Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vad Àr det för skillnad mellan ett live och studiobord. NÀr det som i det hÀr fallet Àr digitalbord, Àr det nÄgon skillnad alls?

Borden som jag har funderingar pÄ Àr Soundcraft 328 och Soundcraft 324 Live?

Jag har sett att du Claes sĂ€ljer bĂ€gge dessa bord, sĂ„ du kanske kan hjĂ€lpa mig 🙂

Annons
Postat
Vad Àr det för skillnad mellan ett live och studiobord.

Just dom borden vet jag inte skillnaden mellan, men generellt finns det olika lyssningsbehov live och vid inspelning. T ex Àr det större vits med solo-in-place vid mixning Àn i livesammanhang. Sen kan det vara praktiskt att ha nÄgon form av taperetur/inline-monitor eller liknande nÀr man spelar in.

Asch, det var en svĂ„r frĂ„ga. Försök vara lite mer precis. 🙂

Postat

Kommer sÀkert vara betydligt kunnigare mÀnniskor som svarar hÀr snart. Men jag försöker bidra med det lilla jag snappat upp ÀndÄ. Ett studiobord bör vÀl ha direkt ut pÄ alla kanalerna, d v s möjlighet att fÄ ut varje enskild kanal pÄ mixerbordet. PÄ ett livebord rÀcker det ju generellt sett att kunna skicka en stereosignal till slutsteget/delningsfiltret. Ska vÀl visserligen gÄ att fixa direkt ut med aux-send pÄ det flesta bord, men det kan ju hÀnda att man vill ha dom till nÄgot annat.

Postat

Ett studiobord har egentligen tvÄ funktioner, varav sjÀva mixningen kan liknas vid en livesituation förrutom att man inte anvÀnder mikpreamps.

Vid inspelning dÀremot sÄ anvÀnds inte masterregeln, utan varje kanal routas till en unik utgÄng, för inspelning pÄ bandare eller hÄrddisk. För det mesta avÀnder man bara mixerbordets mikpreampar vid sjÀlva inspelningen, möjligtvis lite EQ samt kompressor för att öka signal-brusförhÄllandet.

Detta hade kanske inte sÄ mycket med din frÄga att göra, men i alla fall...

Postat

Barbord och styrbord Ă€r inga bord, utan tvĂ„ hĂ„ll som man svĂ€nger Ă„t: Hit eller dit. Fast inte för dom som kommer frĂ„n andra hĂ„ller. För dom Ă€r styrbord VÄNSTER!!! Fast inte för dom som kommer frĂ„n andra hĂ„llet... för dom Ă€r det helt naturligt... ju... 🙂

Postat

HÀr Àr 2 punkter jag kÀnner starkt för vad gÀller live bord :

- jag vill ha subkanaler, och jag vill ha inserts pÄ subkanalerna. Eftersom jag inte vill ha kompression i monitorerna sÀtter jag kompressionen pÄ sub

- jag vill kunna SE vad jag gör(!!). Även i en mörk konsertlokal. Smart uplĂ€gg och tydlig markering av potar och knappar Ă€r en klar fördel. Belysning pĂ„ bordet Ă€r ocksĂ„ viktigt.

Livebord brukar ju vara anpassade för just flexibilitet i PA sammanhang. A&H borden har ju t.ex. omkopplare för om du ska köra borde FOH eller som monitor. Studiobord Àr ju anpassade för att jobba med flera kanaler mot ett inspelningsmedium. I studio vill du ju förmodligen ha mer flexibilitet i frÄga om lyssning ocksÄ.

nÄja. alla skriver ungefÀr samma sak hÀr nu.

som vanligt. 🙂

Postat

Studioborden har ofta en "mix B". Dvs i din "channelstrip" finns det nÄgra reglage som bara anvÀnds nÀr du trycker in din mix B knapp. Det gör att du kan mixa lyssningen pÄ det du har spelat in utan att behöva ta bort de instÀllningar du har gjort pÄ mix A. Det betyder ju ocksÄ att ett 24 kanalsbord pÄ sÀtt och vis Àr ett 48 kanalsbord.

Hoppas det inte blev för konstigt...

Postat
Studioborden har ofta en "mix B". Dvs i din "channelstrip" finns det nÄgra reglage som bara anvÀnds nÀr du trycker in din mix B knapp. Det gör att du kan mixa lyssningen pÄ det du har spelat in utan att behöva ta bort de instÀllningar du har gjort pÄ mix A. Det betyder ju ocksÄ att ett 24 kanalsbord pÄ sÀtt och vis Àr ett 48 kanalsbord.

Hoppas det inte blev för konstigt...

Precis, det Àr den största skillnaden pÄ livebord och studiobord.

Studiobord Àr sk inline dÀr du fÄr tillbaka lyssníngen pÄ samma kanal du skickar ifrÄn. Sen kallas den Mix B pÄ vissa bord (tex mackie), men oftast sÄ Àr det en fader som Àr svart.....och kallas dÄ för svarta eller lilla fadern!

Livebord har en separat monitor del.

Postat

Ok, men dÄ har jag i alla fall fÄtt lite mer kött pÄ benen!

Tackar för alla svar.

Men det ligger till sÄ hÀr att jag har ett Soundcraft 324 Live bord pÄ gÄng som Àr begagnat, men jag ska inte anvÀnda det till live utan uteslutande till studio.

Är det ett dumt köp, eller funkar bordet lika bra i en studiomiljö?

Postat (redigerat)
Ok, men dÄ har jag i alla fall fÄtt lite mer kött pÄ benen!

Tackar för alla svar.

Men det ligger till sÄ hÀr att jag har ett Soundcraft 324 Live bord pÄ gÄng som Àr begagnat, men jag ska inte anvÀnda det till live utan uteslutande till studio.

Klart att det fungerar till studiobruk ocksÄ!

Det Àr bara det med bussning, monitoring mm som Àr lite annorlunda. Om du fÄr ett bra pris pÄ det sÄ tycker jag att du ska köpa det!

Livebord har ju oftast lite mer sub-grupper Àn inline-bord......det kan faktiskt vara en fördel ibland!

EDIT: stavfel

Redigerat av Fredster
Postat

Men vissa studiobord Àr ju inte inline utan har separata subbar. Det Àr ju inte sÄ att alla bord för studio Àr inline.

Kolla om bordet har dom funktioner du behöver i din studio. Om du tror att det du behöver finns sÄ Àr det ju givet att det kommer funka fint.

Postat

SÄ som jag har sett pÄ specifikationerna pÄ nÀtet sÄ verkar ju bordet vara helt ok.

http://mwaudio.com/product_info/MIXERS_-_D...T_324_LIVE.html

Men dÄ Àr frÄgan om dom inbyggda effekterna frÄn Lexicin Àr nÄgot att ha?

Har haft funderingar pÄ att köpa mig ett Lexicon reverb, men det skulle ju inte behövas om dom som sitter i bordet Àr nÄgot att ha!

Postat
Men vissa studiobord Àr ju inte inline utan har separata subbar. Det Àr ju inte sÄ att alla bord för studio Àr inline.

Nej givetvis Ă€r det sĂ„ men dom flesta ”studiobord” Ă€r inline.

TĂ€nk dig sjĂ€lv om du har en produktion pĂ„ 48 kanaler, om du inte har inlinebord dĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t 96 kanaler

.blir lite jobbigt att Ă„ka 5 meter Ă„t bĂ„da hĂ„llen för att sĂ€nka/höja nĂ„gon kanal! 😕

Postat
Vad Àr det för skillnad mellan ett live och studiobord. NÀr det som i det hÀr fallet Àr digitalbord, Àr det nÄgon skillnad alls?

Borden som jag har funderingar pÄ Àr Soundcraft 328 och Soundcraft 324 Live?

Jag har sett att du Claes sĂ€ljer bĂ€gge dessa bord, sĂ„ du kanske kan hjĂ€lpa mig 🙂

Ok - i stÀllet för mer eller mindre kvalificerade gissningar, Àr det kanske bÀst att gÄ till kÀllan och lÀsa pÄ lite... :rolleyes:

324 Live: http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=12

Digital 328: http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=38

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.