Jump to content
Annons

Snälla HJÄLP mig !


frassemannen

Recommended Posts

Hallå , ja har tänkt börja spela in via min laptop .

jag har en compaq presario 2800. 1,4ghz med 256 ram 20 gigs hårddisk.

undrar nu om min dator funkar till att spela in 4-8 kanaler samtidigt??

tänkte köpa nått usb ljudkort har funderat på maya korten , fast skule helst vilja ha nått kort med 8 ingångar som man kan koppla in i usb porten om det finns??

tänkte nu höra om ni har några ideer på vad ja ska köpa å vad ja behöver.

ja behöver ju ljudkort, behöver ja en preamp eller kan man använda mixerbord vad e bäst å billigast ?

jag ska mest spela in rock n roll fler kanaler samtidigt . kom med lite ideer om vad ja bör använda det ska helst vara enkelt att komma igång fast ändå schysst kvalitet hur det nu går ihop haha....

ja har tänkt mig en budget runt 4-6 tusen kronor för ljudkort å preamp eller om mixerbord nu funkar..

tack på förhand ha en bra dag //frasse

Redigerat av frassemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först av allt, kolla så att IRQ-fördelningen funkar. Kåmpack är kända för att ha pc-världens absolut sämsta BIOS. Det är inget ovanligt att maskinen lägger ljud, grafik, nätverk, PCI-styrning, nätverk, USB etc etc på samma IRQ, och då får man "hårdrensa" både fysiskt (vilket kan vara bekymmersamt på en laptop) och i operativet. Jag har bråkat med Kåmpacker så det räcker och blir över. Man kan få dem att fungera med stora ansträngningar och inskränkningar. Men befaras mina misstankar slänger du pengar i sjön om du satsar på en Kåmpack laptop...tyvärr. 🙂

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att 4-6 Tusen inte ens räcker till ett ljudkort om du vill ha ett med 8 in..

tyvärr..

"enkelt att komma igång fast ändå schysst kvalitet hur det nu går ihop haha..."

-Funkar hur bra som helst MEN Billigt att komma igång och sjyst kvalitet går inte alltid Hand i Hand ..

"ESI Quatafire 610. FireWirelösning för både Windows och OSX. Hela 6 in och 10 ut i 1/3 rackstorlek med upp till 192KHz/24bit upplösning. 2 combo ingångar på frontpanelen som kan kopplas om för Mic, line och instrument. Micpreamps med separata Gain kontroller och 48V phantommatning. Hörlursförstärkare med separat monitor volymkontroll. Coax S/PDIF in/ut. Zero-latency monitoring tack vare intern mixer. Upp till 4 enheter kan kaskadkopplas för upp till 40 kanaler. Prissänkt pga lägre dollarkurs! Drivrutiner för både Windows och MAC (fast MAC drivisarna kommer inte förrän framåt sommaren 2004). NU PÅ LAGER!!! "

PRIS 4.495 kr "

- Låter som ett rimligt alternativ.

"Line Audio Design OMP - en 8 mikpreamps i ett rack med allt du behöver för riktigt bra inspelningar till hårddisk, ADAT osv. Här har du dom där lågbrusiga balanserade XLR mikingångarna du söker.

Varje kanal har:

Balanserade XLR lågbrusida mikingångar med 48V Phantommatning

Balanserade XLR utgångar

Separata Peak LED:er som indikerar -36, -6 och 0dB

Separat gain ställbar upp till 66dB,

PAD -25dB PAD

Listpris 5.500:-

"

- Kan oxå vara rimligt om du skall micka upp allt ni spelar in.

TOTAL PRIS = 9.995 kr

Där är väl ungefär var prisnivån BÖRJAR för det du vill ha.Relativt billigt , Men har ingen aning om vilken kvalitet dessa produkter håller , Kan vara bra , Kan vara bara SKIT...

Kolla in dom själv på JAM`s Hemsida ..

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...