Jump to content
Annons

Tvärflöjt


otippad

Recommended Posts

Tjena!

Jag råka köpa en tvärflöjt på impuls. Typiskt för jag kan inte spela på den. *suck*

Är den paj eller är det hemliga knep som krävs? Jag får max fram två olika toner

Mina förkunskaper är Piano Gitarr och dragspel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Jag råka köpa en tvärflöjt på impuls. Typiskt för jag kan inte spela på den. *suck*

Är den paj eller är det hemliga knep som krävs? Jag får max fram två olika toner

Mina förkunskaper är Piano Gitarr och dragspel

Man ska täcka hålen från munnen och bortåt, precis som en blockflöjt men man har klaffar.

Den kan vara i så dåligt skick att man knappt kan spela.

Peter ledig tvärflöjtslärare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad bra att du fick en tvärflöjtslärare så fort. Peter alltså.

Som han sa kan det vara ett mekaniskt fel och att det är viktigt att man huvudsakligen täcker hålen uppifrån och ner och inte tvärt om. Oftast är dom lättatste tonerna dom som inte försöker täcka så många hål och det är även här som det blir problematiskt om inte flöjten är helt tät. (Mekaniskt fel)

Sen är blåstekniken oerhört viktig. Men om man någon gång har spelat på flaska kan en bra utgångspunkt vara att man ska forma läpparna som då man spottar ut en melonkärna.

Skaffa helst en lärare som kan få igång dig. Kanske har Peter möjlighet att hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man spelar tvärflöjt genom att inte göra som jag.

Brorsan lekte lekande lätt fram toner på tvärflöjten, skalor och så, medan jag tog i som en dåre utan att det hördes ett dugg. Däri ligger hemligheten - man ska inte behöva ta i!

Edit Piaf: Divine och Kompani skrev att man ska forma läpparna som då man ska spotta ut en melonkärna. Jag är allergisk mot melon, kanske därför jag inte kan spela...?

😛

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena,

Bidrar med en länk till en del info om "flöjtandet" :

flöjt.nu

// Klas

Tack för dom länkarna. Videon kommer jag kanske att skicka med när jag har mina nybörjare första gången. Kul att se att en del lär man ut på samma sätt fast det är ett annat land, som t.ex. att säga "m".

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...