Jump to content
Annons

Vad är det för inbyggda högtalare i alla studios man ser?


Alexho

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på och bygger mig en studio. Nu har jag kommit på ( 🙂 ) att jag vill ha inbyggda ref monitorer i väggen framför mitt mixerbord så att säga.

Men vilka är det som anses som studio-standard?

Jag har för mig att det ska finnas ett par Mackie som man bygger in och inte kostar som en fin bil.

Mvh Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag håller på och bygger mig en studio. Nu har jag kommit på ( 🙂 ) att jag vill ha inbyggda ref monitorer i väggen framför mitt mixerbord så att säga.

Men vilka är det som anses som studio-standard?

Jag har för mig att det ska finnas ett par Mackie som man bygger in och inte kostar som en fin bil.

Mvh Alex

Genelecs grejer är ju ganska standard, iallafall enligt den uppfattning jag har. Att bygga in i väggen är inget lätt arbete, men jag önskar att jag kunde ha ett rum över så jag kunde bygga in mina 12" i väggen.

Mackie brukar hålla kvalitet har jag för mig, likaså JBL och DynAudio(stavning?).

MVh Sebastian

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som regel s.k. "Main monitors" som byggs in. De är gjorda för inbyggnad och finns från många av de ledande tillverkarna (ADAM, Dynaudio, Genelec, JBL m fl) - men dessa stora monitorer är inte särksilt billiga...

Du kan bygga in andra monitorer också, men det är inte säkert att det blir särskilt bra resultat. Det beror på deras konstruktion. Du behöver också tänka på ventilationen bakom väggen, eftersom det ju sitter slutsteg i monitorerna, som alstrar värme som behöver ledas bort.

En närfältsmonitor kan bli helt fel att bygga in, eftersom den ju är gjord för att avlyssnas på närmare håll än det avstånd man ofta har till väggen...

Om du vill ha reda på hur det går till att bygga in, så borde du kunna få relevanta träffar om du Googlar efter "Soffit Mount" eller "Flush Mount".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar!

Men hur är det om jag använder passiva, då behövs det väl ingen ventilation?

Jag har sätt ett par Mackie någonstans som ska vara till inbyggnad, men kan inte komma på vad det var för modell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...