Jump to content
Annons

Ljudkort som klarar höga toner utan att överbelastas


Recommended Posts

Isf var aktiverar man den på kontrollpanelen letade precis men hittade inte !
start / program / tillbehör / underhållning / volymkontroll / alternativ / egenskaper / justera volymen för inspelning och se till att linjeingång är ikryssat istället för mikrofon.
Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Isf var aktiverar man den på kontrollpanelen letade precis men hittade inte !

Har du en liten volymkontroll i startmenyns högra fält? Får du upp den där så kolla att "line in" är uppvriden, och aktiverad för inspelning (brukar stå typ "välj" och ska man bocka för antingen mic eller line in)

Har du ingen sån volymkontroll går du in i kontrollpanelen->ljudenheter->avancerat->alternativ->egenskaper->bock för "inspelning", tryck OK->drar upp nivån på line-in och ser till att den är vald.

..just ja, nu har jag XP, så har du vista kanske det ser lite annorlunda ut i kontrollpanelen...

EDIT: Oj, laxlaxlax hade visst redan svarat, oups =)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in här:

start / program / tillbehör / underhållning / volymkontroll / alternativ / egenskaper / justera volymen för inspelning och se till att linjeingång är ikryssat istället för mikrofon.

Funkar det nu?

Japp linjeingången är i kryssad och då kom jag underfull med att det är den jag har använt hela tiden och det har distrat hela tiden. asså snacka om att detta är krångligt men jag är iaf tacksam för erat engagemang. Så vad blir nästa steg ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp linjeingången är i kryssad och då kom jag underfull med att det är den jag har använt hela tiden och det har distrat hela tiden. asså snacka om att detta är krångligt men jag är iaf tacksam för erat engagemang. Så vad blir nästa steg ?

Att sänka ingången på mixern. Har du gain på den kanalen du kör B1:an på?

Dessutom behöver du nog lära dig lite om mixers, mikrofoner och sånt i allmänhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sänka ingången på mixern. Har du gain på den kanalen du kör B1:an på?

Dessutom behöver du nog lära dig lite om mixers, mikrofoner och sånt i allmänhet.

Ja jag antar det, men tack endå. Jag ska iaf köpa ett ljudkort som klarar en högre db nivå. För även om man luskar så är det ljudkortet jag har i datan inte byggt för att göra musik på. Jag tackar alla för deras hjälp Särskilt laxlaxlax 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan ställa om mixern mellan +4dB och -10dB, så kan du gärna göra det om du har ett standard-ljudkort, eftersom utnivån är lite mer lagom där - men det är inte säkert att det är hela sanningen, utan du kan behöva sänka någon annanstans också...

I mixern ska du se till att ställa Gain på micingången så att Peak-LED:en bara blinkar till när du tar i så att du spyr, typ. Om det inte går att dra ner Gain tillräckligt för det, så kan du behöva aktivera Pad på mixern och/eller på micen.

Hur har du kopplat det från mixern till ljudkortet? Vad heter utgången du har använt?

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan köpa hur många nya ljudkort som helst. du kommer fortfarande att ha samma problem. Dock så skulle jag rekommendera ett nytt ljudkort i vilket fall, men inte p.ga. att det distar in...

Ja det är ju distret jag vill bli av med, och ett nytt ljudkort borde juh klara högra frekvenser ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan ställa om mixern mellan +4dB och -10dB, så kan du gärna göra det om du har ett standard-ljudkort, eftersom utnivån är lite mer lagom där - men det är inte säkert att det är hela sanningen, utan du kan behöva sänka någon annanstans också...

I mixern ska du se till att ställa Gain på micingången så att Peak-LED:en bara blinkar till när du tar i så att du spyr, typ. Om det inte går att dra ner Gain tillräckligt för det, så kan du behöva aktivera Pad på mixern och/eller på micen.

Hur har du kopplat det från mixern till ljudkortet? Vad heter utgången du har använt?

Linje utgång

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju distret jag vill bli av med, och ett nytt ljudkort borde juh klara högra frekvenser ?

Disten har ingenting alls med frekvenser att göra, utan enbart volymen.

Vi får nog titta på de grundläggande begreppen, så att vi inte pratar förbi varandra...

Hög frekvens = ljus ton

Låg frekvens = mörk ton

Hög volym = starkt

Låg volym = svagt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nytt ljudkort kommer inte hjälpa dig att "klara en högre dB-nivå", dina problem beror nog inte på det. Antagligen har du för het signal in i ljudkortet. Har du ett inspelningsprogram med något sätt att mäta nivån så kan du ju se om det slår rött, Sänk då till det inte gör det längre och disten bör ha försvunnit. Och som sagt tidigare, se till att du verkligen använder en linje-ingång och inte mic-ingång på ljudkortet.

Berätta gärna hur du kopplat, hela vägen från micken fram till datorn, vilka kablar som använts, vart de är inkopplade osv... Vilken mixer har du förresten?

Detta ska nog kunna lösa sig då.

/L

EDIT: Du har kanske t.o.m någon indikator på mixern som visar nivån, du skall börja där och se till att det bara slår om till rött när du skriker allt vad du har typ 😛

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Disten har ingenting alls med frekvenser att göra, utan enbart volymen.

Vi får nog titta på de grundläggande begreppen, så att vi inte pratar förbi varandra...

Hög frekvens = ljus ton

Låg frekvens = mörk ton

Hög volym = starkt

Låg volym = svagt

ok kan ni då ge mig en förklaring om jag köper ett bättre ljukort, vad är det då som förbättras ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett nytt ljudkort kommer inte hjälpa dig att "klara en högre dB-nivå", dina problem beror nog inte på det. Antagligen har du för het signal in i ljudkortet. Har du ett inspelningsprogram med något sätt att mäta nivån så kan du ju se om det slår rött, Sänk då till det inte gör det längre och disten bör ha försvunnit. Och som sagt tidigare, se till att du verkligen använder en linje-ingång och inte mic-ingång på ljudkortet.

Berätta gärna hur du kopplat, hela vägen från micken fram till datorn, vilka kablar som använts, vart de är inkopplade osv... Vilken mixer har du förresten?

Detta ska nog kunna lösa sig då.

/L

EDIT: Du har kanske t.o.m någon indikator på mixern som visar nivån, du skall börja där och se till att det bara slår om till rött när du skriker allt vad du har typ 😛

Det är just detta som är det intressanta som jag inte förstår, när jag skriker lyser knappt ens 1:A lampan, ändå blir ljudet för starkt och det distrar ! den visar typ - 30db eller något endå distrar det.

Det går en xlr kabel från micen in i mixern. sedan från mixern in i datorn går det en exakt sådan här sladd:

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_yrk2030.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just detta som är det intressanta som jag inte förstår, när jag skriker lyser knappt ens 1:A lampan, ändå blir ljudet för starkt och det distrar ! den visar typ - 30db eller något endå distrar det.

Det går en xlr kabel från micen in i mixern. sedan från mixern in i datorn går det en exakt sådan här sladd:

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_yrk2030.htm

Okej, då ser det ju inte ut som att det skulle dista i mixern.. Har du möjlighet att koppla hörlurar direkt till mixern för att lyssna att det låter rätt där?

EDIT: Och dina kabelval verkar också vara helt korrekta, låter som att det skulle vara så att datorns ingång är en mic-ingång ändå eftersom det distar. Har du både en blå line in på datorn och en grön mic in? Och du använder den blåa?

EDIT2: Vad heter mixern?

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just detta som är det intressanta som jag inte förstår, när jag skriker lyser knappt ens 1:A lampan, ändå blir ljudet för starkt och det distrar ! den visar typ - 30db eller något endå distrar det.

Det går en xlr kabel från micen in i mixern. sedan från mixern in i datorn går det en exakt sådan här sladd:

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_yrk2030.htm

Gör nu som limpan säger och berätta exakt hur du kopplat allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok kan ni då ge mig en förklaring om jag köper ett bättre ljukort, vad är det då som förbättras ?

Även om ditt problem ej försvinner med ett nytt ljudkort så svarar jag ändå. En uppgradering från det inbyggda ljudkortet i moderkortet till ett dyrare pci ljudkort kommer att öka kvalitén genom bättre converters och fler in/out utgångar. Det kan också finnas preamps på dessa ljudkort.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då ser det ju inte ut som att det skulle dista i mixern.. Har du möjlighet att koppla hörlurar direkt till mixern för att lyssna att det låter rätt där?

EDIT: Och dina kabelval verkar också vara helt korrekta, låter som att det skulle vara så att datorns ingång är en mic-ingång ändå eftersom det distar. Har du både en blå line in på datorn och en grön mic in? Och du använder den blåa?

EDIT2: Vad heter mixern?

jag andvänder den blåa, och jag har en soundcraft compact mixer.

Ja och om jag står och skriker i micen utan att spela in och så skriker jag med med hörning och då låter det clean så alltså mixern och micen klarar det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är just detta som är det intressanta som jag inte förstår, när jag skriker lyser knappt ens 1:A lampan, ändå blir ljudet för starkt och det distrar ! den visar typ - 30db eller något endå distrar det.

Det går en xlr kabel från micen in i mixern. sedan från mixern in i datorn går det en exakt sådan här sladd:

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_yrk2030.htm

Hur ser det ut på ingången? Du har en Peak-LED där, som inte ska lysa, utan bara flämta till när det är som starkast. Om den lyser hela tiden så har du skruvat upp för högt på Gain-ratten.

Vad är det för någon mixer? Det kan vara lättare att hjälpa dig att få ordning på det om man känner till vilka prylar det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser det ut på ingången? Du har en Peak-LED där, som inte ska lysa, utan bara flämta till när det är som starkast. Om den lyser hela tiden så har du skruvat upp för högt på Gain-ratten.

Vad är det för någon mixer? Det kan vara lättare att hjälpa dig att få ordning på det om man känner till vilka prylar det handlar om.

http://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large...-compact-10.jpg där har du mixern

Link to comment
Dela på andra sajter

jag andvänder den blåa, och jag har en soundcraft compact mixer.

Ja och om jag står och skriker i micen utan att spela in och så skriker jag med med hörning och då låter det clean så alltså mixern och micen klarar det 😛

Ok - då är det utnivån från mixern som är för hög. Vilken utgång på mixern har du använt? Är det record out eller någon annan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...