar i efterhand och latja med distljudet vilket kan vara en fördel i del slutliga mixningen.

Jupp det är inte dumt alls men ibland är det skönt att ta beslut om hur man vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar alltid in det som jag vill ha det, med dist, chorus, reverb, delay eller vadsom. Dels för att jag vill höra det som kommer att bli, dels för att jag vill ha ljud som jag trivs med. Och så funkade det bra tills en illvillig deltagare i denna tråd försökte få mig att spela in en ren signal... det gick inte alls. Men det är en helt annan tråd.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är en sån "old school" tekniker så brukar jag spela in det ljud som ska vara med mic.. Alltså ska det vara dist så spelar jag in med dist. Med andra ord så får vi tänka till hur det ska låta innan vi spelar in.. Tycker det är mer spännande så.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så även om ni spelar in "rent" så använder ni dist som referens som inte fastnar på inspelning eller hur? Det blir ju svårt annars att lira t ex palm mute. Så funderar jag på att göra. Då kan man ju sitta i timmar i efterhand och latja med distljudet vilket kan vara en fördel i del slutliga mixningen.

Precis så; dist etc finns så att säga med i medhörningen, men inte på signalen som spelas in. Därefter kan du i lugn och ro ratta fram det optimala gitarrsoundet etc.

Att tänka "old school" (med all respekt till dem som tänker så) är i all sin ära tjusigt och sexigt — verkligen! Men samtidigt är det onödigt begränsande och waste of time, i alla fall om man tar i beaktande teknikens utveckling de senaste 30 åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Vad menar du med POD och fundera över detta?

Att om man har POD eller liknande digitalgrunka så kan det vara ett alternativ att spela in utan dist, eftersom det ändå blir digitalt.

Har man däremot en fet rörförstärkarrigg så är det dumt att inte använda dess dist, eftersom man istället lägger på en digital dist i efterhand och som sällan blir lika bra.

Baloney! Det är 2009! Det är inget man gör, bara för att.

Jag tycker det, men jag vet att ni finns som inte tycker så - och det är helt ok. 🙂

Men det beror på vad man vill ha för sound också, och vad man har för förutsättningar som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis så; dist etc finns så att säga med i medhörningen, men inte på signalen som spelas in. Därefter kan du i lugn och ro ratta fram det optimala gitarrsoundet etc.

Att tänka "old school" (med all respekt till dem som tänker så) är i all sin ära tjusigt och sexigt — verkligen! Men samtidigt är det onödigt begränsande och waste of time, i alla fall om man tar i beaktande teknikens utveckling de senaste 30 åren.

Har man stärkare så är det klart som korvspad att man mickar upp den efter det man siktar på. Att konsekvent skjuta upp alla beslut till mix blir sällan bra. Däremot att ha backup med en DI-signal från gitarren för att re-ampa om man i mix inte är nöjd med gitarrerna är en helt annan sak. Tänker man däremot köra alla gitarrer med pluggar så blir det inte bättre av att spela in pluggen. Då har man förre alternativ i slutändan bara.

Viktigt att komma ihåg är att i varje moment nå dit man siktar med alla källor. En mix blir inte bra om inte varje enskilt ljud är bra inspelat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man stärkare så är det klart som korvspad att man mickar upp den efter det man siktar på. Att konsekvent skjuta upp alla beslut till mix blir sällan bra. Däremot att ha backup med en DI-signal från gitarren för att re-ampa om man i mix inte är nöjd med gitarrerna är en helt annan sak. Tänker man däremot köra alla gitarrer med pluggar så blir det inte bättre av att spela in pluggen. Då har man förre alternativ i slutändan bara.

Viktigt att komma ihåg är att i varje moment nå dit man siktar med alla källor. En mix blir inte bra om inte varje enskilt ljud är bra inspelat.

Jag känner igen lite av det där "motståndet" från förr, när förståsigpåare som hade förköpt sig på sina kvartsmilijonbandare — två 24:or, synkade givetvis — envisades med att datorerna aaaaaldrig någonsin kommer att ta över inspelningsindustrin. Eller att "fixa i mixen" bara var något riktiga losers sysslade med.

Skitsnack, givetvis. Det värsta jag vet är när "vi" alltid ska försöka bli standardfädrer på hur man ska och inte ska se arbeta; vad som är bra och inte bra, etc etc.

Om man är av den åsikten att "skjuta upp beslut till mix" är en dålig idé men samtidigt inte längre "bouncar" dubbar/tagningar (bara för att mjukvaran erbjuder 999 spår) — då tycker jag att man dubbelmoraliserar samt kanske tillhör före detta kvartsmilijonbandar-gardet.

Jag kan inte förstå varför det skulle vara "klart som korvspad" att micka upp stärkare efter det man siktar på, till skillnad från att slänga in en insertplugg (stärkare) och ratta in stärkaren efter det man siktar på. Förutom att det förra anses "rätt" bland old timers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur spelar ni in distade gitarrer, gör ni det så att disteffekten spelas in eller spelar ni in torrt och lägger till dist i efterhand? Jag brukar personligen spela in disten, vilket bland annat gör att man behöver ha färre pluggar igång, men har börjat fundera över fördelarna med att spela in torrt.

Enkelt, gör både och 😳

Själv kör jag med en BOSS-stämmare först i signalkedjan för att splitta signalen och så kör jag in både ren och distad signal att leka med senare.

// L-G

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...