Jump to content
Annons

Recommended Posts

http://soundcloud.com/enchantedduo/enchanted-duo-spectacle

Den här låten har jag till fullo gjort i Linux. Kanske är linux operativsystemet du hört talas om men inte kommit till skott att pröva på. Kanske är det något du framöver kommer att stöta på i ditt yrkesliv. Eller så är det miljön du redan jobbar i, omedveten om vilka möjligheter den innehåller för musikproduktion. Om du vill så ska jag berätta mera.

Varför linux?
Linux har haft ryktet om sig att vara ett hackerverktyg, vilket till viss del stämmer. Gnu/Linux är till sin natur väldigt konfigurerbart vilket innebär att organisationer eller grupper av människor kan sätta ihop en uppsättning mjukvara som specifikt passar de behov man har. Baserat på att mjukvaran är fri ger det också möjligheten att sprida paketeringen vidare. Vilket har lett till att man benämner det med namnet distribution. I takt med att distributioner som Debian och Ubuntu har vunnit mark vilka lanseras som lättanvända linux, har många fått upp ögonen för operativsystemet. Från att ha varit framställt som en kommando-promt man sitter och matar in instruktioner i, kan linux idag visa upp något som av många betraktas som användarvänlighet. Genom att visualisera användarexempel med skärmdumpar på min blogg fick jag en kommentar som jag tycker beskriver utvecklingen på ett bra sätt. "Nice! Makes Linux audio look more civilized to those who don´t know!"

Vilken distribution skall jag välja?
Det finns flera distributioner som särskilt är framtagna för musikproduktion. Av dessa är samtliga optimerade på kärn-nivå(operativsystemets hjärta) för att hantera ljud. En utgångspunkt när man väljer är att kontrollera vilka musikprogram som följer med färdiginstallerat. En annan kan vara att kolla upp vilken annan distribution som den baserar sig på (liknar). Beroende på tidigare erfarenhet av linux kan det vara lättare att komma igång om den hör till en linuxfamilj man känner igen. Den här tråden ger en översikt av distributioner för ljud-/multimediaproduktion

Distributionen jag använder mig av heter Ubuntu Studio. Den innehåller en mängd olika program och verktyg för musikproduktion. Många följer redan med vid installationen av Ubuntu Studio. Andra kräver en separat installation.

Ljudmotor, patchbay

jack.jpg

JACK är ljudmotorn i hela systemet, där man ställer in buffert size, latency mm. Bilden visar det grafiska interfacet qjackctl för status och kontroll av motorn. JACK ger möjligheten att synka alla program likt "rewire".

jackconnections.jpg

Med JACK Connect följer den användbara funktionen att koppla ihop in- och ut-signaler mellan olika program för att styra om signalflödet. Vilket gäller för både Audio- och MIDI-signaler. Detta medför att man t.ex. kan spela av ljudet från en programkälla till ett annant program, eller att man använder ett fristående program som en instrument-plugg. När man sparar ett projekt i tex. Ardour eller Rosegarden kommer den att komma ihåg inställningarna man gjort i Connections.

Inspelning, mixning
Inspelning_Mixning.jpg

Ardour är det enda communityfinansierade musikprogrammet i linuxvärlden. Det vill säga som genom donationer kan finansiera en heltidsanställd utvecklare. Ett DAW med flerkanalsinspening och realtidseffekter som kan jämföras med motsvarigheter som Cubase och Proo-Tools. Senaste stabila versionen är 2.8.12 och än så länge inehåller inte Ardour någon hantering av MIDI-spår. Denna funktion väntas dock i sammband med releasen av v3.0 som ännu bara finns som beta version. En komplett användarmanual för Ardour finns här.

Harrison Mixbus är en kommersiell variant av Ardour. Skillnaderna hittar man i mixern som är mer avancerad och färgar ljudet, vilket gör att Mixbus låter anorlunda jämfört med många andra kända inspelningsprogram. "Mixbus har en emulerad bandmättnad/analogliknande färgning på varje mixkanal som inte går att stänga av". Linus, Blindtest: Summering i DAW, 2010-05-07 - 00:16

Rosegarden är en audio och MIDI Sequencer. Främsta användningsområdet är att spela in och editera MIDI. Ett MIDI-spår kan ha tre vyer: trum- och matris-vy (pianorulle) samt not-vy. Det går att skapa instrumentbanker och koppla synthmoduler som tex. ZynAddSubFx till den. En vanlig setup är att man via den tidigare beskrivna ljudmotorn JACK synkar Rosegarden med Ardour och vips överbryggar man avsaknaden av midispår i Ardour.

Audacity är en välkänd audio-editor som finns för Windows, Mac och Linux. Tyvärr går det inte att styra signalflödet till och från Audacity genom Jack. Dock är den pålitlig att använda vid editering (klippa, klistra) av ljudfiler. Effekter arbetar inte i realtid men det går att få en förhandsvisning om resultatet innan man applicerar effekten.

Synthar, samplers
Synthar_Samplers.jpg

Hydrogen är en trummaskin med pattern baserad programmering. Noterna förs in via musen eller genom ett MIDI-interface. Det finns stöd för multisamplade instrument och funktioner för mänsklig velocity, time, pitch och swing. Utöver de trumset som tillhandahålls av programtillverkaren vill jag lyfta fram två andra högklassiga set.

Linux Sampler är en samplingsmotor frikopplad från grafiska interface som kan hantera ljudbibliotek i Gigasampler format (.gig). För alla vårs trevnad finns Qsampler och Jsampler för grafiskt konroll av samplingsmotorn.

ZynAddSubFx Software Synthesizer är en synthmodul med en inbyggd virtuell keyboard. Effekter och filter finns givetvis.

Specimen är en enkel sampler som lämpar sig bra för att snabbt skapa ett instrument av ett ljud. Den här tutorialen visat hur du använder programmet.

Effekter

Screenshot-Ardour-Vocals-SC4-mono-Presen

LADSPA är en standard för plug-in effekter i likhet med tex. VST. I detta format finns alla de vanliga effketerna att tillgå så som EQ, kompressor, reverb, delay samt många andra mer specifika effekter. I dagsläget finns det ingen smidig funktion för att importera effektpresets i Ardour, därför har jag sammanställt en egen samling i form av skärmdumpar.

Mastring

jamin.jpg

JAMin är en maseringsprocessor med spektrum analysator som grafiskt återger den aktuella ljudbilden. 30 bands grafisk EQ, linjära filter, limiter och loudness maximiser.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hjälp gärna till att bygga på med information om programmen i denna tråd.

Hejsan

Grymt bra initiativ å visa Ubutu Studio. Har varit sugen på det ett tag men inte tordas pga man är rädd för en massa krångel.

Hur mkt har du varit tvugen å fixa från orginal installationen ?

Lite frågor.

Trummorna i låten är det trummorna som följer med Ubuntu Studio?

Följer det med någon gitarr effekt, typ gitarrig3 (Massa simulerade förstärkare) ?

Finns det någon typ av autotune i det ?

Härlig låt, är det någon som går i snö på slutet? 😄

Mvh

Snoozer

Redigerat av snoozer
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hejsan

Grymt bra initiativ å visa Ubutu Studio. Har varit sugen på det ett tag men inte tordas pga man är rädd för en massa krångel.

Hur mkt har du varit tvugen å fixa från orginal installationen ?

Lite frågor.

Trummorna i låten är det trummorna som följer med Ubuntu Studio?

Följer det med någon gitarr effekt, typ gitarrig3 (Massa simulerade förstärkare) ?

Finns det någon typ av autotune i det ?

Härlig låt, är det någon som går i snö på slutet? 🙂

Mvh

Snoozer

Det har vart en del mek med att få igång inspelning/uppspelning av ljud så att det inte börjar hacka.

Samtidigt är det en inlärningströskel på JACK men vartefter man lär sig den ser man också fördelarna med den.

Jag tror att det är ett eller några kit som följer med Hydrogen i Ubuntu Studio.

Via synaptic pakethanterare kan man installera hydrogen-drumkits.

Trummorna i låten är ett hopplock av dessa.

JACK Rack kan man använda som gitarreffekt. Har du kryssat för *LADSPA vid installation av Ubuntu Studio får du med simuleringar, förstärkare effekter mm. som du kan använda i JACK Rack. Men de går även att använda direkt i inspelningsprogramen.

Autotuner har jag inte brytt mig om att kolla efter. Gillar den inte (på sång).

Tack för låtberömmet, stämmer att det är en snötrasskare.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Skoj att få höra nåt som gjorts i Ubuntu studio. Jag har lekt lite med det och även Musix.

Det låter bra men låten är dessvärre inte min grej. Oavsett det så uppskattar jag verkligen all bra info som du bidrar med här, kanske gör ett test jag oxå framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Kul initiativ!

Kan man editera midi i Rosegarden med en "pianorulle" också, som i t ex Cubase?

Låten lät alldeles utmärkt också förresten. Inte riktigt min musiksmak, men i övrigt ☺️

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kul initiativ!

Kan man editera midi i Rosegarden med en "pianorulle" också, som i t ex Cubase?

Låten lät alldeles utmärkt också förresten. Inte riktigt min musiksmak, men i övrigt ☺️

Tack!

Ja, med block eller trumpluttar.

Bra att ni ställer frågor, för då kan jag uppdatera posten med sånt som jag inte tänkt på.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Ja, med block eller trumpluttar.

Bra att ni ställer frågor, för då kan jag uppdatera posten med sånt som jag inte tänkt på.

Var på gång att köra Ubuntustudio för 1½ år sedan, men det föll på att det inte fanns drivisar för mitt dåvarande ljudkort. Just nu är jag dock så nöjd med min Win-burk så jag orkar inte dra igång det. Men lite sugen är jag allt. Ubuntu är smuckt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Även jag producerar/mixar i enbart Linux (Ubuntu Studio) så jag kan nog bidra en del till denna tråden. Har inget direkt färdigproducerat att visa upp dock, men tänkte att jag kunde skriva/visa lite olika tips och tricks och prata lite kring vilka fördelar jag ser med Linux/Ubuntu Studio.

Dock har jag aldrig använt Windows i musikproduktionssyfte, så jag har ingen erfarenhet alls av varken Pro-Tools eller de andra etablerade DAWsen.

Kort så är det jag använder nu:

* Ardour, DAW

* Qsynth/Zynaddsubfx/LinuxSampler, synth/samplade instrument

* Seq24, midi-sequencer

* JAMin, "mastring" och finpolering

* Calf/Invanda's kompressorer, eq osv. LV2 plugins som är det "nya" inom Linux, mycket positivt överraskad! Använder vissa LADSPA-plugins fortfarande men gillar LV2 mer då de är grafiska.

* SoundConverter, resampling/filkonvertering och blabal. Trivialt att nämna kanske.

Sen givetvis JACK som backbone till allt det här!

Fler som sitter på Linux? Vi får återuppliva denna tråden igen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej hattkatt och lindberg

Skulle gärna vilja komma i kontakt med er. Kan ni skicka email? PM?

Jag kör Linux ubuntu och installerat ubuntu studio men fastnat totalt. Så skam som lunberg säger kör jag XP på en laptop.

Står i begrepp att köpa ett nytt ljudkort antingen uppföljaren till min TerraTec DMX 6 Fire fast extern och USB eller en Edirol UA25-EXCW. Befintl. 6Fire funkar bra under Linux men datorn börjar knäa.

Vet ni om någon av dessa två går att köra linux?

Var finns mer info linux och musik?

Jag använder bla Edirol och Reason samt Garitan mjukvarusyntar. Frågan är--kan Linux musik programmen typ Rosegarden plocka in dem och använda dem? Min erfarenhet säger nej. Men det har hänt en del kanske på senare tid?

Sedan vill jag kunna köra vidare på mina gamla arbeten och de flesta är Gjorda i Cakewalk 6 --> Sonar4. Går det att få över dem till linux så jag kan fortsätta jobbet där. Att gå vägen öveg midi fil tappar massor med saker.

För att underlätta för er så vill jag berätta att jag skriver mest i klassiskt stil och använder akustiska "riktiga" instrument. Skriver med papper och penna och piano men datorn har fått ersätta dem för det spar tid. För att sedan höra musiken, där kommer syntarna in. Det är inte gratis precis att hyra en orkester att göra en inspelning från noterna med levande musiker. Jag måste lägga oerhört med tid för att justera så återgivningen blir "mänsklig" Det enda bra programmet jag hittat som fixar det är det svenska Igor. Men den är omöjlig att jobba med anser jag. Å inte kan man byta syntar heller eller påverka saker som efterklang mm. Men den spelar "mänskligast" av alla musikprog jag testat. Nu pratar åter om klassiskt alltså och akustiska instrument.

Nyfiken på kommentarer, tips .

Mvh,

Zither

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Me too 🙂

Använder Ardour 3 (beta3) som jag rapporterat lite buggar och förbättringsförslag för det mesta och kombinerar det med nedanstående prylar.

Håller även ett öga på Openoctave-projektet.

Yoshi (ZynAddSubFX fast lite förbättrad)

Linuxsampler för trummor och Piano/Flygel

Sång och linead bas på riktigt.

har köpt LinuxDSPs komersiella workstation pack för riktigt bra plugins som t.ex PulTech eq.

Har de vanliga Calf och Invada för övriga saker.

Har fuskat lite med B4 och FM8 men vill helst inte blanda in wine och windows vst utan hellre köra rena lv2 eller native Pianoteq eller liknade saker. Jag anser att de levernatörer som gör riktiga saker för linuxplattformen bör premieras och därför stöder jag t.ex LinuxDSP.

Funderar på att köpa Pianoteq för riktiga flyglar och rhodes (även om jag har ett Rhodes stående i studion) men jag tycker det är aningen för mycket pengar jämfört med bra samplingar.

Kör helst detta i Avlinux då det fungerar så bra med mina Presonus FP1 och Focusrite Pro40 och det inte är några problem med xruns.

Har även en highend laptop med xubuntu (xfce) som egentligen är en arbetsdator men det fungerar hyffsat på den men inte lika bra som ultra tweakade Avlinux.

Avlinux är lite mindre polerad och helt fokuserad på AV och Media och det är det viktigaste för mej.

Är en linuxanvändare sedan länge och har kört både Gentoo och Debian samt de allra flesta andra distarna så jag kan säkert hjälpa till med nått.

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

@FreeUrMind Hej och välkommen till Linuxavdelningen! Det är ofta låg fart här inne men den här tråden hålls uppdaterad så vi får hjälpas åt att fylla på med information. En sak tex. som jag inte riktigt vågat mig på att förklara är de olika plugin formaten.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

@FreeUrMind Hej och välkommen till Linuxavdelningen! Det är ofta låg fart här inne men den här tråden hålls uppdaterad så vi får hjälpas åt att fylla på med information. En sak tex. som jag inte riktigt vågat mig på att förklara är de olika plugin formaten.

@Nikolaus Tack !

Ska försöka vara lite aktiv från tid till annan då jag tror att många skulle uppskatta lite högre fart. Det händer ju rätt mycket på området så det skulle kunna lyfta lite. Reaper har väl nån riktig Linux-daw på ritbordet eller inofficial och det är ju väldigt många som kör reaper. Tror att det skulle vara ett riktigt braq tillskott på Linux.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...