Jump to content
Annons

mikkablar


debatt

Recommended Posts

Hellu!

Gör det nåt om man har olika längder på sina mikkablar? Kommer ljudet att fördröjas i de längre kablarna? Är det hörbart? Tänkte spela in trumset (också) och tänkte att i så fall behöver jag även en uppsättning med längre kablar - är 5 eller 6 meter lagom då? Mina 1,2,3-metare räcker väl ej?

Kan jag blanda 3 och 6-metare?

Såg att Cordial har ett brett sortiment.

Är det ett bra märke?

SVÅRAST att finna är:

1) en y-kabel som är minitele stereo hona till xlr hane mono x2 på 5 meter.

2) en tele hona mono till xlr mono hane (köper 2 st) på 5 meter.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med tanke på att ljudet färdas i ca 35% av ljushastigheten även genom de kablar som har sämst hastighetsfaktor, så spelar längdskillnaden absolut ingen roll av den anledningen. 😠

Har inte testat Cordial, men de är säkert helt ok. Vill du ha riktigt bra kontakter, så väljer du kablar med Neutrik-kontakter i stället för billigare kontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det hade ju blivit sjukt jobbigt att räkna på tidsfördröjningen för att få fasen att ligga rätt om man hade kört med olika längd på kablarna.

Däremot börjar det tappa något i diskanten när kabeln blir typ över 100m lång eftersom den till slut börjar fungera som ett filter... det har något med självkapacitans att göra. (Rätta mig om jag har fel, vilket jag säkert har)

Redigerat av Gardinen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kapacitansen i kabeln tillsammans med impedansen i ändutrustningen bildar ett lågpassfilter som faktiskt kan påverka det hörbara området. Det finns också en grej med stående våg i kabeln varför många (flera i alla fall) tillverkare av audio/studioprylar inte rekommenderar kablar kortare än 4,6 meter.

Fast jag tycker ju att färgerna är viktiga. Det piggar upp om man slipper bara svarta kablar! 🙂 man känner sig som ett barn igen som ska välja lakritsremmar i kiosken! Lättare att hålla reda på vart de går också. jag brukar ta en röd till vänster kanal och en blå till höger kanal! ;-)

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Kapacitansen i kabeln tillsammans med impedansen i ändutrustningen bildar ett lågpassfilter som faktiskt kan påverka det hörbara området.

Det har ingen eller helt försumbar inverkan i det hörbara området. Testa att plocka in lite värden i formlerna HÄR, så ser du snabbt hur det ser ut...

Det finns också en grej med stående våg i kabeln varför många (flera i alla fall) tillverkare av audio/studioprylar inte rekommenderar kablar kortare än 4,6 meter.

Jag har aldrig hört talas om att det skulle störa audio. Det kan däremot bli ett bekymmer när det handlar om klockfrekvenser, som i Wordclock eller i SCSI-kedjor, där reflektionen i kabeländarna gör att man måste sätta termineringsmotstånd i båda ändarna för att dra ner signalnivån (och därmed dämpa reflektionerna så mycket att de inte stör längre).

Varför skulle just 4,6 meter vara någon sorts gräns?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Det har ingen eller helt försumbar inverkan i det hörbara området. Testa att plocka in lite värden i formlerna HÄR, så ser du snabbt hur det ser ut...

Prova en gitarr kabel som är 10 meter och jobbar med 10Kohm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova en gitarr kabel som är 10 meter och jobbar med 10Kohm.

Om du har en så högohmig utgång, så är det förstås viktigare att välja en lågkapacitiv kabel. Vid en snabb koll bland audiokablar hos ELFA så hittade jag bl a en på 28pF/m - och du är långt ifrån problemen igen... 😆

Det mest normala är dock att utgångar är lågohmiga och ingångar är högohmiga - och då finns det helt enkelt inget problem med kapacitansen i kabeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Om du har en så högohmig utgång, så är det förstås viktigare att välja en lågkapacitiv kabel. Vid en snabb koll bland audiokablar hos ELFA så hittade jag bl a en på 28pF/m - och du är långt ifrån problemen igen... 😆

Det mest normala är dock att utgångar är lågohmiga och ingångar är högohmiga - och då finns det helt enkelt inget problem med kapacitansen i kabeln.

Sålunda har kabelvalet betydelse. Nu är frågan om mickablar och inte gitarr/bas så det är andra parametrar som är viktigare. Tex hur bra de går att gå på. Och hur bra de skärmar av störningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ingen eller helt försumbar inverkan i det hörbara området. Testa att plocka in lite värden i formlerna HÄR, så ser du snabbt hur det ser ut...

Mig oroar det inte särskilt mycket - inget jag ligger vaken för! 😆 Jag vrider ändå på tonkontrollerna... !

Jag har aldrig hört talas om att det skulle störa audio. Det kan däremot bli ett bekymmer när det handlar om klockfrekvenser, som i Wordclock eller i SCSI-kedjor, där reflektionen i kabeländarna gör att man måste sätta termineringsmotstånd i båda ändarna för att dra ner signalnivån (och därmed dämpa reflektionerna så mycket att de inte stör längre).

Varför skulle just 4,6 meter vara någon sorts gräns?

Just nu har jag inte mina referenser tillgängliga. Det blir ju rätt sällan man "plöjer" manualer. men det är en förekommande rekommendation. Min poäng med att poängtera färgens betydelse var just det är så sällan kablar orsakar störningar för mig.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Sålunda har kabelvalet betydelse.

Enbart när det handlar om högohmiga utgångar, men då kan det ha betydelse.

Med lågohmiga utgångar är kapacitansen en helt irrelevant faktor i hörbara frekvenser.

Nu är frågan om mickablar och inte gitarr/bas så det är andra parametrar som är viktigare. Tex hur bra de går att gå på. Och hur bra de skärmar av störningar.

Absolut! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu har jag inte mina referenser tillgängliga. Det blir ju rätt sällan man "plöjer" manualer. men det är en förekommande rekommendation. Min poäng med att poängtera färgens betydelse var just det är så sällan kablar orsakar störningar för mig.

/Jocke

Fel färg på kablarna kan verkligen vara störande... 😛

Det hade varit mycket intressant om du kunde hitta var det hävdas att man ska ha minst den längden på kablarna. Om det har någon relevans, så vill jag gärna förstå varför - och är det fel så är det ju alltid bra att kunna avliva felaktiga myter... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...