Jump to content
Annons

MIDI-trassel till följd av blixt?


Friberg

Recommended Posts

Åskovädret häromdagen dödade mitt ADSL-modem, min router samt nätverkskortet i surfdatorn :/

Fast ännu värre, nu beter sig mitt MIDI-keyboard (Radium 49) skumt.

Det lyser och reagerar på alla rattar och reglage, vilket syns i displayen.

MIDI-ut har dock ingen kontakt med musikdatorn. Fram till nu har den fungerat utmärkt! (jag har den kopplad via MIDI till datorn, eftersom jag aldrig fick drivrutinerna till USB att fungera bra - den drivs således med extern ström i stället för USB-strömming.)

Fast jag ser att den röda "MIDI-stapeln" i Cubase pulserar, så nånting händer. Inga syntar eller så tar däremot signal från keyboardet.

Jag testade då att skicka MIDI-ut-från MIDI-keyboardet in i en annan synt, för att se om det var kabeln som krånglade. Den synten tvärslocknade då! Kolsvart. Efter att ha tagit bort kablen så fungerade den igen...

Och ljudkortets MIDI-in på musikdatorn fungerar som det ska (liksom hela den datorn). Jag kör en annan synt nu som MIDI-keyboard (med samma MIDI-kabel) utan problem.

Nån idé om vad som kan ha hänt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Åskovädret häromdagen dödade mitt ADSL-modem, min router samt nätverkskortet i surfdatorn :/

Fast ännu värre, nu beter sig mitt MIDI-keyboard (Radium 49) skumt.

Det lyser och reagerar på alla rattar och reglage, vilket syns i displayen.

MIDI-ut har dock ingen kontakt med musikdatorn. Fram till nu har den fungerat utmärkt! (jag har den kopplad via MIDI till datorn, eftersom jag aldrig fick drivrutinerna till USB att fungera bra - den drivs således med extern ström i stället för USB-strömming.)

Fast jag ser att den röda "MIDI-stapeln" i Cubase pulserar, så nånting händer. Inga syntar eller så tar däremot signal från keyboardet.

Jag testade då att skicka MIDI-ut-från MIDI-keyboardet in i en annan synt, för att se om det var kabeln som krånglade. Den synten tvärslocknade då! Kolsvart. Efter att ha tagit bort kablen så fungerade den igen...

Och ljudkortets MIDI-in på musikdatorn fungerar som det ska (liksom hela den datorn). Jag kör en annan synt nu som MIDI-keyboard (med samma MIDI-kabel) utan problem.

Nån idé om vad som kan ha hänt?

Låter som ett skumt problem jag hade för ett par år sedan,, men där var det ljudkortet som hade gått sönder, och midi-ut som ej fungerade. Den gav mig stötar!

Men eftersom midi-stapeln i cubase visar att den får midi-information verkar den ju fungera. Ta det lite försiktigt där dock så att inte midi-kabeln är strömförande, eftersom din andra synt slocknade när du koppla in den.

Hoppas det löser sig

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...