Jump to content
Annons

Frågor kring preamp


Riffraff

Recommended Posts

Hejhej.

Jag tänkte börja komma igång med inspelning av elgitarr. Eftersom jag inte har någon erfarenhet alls så har jag några frågor (Har läst en massa andra trådar och fått svar på mycket också).

Jag vill gärna ha ett relativt billigt alternativ för att bara få pröva på

Jag tycker att TonePort UX2 verkar vara vettigt och smidigt för mig. Vad jag har förstått så är det både ljudkort och preamp i ett?

Sen så läste jag här i en annan tråd att det här alternativet med att köra gitarren in i en preamp tar mycket processorkraft. Nu är det ju väldigt svårt för er att veta det här, men kommer min dator att klara av inspelning av elgitarr på ett bra sätt?

Datorn har ett par år på nacken. Tyvärr är det enda jag vet om den är att moderkortet är ett ABIT IS7-E och grafikkortet GeForce 7600 GS. Ram-minnet kommer jag inte ihåg (får kolla upp det om det har nån betydelse...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Jo det är så att gitarrpluggar drar en del cpu. Men det är ingen större fara. Det finns tillräckligt för att sitta och öva på sina låtar med både basplugg såsom t ex Ampeg SVX och trumplugg. Har själv haft en Toneport UX2. Det är usbljudkort och det drar lite mera cpu också än ett fw eller pcikort. Men nackdelen med den är att ljudet blir ganska så plastigt. Det är inget höjdarkort. Men det är helt okej att börja med om man aldrig har jobbat med gurapluggar förut. Men visst, har du råd med en lite dyrare preamp så kan du får bättre ljud och andvända dig av andra pluggar också såsom t ex amplitube, revalver etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Nja, preampen i hårdvaran drar ingen cpu-kraft, däremot om du tänker använda t.ex. Line 6 Gearbox eller Line 6 Pod Farm för att modelera förstärkarmoduler, så kommer detta dra cpu-kraft.

Preampen till instrumentingången är fast, och den går inte att justera via hårdvaran.

Men som DieHard säger, så är kortet ett "helt okej" kort, inget mer. Micpreamparna är också extremt brusiga. Om du endast tänker använda kortet till gitarren, varför inte spara lite pengar och skaffa en UX1:a? Samma grej, fast mindre ingångar. Ett annat alternativ du kan göra för att få ett bättre ljud, är att köpa ett ljudkort med bara en instrumentingång, kanske line in och line/main out. På det sättet så kan du spendera pengarna du sparar på någon bättre ljudande gitarrplugg. Tvekar dock lite på att det går att hitta lika billigt som UX1:an, men kanske ändå. =)

Det som är viktigt med datorn är moderkortet, processorn och RAM minnena.

Sorry om jag är lite ludrig, har precis kollat klart på den sista Sagan om Ringen filmen. Puh!

/ Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Nja, preampen i hårdvaran drar ingen cpu-kraft, däremot om du tänker använda t.ex. Line 6 Gearbox eller Line 6 Pod Farm för att modelera förstärkarmoduler, så kommer detta dra cpu-kraft.

Preampen till instrumentingången är fast, och den går inte att justera via hårdvaran.

Men som DieHard säger, så är kortet ett "helt okej" kort, inget mer. Micpreamparna är också extremt brusiga. Om du endast tänker använda kortet till gitarren, varför inte spara lite pengar och skaffa en UX1:a? Samma grej, fast mindre ingångar. Ett annat alternativ du kan göra för att få ett bättre ljud, är att köpa ett ljudkort med bara en instrumentingång, kanske line in och line/main out. På det sättet så kan du spendera pengarna du sparar på någon bättre ljudande gitarrplugg. Tvekar dock lite på att det går att hitta lika billigt som UX1:an, men kanske ändå. =)

Det som är viktigt med datorn är moderkortet, processorn och RAM minnena.

Sorry om jag är lite ludrig, har precis kollat klart på den sista Sagan om Ringen filmen. Puh!

/ Daniel

Ett USB-ljudkort kräver lite mer av datorn än ett PCI, beror väl lite på vilket moderkort man har kan jag tänkt, hur pass "prioriterad" USB-bussen är m.m, men oftast kommer du ner i lägre latency med både PCI- och firewire-ljudkort än USB-ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, eftersom jag inte spelat in gitarr med pluggar förut så har jag inte alltför höga krav.

Och ja, UX1 lär nog vara smartare för min del eftersom jag faktiskt inte behöver fler ingångar.

Tittade på youtube och på den här

videon så tycker jag den låter ok.

Men fan. Det blir ju snöpligt om det visar sig att det blir problem med latencyn. Det kommer ju bli tråkigt om man blir tvungen att leva med latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Alltså det är ingen latens som ställer till med något problem när du spelar upp.Det är tillräckligt för att du inte ska märka av det. Och det är ju huvudsaken. Heller inga problem om du använder dess asiodrivisar för att t ex spela in keyoard. Sen är det noll latens när du spelar in med guran så där har du heller inget att oroa för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du Gearbox/Pod Farm, och du använder de som stand-alone program, så kommer det knappt bli någon latency, då line 6 använder s.k. "direct monitoring", och de säger att det är "0-ish" latency, men vi alla vet att det inte finns något som heter det 😛

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
de säger att det är "0-ish" latency, men vi alla vet att det inte finns något som heter det 🙂

Nej men vi kan låtsas som om det fanns. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Använder du Gearbox/Pod Farm, och du använder de som stand-alone program, så kommer det knappt bli någon latency, då line 6 använder s.k. "direct monitoring", och de säger att det är "0-ish" latency, men vi alla vet att det inte finns något som heter det 🙂

MVH Daniel

Vad menas med stand-alone program? Om jag ska spela in så måste jag köra ett till program, som heter Ableton® Live Lite som ingår i paketet... + Pod Farm.

Av nyfikenhet, vad är det som faktiskt orsakar latency?

För övrigt har jag kollat igenom datorn och det jag har är:

moderkort - ABIT IS7-E

Processor - Pentium 4 CPU 3.00GHz

2 st 512 ram minnen

Man kan väl säga att det liggger ungefär vid gränsen till vad som rekomenderas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
DieHard (oregistrerad)
Vad menas med stand-alone program? Om jag ska spela in så måste jag köra ett till program, som heter Ableton® Live Lite som ingår i paketet... + Pod Farm.

Stand-alone är program som du kan köra utan att ha någon DAW igång såsom gitarr, syntar, trummor etc. Självklart måste du ha en DAW om du vill spela in. Men om du bara vill lira så behöver du inget DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tror jag förstår.

Nu på senare tid har jag dock börjat fundera på andra lösningar än en UX1... Den ser väldigt plastig ut + att det känns som man betalar mer för mjukvaran som följer med än för själva kortet.

Finns det nåt annat hyfsat ljudkort (jag kräver inte något superkort) i 1500 klassen, som inte känns lika plastigt. Behövs egentligen bara en instrument-ingång samt hörlursingång.

Sedan hade jag tänkt köpa Guitar Rig 3, om jag gillar den gratis demon som man kan ladda ner. Men när jag söker på Guitar Rig 3 på Thomann så finns det ju massa alternativ att välja. Är det Guitar Rig 3 session man ska ha isåfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja om du vill komma billigt undan så blir det session om du vill ha Guitar Rig 3. Nackdelen med en UX1 eller tvåan är att ljudkortet inte är det bästa. Det funkar helt okej men med session får du ett klart bättre ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Såg precis att det bara finns 5 olika förstärkarmodeller och 12 högtalare att välja mellan i Session. Är kanske inte så mycket att hurra för.

Jag vill ju helst få med någon gitarrplugg så att man kan sätta igång att lira på en gång. På det sättet är ju UX1'an ett bra val. Om man köper ljudkort och mjukvara separat så skenar ju priset iväg lite. Antar att jag helt enkelt får skrapa ihop lite mer pengar i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Du kan säkert uppgradera guitarig om du skaffar session. Stirra dig inte blind på hur många förstärkarmodeller som följer med för ärligt talat, hur många behöver man egentligen? Det är knappast någon med riktiga stärkare som säger nä fan jag har bara 5 stycken. Men kolla bara att det är stärkaremuleringar som ingår är några som passar dig. Själv kör jag i stort sett uteslutande med bara en på Amplitube Metal och det är 5150. Men kolla vidare också på NIs hemsida om det står något mer om uppgradering för session.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det är ju så att när man begränsar sig med ett fåtal saker tvingas man bli mer kreativ och det går få till riktigt bra ljud och ljud man är nöjd med. Det är ju så också många av de grymma ljud man hör på plattor uppstått att man fått vara kreativ med det lilla man haft tillgång till. Med allt för mycket att välja på är ju risken större att man bara hoppar fram och tillbaka utan att bli helt nöjd och inte tycker man får till det där heliga graalen-ljudet man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...