Jump to content
Annons

hur kopplar man V amp 2?


sosper

Recommended Posts

Min kompis har köpt en Peavy bandit 112 80w.. och han har en v amp 2 (behringer) och han undrar om det går att koppla v ampen till peavyn.. någon som vet något om V amp 2? eller måste man ha ett ljud kort för att få v ampen att fungera? ge lite tips o så tack:) MVH Alexz

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jodå det går.

Kabel från gitarren till input på V-Amp2

Från output på V-Amp (finns två, välj en) till input på Peavey Bandit!

Det man får göra dock är att köra på rent ljud (clean) i Peavey Banditen

Och stänga av högtalasimuleringen i V-Ampen, annars kommer det att låta luddigt och dovt.

Finns det en effektloop på Peavey Banditen så går det även att köra där.

Men det beror oxå på hur loopen är kopplad i förstärkaren. Hänger lite på hur gammal den är.

I serie eller parallell. I serie så bryter det hela signalen och du kan köra på alla effekter i V-Ampen.

Är det parallell så bryter det inte signalen utan "lånar" av ljudet och lägger till effekten från V-Ampen.

Och då "bör man inte" köra med effekter som dist, kompressor, wah wah. Då inte hela ljudet blir processat.

Om man nu inte är ute efter det förstås!

Lite överkurs kanske i inlägget. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå det går.

Kabel från gitarren till input på V-Amp2

Från output på V-Amp (finns två, välj en) till input på Peavey Bandit!

Det man får göra dock är att köra på rent ljud (clean) i Peavey Banditen

Och stänga av högtalasimuleringen i V-Ampen, annars kommer det att låta luddigt och dovt.

Finns det en effektloop på Peavey Banditen så går det även att köra där.

Men det beror oxå på hur loopen är kopplad i förstärkaren. Hänger lite på hur gammal den är.

I serie eller parallell. I serie så bryter det hela signalen och du kan köra på alla effekter i V-Ampen.

Är det parallell så bryter det inte signalen utan "lånar" av ljudet och lägger till effekten från V-Ampen.

Och då "bör man inte" köra med effekter som dist, kompressor, wah wah. Då inte hela ljudet blir processat.

Om man nu inte är ute efter det förstås!

Lite överkurs kanske i inlägget. 😆

jag har en Line 6 spider 3 30w , sen har jag en så kallad Banan kontakt som man kan koppla in i mp3 in , den kopplade jag till V amp så den fungerar till min line 6, men problemet är det att när jag vill ha backing track så hade jag innan kopplat den banan kabeln till datorn så att jag fick ljud från datan till gitarr förstärkaren, då undrar jag kan jag koppla en banan kontakt från Phones i line 6'en till V ampen skulle det fungera? phones och mp3 in är det samma input grejj så att v ampen fungerar från båda två? svårt o förstå, men lika svårt o förklara!

Link to comment
Dela på andra sajter

kallelooping (oregistrerad)

Hej Sosper

Att koppla ihop en V-Amp med en Line 6 enhet (även förstärkare) är ju lite tårta på tårta.

Båda är ju multieffektenheter och skall ju göra samma sak.

OBS! det är inte sk "banankontakter" du använder utan sannolikt 6.3 mm teleplugg (gitarrsladdkontakter) eller 3.5 mm teleplugg (som används i datorer eller mp3 spelare).

"Banankontakter" sitter normalt på labbsladdar man använder i ett elektronik/el labb

För din kompis med Peavy bandit 112 förstärkare så håller jag med KillwithSkill.

Det är så man skall använda en multiffektenhet ihop med en gitarrförstärkare.

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...