herwhisper Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Vad Ă€r det för skillnad mellan ett live och studiobord. NĂ€r det som i det hĂ€r fallet Ă€r digitalbord, Ă€r det nĂ„gon skillnad alls? Borden som jag har funderingar pĂ„ Ă€r Soundcraft 328 och Soundcraft 324 Live? Jag har sett att du Claes sĂ€ljer bĂ€gge dessa bord, sĂ„ du kanske kan hjĂ€lpa mig đ
joachime Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Vad Ă€r det för skillnad mellan ett live och studiobord. Just dom borden vet jag inte skillnaden mellan, men generellt finns det olika lyssningsbehov live och vid inspelning. T ex Ă€r det större vits med solo-in-place vid mixning Ă€n i livesammanhang. Sen kan det vara praktiskt att ha nĂ„gon form av taperetur/inline-monitor eller liknande nĂ€r man spelar in. Asch, det var en svĂ„r frĂ„ga. Försök vara lite mer precis. đ
JJRockford Postat 12 december 2004 Postat 12 december 2004 Kommer sÀkert vara betydligt kunnigare mÀnniskor som svarar hÀr snart. Men jag försöker bidra med det lilla jag snappat upp ÀndÄ. Ett studiobord bör vÀl ha direkt ut pÄ alla kanalerna, d v s möjlighet att fÄ ut varje enskild kanal pÄ mixerbordet. PÄ ett livebord rÀcker det ju generellt sett att kunna skicka en stereosignal till slutsteget/delningsfiltret. Ska vÀl visserligen gÄ att fixa direkt ut med aux-send pÄ det flesta bord, men det kan ju hÀnda att man vill ha dom till nÄgot annat.
antont Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Ett studiobord har egentligen tvÄ funktioner, varav sjÀva mixningen kan liknas vid en livesituation förrutom att man inte anvÀnder mikpreamps. Vid inspelning dÀremot sÄ anvÀnds inte masterregeln, utan varje kanal routas till en unik utgÄng, för inspelning pÄ bandare eller hÄrddisk. För det mesta avÀnder man bara mixerbordets mikpreampar vid sjÀlva inspelningen, möjligtvis lite EQ samt kompressor för att öka signal-brusförhÄllandet. Detta hade kanske inte sÄ mycket med din frÄga att göra, men i alla fall...
Nudel af Ludenben Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Barbord och styrbord Ă€r inga bord, utan tvĂ„ hĂ„ll som man svĂ€nger Ă„t: Hit eller dit. Fast inte för dom som kommer frĂ„n andra hĂ„ller. För dom Ă€r styrbord VĂNSTER!!! Fast inte för dom som kommer frĂ„n andra hĂ„llet... för dom Ă€r det helt naturligt... ju... đ
Wintermute Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 HĂ€r Ă€r 2 punkter jag kĂ€nner starkt för vad gĂ€ller live bord : - jag vill ha subkanaler, och jag vill ha inserts pĂ„ subkanalerna. Eftersom jag inte vill ha kompression i monitorerna sĂ€tter jag kompressionen pĂ„ sub - jag vill kunna SE vad jag gör(!!). Ăven i en mörk konsertlokal. Smart uplĂ€gg och tydlig markering av potar och knappar Ă€r en klar fördel. Belysning pĂ„ bordet Ă€r ocksĂ„ viktigt. Livebord brukar ju vara anpassade för just flexibilitet i PA sammanhang. A&H borden har ju t.ex. omkopplare för om du ska köra borde FOH eller som monitor. Studiobord Ă€r ju anpassade för att jobba med flera kanaler mot ett inspelningsmedium. I studio vill du ju förmodligen ha mer flexibilitet i frĂ„ga om lyssning ocksĂ„. nĂ„ja. alla skriver ungefĂ€r samma sak hĂ€r nu. som vanligt. đ
bassman Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Studioborden har ofta en "mix B". Dvs i din "channelstrip" finns det nÄgra reglage som bara anvÀnds nÀr du trycker in din mix B knapp. Det gör att du kan mixa lyssningen pÄ det du har spelat in utan att behöva ta bort de instÀllningar du har gjort pÄ mix A. Det betyder ju ocksÄ att ett 24 kanalsbord pÄ sÀtt och vis Àr ett 48 kanalsbord. Hoppas det inte blev för konstigt...
Fredster Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Studioborden har ofta en "mix B". Dvs i din "channelstrip" finns det nĂ„gra reglage som bara anvĂ€nds nĂ€r du trycker in din mix B knapp. Det gör att du kan mixa lyssningen pĂ„ det du har spelat in utan att behöva ta bort de instĂ€llningar du har gjort pĂ„ mix A. Det betyder ju ocksĂ„ att ett 24 kanalsbord pĂ„ sĂ€tt och vis Ă€r ett 48 kanalsbord. Hoppas det inte blev för konstigt... Precis, det Ă€r den största skillnaden pĂ„ livebord och studiobord. Studiobord Ă€r sk inline dĂ€r du fĂ„r tillbaka lyssnĂngen pĂ„ samma kanal du skickar ifrĂ„n. Sen kallas den Mix B pĂ„ vissa bord (tex mackie), men oftast sĂ„ Ă€r det en fader som Ă€r svart.....och kallas dĂ„ för svarta eller lilla fadern! Livebord har en separat monitor del.
Fredster Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Vid inspelning dĂ€remot sĂ„ anvĂ€nds inte masterregeln, đ
herwhisper Postat 13 december 2004 TrĂ„dstartare Postat 13 december 2004 Ok, men dĂ„ har jag i alla fall fĂ„tt lite mer kött pĂ„ benen! Tackar för alla svar. Men det ligger till sĂ„ hĂ€r att jag har ett Soundcraft 324 Live bord pĂ„ gĂ„ng som Ă€r begagnat, men jag ska inte anvĂ€nda det till live utan uteslutande till studio. Ăr det ett dumt köp, eller funkar bordet lika bra i en studiomiljö?
Fredster Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 (redigerat) Ok, men dĂ„ har jag i alla fall fĂ„tt lite mer kött pĂ„ benen!Tackar för alla svar. Men det ligger till sĂ„ hĂ€r att jag har ett Soundcraft 324 Live bord pĂ„ gĂ„ng som Ă€r begagnat, men jag ska inte anvĂ€nda det till live utan uteslutande till studio. Ăr det ett dumt köp, eller funkar bordet lika bra i en studiomiljö? Klart att det fungerar till studiobruk ocksĂ„! Det Ă€r bara det med bussning, monitoring mm som Ă€r lite annorlunda. Om du fĂ„r ett bra pris pĂ„ det sĂ„ tycker jag att du ska köpa det! Livebord har ju oftast lite mer sub-grupper Ă€n inline-bord......det kan faktiskt vara en fördel ibland! EDIT: stavfel Redigerat 13 december 2004 av Fredster
Wintermute Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Men vissa studiobord Ă€r ju inte inline utan har separata subbar. Det Ă€r ju inte sĂ„ att alla bord för studio Ă€r inline. Men det ligger till sĂ„ hĂ€r att jag har ett Soundcraft 324 Live bord pĂ„ gĂ„ng som Ă€r begagnat, men jag ska inte anvĂ€nda det till live utan uteslutande till studio.Ăr det ett dumt köp, eller funkar bordet lika bra i en studiomiljö? Kolla om bordet har dom funktioner du behöver i din studio. Om du tror att det du behöver finns sĂ„ Ă€r det ju givet att det kommer funka fint.
herwhisper Postat 13 december 2004 TrÄdstartare Postat 13 december 2004 SÄ som jag har sett pÄ specifikationerna pÄ nÀtet sÄ verkar ju bordet vara helt ok. http://mwaudio.com/product_info/MIXERS_-_D...T_324_LIVE.html Men dÄ Àr frÄgan om dom inbyggda effekterna frÄn Lexicin Àr nÄgot att ha? Har haft funderingar pÄ att köpa mig ett Lexicon reverb, men det skulle ju inte behövas om dom som sitter i bordet Àr nÄgot att ha!
Fredster Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Men vissa studiobord Ă€r ju inte inline utan har separata subbar. Det Ă€r ju inte sĂ„ att alla bord för studio Ă€r inline. Nej givetvis Ă€r det sĂ„ men dom flesta âstudiobordâ Ă€r inline. TĂ€nk dig sjĂ€lv om du har en produktion pĂ„ 48 kanaler, om du inte har inlinebord dĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t 96 kanalerâŠâŠâŠ.blir lite jobbigt att Ă„ka 5 meter Ă„t bĂ„da hĂ„llen för att sĂ€nka/höja nĂ„gon kanal! đ
Claes Holmerup Postat 13 december 2004 Postat 13 december 2004 Vad Ă€r det för skillnad mellan ett live och studiobord. NĂ€r det som i det hĂ€r fallet Ă€r digitalbord, Ă€r det nĂ„gon skillnad alls?Borden som jag har funderingar pĂ„ Ă€r Soundcraft 328 och Soundcraft 324 Live? Jag har sett att du Claes sĂ€ljer bĂ€gge dessa bord, sĂ„ du kanske kan hjĂ€lpa mig đ Ok - i stĂ€llet för mer eller mindre kvalificerade gissningar, Ă€r det kanske bĂ€st att gĂ„ till kĂ€llan och lĂ€sa pĂ„ lite... 324 Live: http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=12 Digital 328: http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=38
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.