Jump to content
Annons

Sångkategori


henk2055

Recommended Posts

Vore det inte nåt med en sångkategori på forumet? Jag kanske e blind men det närmaste jag kommer där man kan diskutera sång är väl under "akustiska instrument"? Sången är ju en sån viktig del av musiken så jag tycker den förtjänar en egen kategori!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske det.

Fast det kan bli lite gnat om saken... Det finns de som på fullaste allvar menar att rösten är ett instrument, och därför är det rimligt antagande att du kommer att möta segt motstånd på just den punkten.

Sedan kan man kanske undra; ska vi ha en kategori för skolad sång och en för oskolad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rösten ÄR ju ett instrument - och eftersom det är det mest betydelsefulla instrumentet i de flesta sorters musik (det har ju hand om både melodi och text - något som inget annat instrument klarar), så tycker nog jag också att det kan föräras en egen kategori. 🙁

Skolad eller oskolad kvittar. Det finns ju inga separata kategorier för andra instrument beroende på om man har utbildning eller inte. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tanken bara slog mig för jag håller på att läsa om hur man behandlar sång i en mix och hittade ingenstans här där det diskuteras. Blev lite förundrad eftersom det är ett så viktigt inslag i musik och i en mix!

Men om det nu är så att rösten är ett instrument så kanske det kan diskuteras i kategorin "akustiska instrument"?

edit: om det fanns en egen kategori för det kanske det skulle dra igång lite roliga och informativa diskusioner om det, för även om sången nu är ett instrument så kanske många drar sig för att skapa trådar om det för man inte hittarn nånstans att diskutera det?

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Rösten ÄR ju ett instrument - och eftersom det är det mest betydelsefulla instrumentet i de flesta sorters musik (det har ju hand om både melodi och text - något som inget annat instrument klarar), så tycker nog jag också att det kan föräras en egen kategori. 🙂

Nej, rösten är inget instrument, lika lite som strängarna på din bas är det.

Röst/Sång ska därför ha en helt egen huvudkategori (och alltså inte ingå i Hårdvaruinstrument-avdelningen), med underavdelningar som t.ex teknik, övningar, kurer etc.

Edit: stavfelning

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

det är väl (ännu) en definitionsfråga och inget att irritera sig på om andra inte tycker lika?

för mig är det helt självklart att rösten är ett instrument. om man söker en utbildning inom musik (som vi tidigare fått reda på att man inte ska göra, men som ändå lyckats bli någon form av 'norm' om man håller på med musik och vill satsa lite seriöst på det) jämställs rösten med t.ex. piano, gitarr, trummor eller vilket annat instrument som helst. Däremot skulle jag kunna tänka mig att definiera rösten som en egen instrumentgrupp (som t.ex. blåsinstrument, slagverksinstrument, o.s.v.). Dessutom är det ju det instrument som flest personer äger, och som Claes säger, en möjlighet att kunna återge både melodi och text (även om det är spännande att försöka "spela" en text på något annat instrument eller i ensemble). jag är alltså inte alls emot en sång/röst-kategori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var väl inte syftet med den här tråden att diskutera hurvida rösten är ett instrument eller inte, utan om den skall äras en egen kategori här på forumet. Jag tror att det skulle skapa fler lärorika och intressanta diskutioner än de nästan obefintliga trådar i ämnet som finns här nu, vilket är synd eftersom sången är så viktig.

Vad tror/tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar vi sånginspelning eller sångteknik? För själva inspelningen lär ju hamna under ex. "Redigering", medans sångteknik får ligga under en helt egen kategori. Men den enda kategorin som lär "kanske" stämma in måste ju vara "Hårdvaruinstrument". Även om jag skulle anse att Sångteknik behöver en egen kategori. Men då är vi nästan inne på att alla instrument får ha en teknik kategori.´

Jag röstar definitivt för att sång (teknik som annat) bör ha en egen kategori. Kommer ge mycket bra respons, dels för sångare som vill lära sig mer om tekniken vid inspelning och dels för producenter som vill lära sig just "inspelning", mixning, redigering osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Pratar vi sånginspelning eller sångteknik? För själva inspelningen lär ju hamna under ex. "Redigering", medans sångteknik får ligga under en helt egen kategori.

Det bästa är väl om de ligger i samma kategori.

Men då är vi nästan inne på att alla instrument får ha en teknik kategori.

Japp vi kan ju ha en teknik kategori för trianglar också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp vi kan ju ha en teknik kategori för trianglar också 🙂

Ja, definitivt, haha. Jag behöver verkligen lära mig tekniken för just inspelning av trianglar! Har aldrig fått det där kristallklara plinget vid inspelningen. Samma sak när jag försöker få till inspelningen med "klaves". Jäkla svårt det där alltså! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Vad kul! 🙂 (Och så fick du sagt lite annat på köpet)

jag gav mig åtminstone inte på någon personligen

Hur mår pannan?

det borde väl du veta? det är ju ditt påhitt... 🙂

Japp vi kan ju ha en teknik kategori för trianglar också 🙂

I Brasilien ska det tydligen finnas en 3årig universitetsutbildning i tamburinspel. Så varför inte? 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...