Jump to content
Annons

antont

Medlem
  • Antal inlägg

    13
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om antont

  • Födelsedag 1982-10-06

Om mig

  • Stad/plats
    Umeå, Sweden
  1. Menar du kontaktmikrofoner? De används ändå inte så ofta i inspelningssammanhang. Ta i stället ett vanlig mik på ett stativ ca 40 cm från instrumentet. Ingen risk för repor!
  2. När jag gick på Pite Musikhögskolas ljudingenjörsutbildning hade vi Bruce som gästlärare en dag, och han pratade sig väldigt varm för öronavståndsstereoinspelningar i alla möjliga och omöjliga varianter. Det var nu två år sedan, så jag kan inte säja att jag minns allt, men jag kommer i håg att han berättade om körinspelning med Blumleinrigg, med kören stående i ring runt mikarna. Han berättade även om sina experiment med konsthuvudstero, dvs två mikar instuckna i öronen på ett konstgjort huvud. Denna stereoform går alltså bara att lyssna på i hörlurar, men ger å andra sidan en helt sanslös detaljerad stereobild. Tro mig, jag har själv provat. Bruce använde det ett tag vid slagverkspålägg, men slutade dock att använda det i sitt praktiska arbete med musikinspelningar då han insåg att ingen ändå märkte någon skillnad. En annan sak att säga om Bruce är att han inte har några som helst betänkligheter när det gäller ljudnivåer och hörselskador. Hela klassen hade öronsus länge efter hans exempellyssningssessioner i ett par Genelec 1036or...
  3. antont

    16 in.

    Vart hitta du den för ca 2000? Dom priser jag sett närmar sig 3000... Musikanten i Umeå säljer dom för 2400, jag köpte från USA för 1500, men då tillkommer ju moms o frakt, = 2000.
  4. Jag har just skaffat en, och jag är nöjd. Det är klart att det inte är det absolut bästa ljudet, men för det sanslösa priset så tycker jag att det är helt ok! Sjäva A/D omvandlingen är bra men mikpreamparna känns lite ihåliga. Kanske man ska satsa på en separat mikpreamp för sång som komplement, när jag blir rik igen ska jag göra det i alla fall.
  5. Ett studiobord har egentligen två funktioner, varav sjäva mixningen kan liknas vid en livesituation förrutom att man inte använder mikpreamps. Vid inspelning däremot så används inte masterregeln, utan varje kanal routas till en unik utgång, för inspelning på bandare eller hårddisk. För det mesta avänder man bara mixerbordets mikpreampar vid själva inspelningen, möjligtvis lite EQ samt kompressor för att öka signal-brusförhållandet. Detta hade kanske inte så mycket med din fråga att göra, men i alla fall...
  6. antont

    16 in.

    Jag har just skaffat en Behringer ADA8000, 8 in/utgångar samt mikpramps med fantom på alla ingångarna. Låter helt okej för priset, ca 2000 kr.
  7. Jag är ingen expert på ämnet, men så här har jag fått för mig att det funkar: Trafo står för transformator, och är i grunden om en järnkärna lindad med två koppartrådar. När en växelströmssignal skickas in på en av lindningarna blir järnkärnan en elektromagnet, och i den andra lindningen induceras(skapas) motsvarande växelström. I musiksammanhang använder man trafon till att ändra förhållandet mellan spänningen och strömmen i en elektrisk (ljud)signal samt att skilja kablarna före och efter trafon galvaniskt, dvs de sitter inte ihop fysiskt. Bara växelströmssignal kan ta sig igenom transformatorn, likström stoppas effektivt. Detta utnyttjar man exempelvis när man skickar fantommatning(likström) till en kondensatormikrofon. Blev nån klokare?
  8. antont

    Bygga vägg

    Absorbtionen i trumrummet kommer i högsta grad påverka hur mycket dina föräldrar kommer att bli störda av ditt spelande, å andra sidan är det väldigt otillfredställande att spela trumset i ett väldigt torrt rum... Svår nöt att knäcka! Det enda sättet är nog att försöka bygga ett "rum i rummet", men det kommer att kosta kosing!
  9. Lite mer om inspelningen: Etta spelades in innan jag byggde upp egna grejer, så vi använde oss av en gymnasieskolas prylar. Fiol och Nyckelharpa spelades in med en stor, svart ADK-mik som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Mandolan med samma mik + 1 inbyggd piezomik för botten. Elbas DI, och slagverk bestående av Cajón och div plock mikades av en AKG 414 för vispljudet, en liten KM-mik hundra-nånting.. som OH samt en AKG 112a bak på cajónen (motsv BD). Blev nån klokare på detta!? Kanske inte men jag får i alla fall tacka för fina komplimanger! Tack tack!
  10. antont

    Bygga vägg

    Det första jag tänker: Tänk igenom dina behov och vilka andra faktorer som spelar in för den totala ljudisoleringen! Visst du kan bygga en "tokisolerad" vägg på 70 cm som inte kommer att släppa igenom något ljud, men hur ser det ut med de andra väggarna? Golv och angränsande sidoväggar för över mycket ljud om de är solida. Om du vill ha riktigt tyst måste du bygga ett sk "rum i rummet", med gummiupphängda golv, väggar o tak. Eftersom jag antar att det inte är aktuellt i ditt fall behöver du inte göra någon monstervägg heller, eftersom den totala ljudisoleringen mellan rummen inte skulle påverkas nämnbart. Om du skall använda rummet för inspelning av trummor i första hand är heller ljudisoleringen inte speciellt viktig eftersom skillnaden mellan ett trumset och ett ev bakgrundsoväsen lär vara så stor att den är omärkbar. Däremot kan du lägga krutet på absorbenter i studiodelen! Det gör en otrolig skillnad. Det enda soundet du kan satsa på i ett så litet rum blir att ha det snustorrt, så långt ner i basregistret som möjligt. Räkna med ett absolut minimum på 10 cm absorbenter på alla väggar samt i taket. Detta om du använder köpta absorbenter, om du gör egna av ex gullfiber och väv bör du räkna med det tredubbla. Håller med föregående talare om att det kanske inte är genomförbart i över huvud taget...
  11. vad ska man säga... I första hand är det en otrolig möjlihet att på egen hand leka och lära med proffesionell ljudutrustning. Vad gäller lärarna var det väldigt blandat, vissa var strålande och andra värdelösa. Själv flummade jag mest runt, och gjorde inspelningar med mina kompisar och lade ned ganska lite tid på studier. Sen ska man ju palla att bo i Piteå också! Själv kommer jag från Umeå vilket gör mig ganska härdad med vintermörkret, men för stockholmarna var det tungt!
  12. Jag måste säga att jag blir lite illamående av panoreringen när jag lyssnar i lurar, men annars låter det bra. Kanske lite för producerat ljud på kören, går inte riktigt ihop med de snygga, närvarande gitarrerna! Annars riktigt fint! Leadsångljudet är klockrent!
  13. LÅTNAMN: Nyset ARTIST/GRUPP: Folkmusik För Alla GENRE: Folkmusik LÅTLÄNGD: 7.43 KOMPOSITÖR: Anton Teljebäck PRODUCENT: Anton Teljebäck, Jonatan Sandberg Forsgren INSPELNINGSÅR: 2003 FORMAT: mp3 STORLEK: 13,3 megabyte STATUS: Färdig demo LÅTLÄNK: Nyset Lite folkmusik kanske kan smaka!?
  14. Jag måste vara mästare i att paja fioler... 6 stycken har det blivit genom åren! I och för sig har jag spelat sen jag var fem, och de flesta missöden skedde de första åren!
×
×
  • Skapa ny...