Jump to content
Annons

Studio Tävlingar


Plus o Minus

Recommended Posts

personligen så tycker jag att ni/studio borde ställa högre krav på era läsare som ställer upp i era tävlingar.

alternativt, arrangera en tävling/tävlingar där folk får sända inn sina musikaliska alster som tävlingsbidrag.

visst, detta kan verka en aning orätvist mot dom som inte har möjligheten att spela inn sina alster eller än värre inte har tillgång på något som kan tilliknas en studio.

jag är även medveten om hur tidskrävande det skulle vara för den stackare som blir tvungen att pina sig igenom alla musikaliska tävlingsbidrag.

skulle detta vara en omöjlighet så kan ni/studio iaf höja ribban med ytterligare 3-8 frågor som den tävlandes måste besvara för att kunna vinna det stora åtrovärda priset.

mvh.

kultur ambassaden 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare, det är ett bra förslag. En liknande tråd i ämnet finns här.

Jag lovar att ta upp det med alla inblandade i tidningen. Generellt är det dock så att just tävlingar är ett samarbete mellan redaktion och ett företag som går in och bidrar med ett fint pris. Gör man tävlingarna för svåra så kan det leda till att färre tävar och att det därmed blir mindre intressant för företag att bidra med fina priser. Där är grundproblematiken.

Därför ställer jag den uppriktiga frågan: Tycker ni att det är bättre om vi höjer ribban men har färre/mindre fina priser än att ha fler men "lätta" tävlingar?

Kom gärna med era tankar!

Mvh

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Gör man tävlingarna för svåra så kan det leda till att färre tävar och att det därmed blir mindre intressant för företag att bidra med fina priser. Där är grundproblematiken.

2. Därför ställer jag den uppriktiga frågan: Tycker ni att det är bättre om vi höjer ribban men har färre/mindre fina priser än att ha fler men "lätta" tävlingar?

Kom gärna med era tankar!

Mvh

.björn.

1. denna problematik förstår jag fullt och helt.

2. här anser jag att det finns en gråzon att jobba med.

det måste vara möjligt att, alternativt ställa 4-5 frågor istället för 2, utan att förlora det som du titulerar som fina priser, och intresse från läsaren.

mina personliga uppfattningar är dock inte vad jag skulle kalla för den bästa marknadsföringen, så i det långa loppet så kommer jag säkerligen att klara av att leva med vilket beslut som än må tas i saksfrågan 😉

mvh

kultur ambassaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig ork/fantasi nog att hitta på en klatschig motivering, så sånna tävlingar brukar jag strunta i. Vad ska ni ha dom till egentligen, trycka upp på t-shirtar ?

Nä, bättre i så fall med några kunskapsfrågor för att komma runt lotteri-stämpeln.

Sen att det enda jag vunnit är kaffe på Rundturshäftet .. e ju en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig ork/fantasi nog att hitta på en klatschig motivering, så sånna tävlingar brukar jag strunta i. Vad ska ni ha dom till egentligen, trycka upp på t-shirtar ?

Nä, bättre i så fall med några kunskapsfrågor för att komma runt lotteri-stämpeln.

Den kreativa motiveringen är till just för att komma runt lotteriförfarandet. Skulle vi inte ha en motivering och endast solla ut de rätta svaren (även om det är svåra sådana) bland faktafrågor, skulle vi sitta med ganska många korrekta svar. Vem som ska vinna av dem skulle bli ett direkt lotteri. Med en kreativ motivering har vi ett moment som vi kan bedöma utifrån - vilket allltså är precis vad vi gör.

Bortsett från motiveringen, förstår jag dig rätt att du hade uppskattat fler men svårare frågor?

Sen att det enda jag vunnit är kaffe på Rundturshäftet .. e ju en annan sak.

Bara en sån sak 😉

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vore det t ex med tävlingar där man skulle göra jazzremixer på klassiska verk, skapa en sång enbart bestående av piano och cello, eller göra en cover där hela melodislingan var tvungen att gå baklänges. Mja, kanske går att hitta på lite bättre tävlingar men förhoppningsvis förstår ni vart jag vill komma.

balla idéer... hade lätt ställt upp i tävlingarna då... behöver ju inte vara så stora... utan mer att läsarna får lite träning och utlopp för sin kreativitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ju ta och inse att tävlingarna inte är något annat än ett reklamjippo! Tävlingarna är svinlätta så att alla varesig producent eller bara blockflöjtist i klass 4b kan vara med och svara och ta del av den "smygreklam" som finns tillgänglig enligt avtal!

All annan tävlingsform som kräver för stor uppoffring i form av arbetskraft eller andra resurser är bara att glömma!

Annordna tävlingar själv istället där alla som vill vara med lägger X kr i potten som går till exempelvis en mik eller ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

All annan tävlingsform som kräver för stor uppoffring i form av arbetskraft eller andra resurser är bara att glömma!

det är just denna åsikt eller påstående som får utvecklingen av ett samhälle att stanna upp.

vem säger att vi kan glömma all annan form för tävling, vad gällande just tidningen studio ?

tidningen studio jobbar väll trots allt för den enskilde individen "läsaren", och inte imot den.

ingen läsare

ingen tidning

ingen reklam

korrekt ?

mvh.

kultur ambassaden

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ju ta och inse att tävlingarna inte är något annat än ett reklamjippo! Tävlingarna är svinlätta så att alla varesig producent eller bara blockflöjtist i klass 4b kan vara med och svara och ta del av den "smygreklam" som finns tillgänglig enligt avtal!

Det där vet du inget om. Vi ser tävlingarna i högsta grad som något annat än reklamjippo och oftast sker tävlingarna på tidningens - inte distributörers eller tillverkares - initiativ. Varför? Naturligtvis för att ge en större anledning till att köpa tidningen men också för att kunna ge bort bra och intressanta produkter till dem som behöver dem. En win-win-win-situation.

Men ditt förslag om att skramla ihop till en egen tävling är en idé. Driv den vidare!

Vi tar kritiken till oss och kommer i fortsättningen göra frågorna något svårare. På ett eller annat sätt 😕

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen så tycker jag inte att det spelar någon roll vad det är för priser i tävlingen. Visst är det roligt med någonting maffigt men "det är resan som är målet på vår färd", som en viss svensk poet sa.

helt korrekt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på. Om tävlingen ges sälla, så kan jag hålla med om ovanstående, men om det är tävlingar en gång i månaden eller så, så känns det som det behövs en extra morot för att det inte skall bli vardagsmat. Slita inför OS tex, och hamna på 5 plats i en tävling, måste kännas skitbra. Men att hamna på 5 plats i ett årligtvm är bra, men inte lika bra. Sen kan man ju bli mätt på feta priser med, men ändå, hoppas ni fattar vart jag vill komma. Säger inte att ni har fel, utan rätt, men med viss modifikation. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Små tävlingar varje nummer (liknande nuvarande)

1 Stor komponerings-inriktad tävling var 3e eller 4e nummer...

Det tycker jag var en bra idé. Särskilt om man har lite tid på sig från det att tävlingen annonseras tills inlämningsdatum... dock inte för lång tid! 😛

En annan sak jag skulle vilja veta är vilka motiveringar som ni premierar!! I första tävlingen fick man veta det, men sen dess har det bara varit namnen. 😎

- Det skulle vara roligt av flera (uppenbara) anledningar, men inte minst för att få en uppfattning om vad folk drivs av för motiv med musiken. 😉

För övrigt undrar jag när det blir en Nord Modular G2 i prispotten. - Då blir det motiveringar av!! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

1 Stor komponerings-inriktad tävling var 3e eller 4e nummer...

Bra idé! Studio kanske kan slå sina påsar ihop med något produktionsbolag i tv-branschen som behöver signaturlåtar till kommande produktioner. Vinnaren får sitt bidrag ut i offentligheten och produktionsbolaget får en (förhoppningsvis) proffsig ljudproduktion för mindre än en ringa penning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses, studio!

Fick just nya nummret hem i brevlådan och allt var sig likt. "Motivera slagkraftigt varför du ska vinna..." och "Gå in på den här hemsidan där du hittar svaren på frågorna...". Jag tycker det är dags att vi läsare tar tag i saken och ordnar upp egna tävlingar här på forumet, utan flashiga priser, där endast äran står på spel. Personligen så skulle det vara en tillräcklig morot för mig att sätta igång att skapa bra mycket mer än vad jag gör nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)

utan ta något parti i diskussionen måste jag säga att jag också är nyfiken på att veta vad som är en "bra motivering"?

T ex om en mikrofon skulle jag kunna skriva

"Jag har länge tänkt på att köpa en, men jag är en fattig student och har inte haft råd"

"Jag har redan 5 av den och det är min favoritmikrofon, skulle gärna utöka samlingen med en till"

"Jag hade en sådan tidigare, som jag sparat till i 5 år, men sen gick den sönder och jag har inte råd att laga den pga vattenskadori hela huset."

"Jag vill ha den för att sälja den till min bror och skänka pengarna till Rädda Barnen"

osv osv.. eller ska det vara rim?

"Jag skulle glad vara, om jag fick denna miken ha..ra.."

"Kunde jag få, skulle jag då, skratta mig hes, och tvätta min fez.."

hm... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

utan ta något parti i diskussionen måste jag säga att jag också är nyfiken på att veta vad som är en "bra motivering"?

T ex om en mikrofon skulle jag kunna skriva

"Jag har länge tänkt på att köpa en, men jag är en fattig student och har inte haft råd"

"Jag har redan 5 av den och det är min favoritmikrofon, skulle gärna utöka samlingen med en till"

"Jag hade en sådan tidigare, som jag sparat till i 5 år, men sen gick den sönder och jag har inte råd att laga den pga vattenskadori hela huset."

"Jag vill ha den för att sälja den till min bror och skänka pengarna till Rädda Barnen"

osv osv.. eller ska det vara rim?

"Jag skulle glad vara, om jag fick denna miken ha..ra.."

"Kunde jag få, skulle jag då, skratta mig hes, och tvätta min fez.."

hm... 😏

😳😳😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Om där är två tävlingar i ett nummer av Studio, så tycker jag att den stora tävlingen med de stora priserna kan vara på samma sätt som det alltid varit i de förra numren, men att den andra tävlingen, som inte har lika imponerande pris, skulle kunna vara mer en kunskaps-tävling, typ att skapa någon låt på ett visst sätt.

Lite variation skulle inte göra någon skada. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...