Jump to content
Annons

.


BoGarsle

Recommended Posts

Annons
  • Svar 206
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

vems tolkning är rätt då, idiot?

Hur kan en tolkning vara rätt?

En tolkning kan vara att säga "moderatjävel" med syfte på personens åsikter. En annan att syfta på personens personlighet, alltså inte åsikten utan med syfte att kränka personen. Jag skrev innan hur jag tolkade det (i och med frågan om demokratisk rätt). Om du tolkar det annorlunda, säg det! Det är viktigt att veta när vi diskuerar annars är risken för missuppfattningar stor.

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan en tolkning vara rätt?

den tolkning som dom flesta kan enas kring anses oftast vara den rätta

när du utgår från att tolkningen är fri å därför avgör vad som är acceptabelt - försök föreställa dig att använda det som argument i en rättegång ang förtal eller ärekränkning

"javisst kallade jag honom kuksugare, men det var med syfte på personens åsikter"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan en tolkning vara rätt?

En tolkning kan vara att säga "moderatjävel" med syfte på personens åsikter. En annan att syfta på personens personlighet, alltså inte åsikten utan med syfte att kränka personen. Jag skrev innan hur jag tolkade det (i och med frågan om demokratisk rätt). Om du tolkar det annorlunda, säg det! Det är viktigt att veta när vi diskuerar annars är risken för missuppfattningar stor.

Jag tycker att det är en själv som bestämmer om det är en kränkning.

Säger någon till en "moderatjävel" eller "kommunistjävel" så är det för att personen som säger det inte vet bättre.

Det är upp till en själv att bestämma om man ska ta åt sig eller inte.

Men kom igen nu!! Herregud...

skulle man gå på folk för okvädesord, så fick man ju tvätta skjortor varenda dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

den tolkning som dom flesta kan enas kring anses oftast vara den rätta

när du utgår från att tolkningen är fri å därför avgör vad som är acceptabelt - försök föreställa dig att använda det som argument i en rättegång ang förtal eller ärekränkning

"javisst kallade jag honom kuksugare, men det var med syfte på personens åsikter"

Just därför är det olagligt att kalla någon för "muslimjävel", därför att de flesta har enats kring att det är fel. Antagligen också därför det inte är olagligt att kalla någon "moderatjävel". Gränsen måste dras någonstans för vad som är tillåtet att säga och inte.

Jag vet inte vad lagen säger men jag skulle tro att kalla någon för "muslimjävel" räknas som hetts mot folkgrupp. Du kan lika gärna vara etnisk muslim som religiös eller politisk muslim.

Men vad tycker du i frågan - är det lika rätt/fel att kalla någon "muslimjävel" som att kalla någon "moderatjävel" och varför tycker du det, en motivering, inte bara att du tycker det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är en själv som bestämmer om det är en kränkning.

Säger någon till en "moderatjävel" eller "kommunistjävel" så är det för att personen som säger det inte vet bättre.

Det är upp till en själv att bestämma om man ska ta åt sig eller inte.

Men kom igen nu!! Herregud...

skulle man gå på folk för okvädesord, så fick man ju tvätta skjortor varenda dag.

Absolut, har man någon som helst opartisk kunskap om och relation till Islam så kallar man inte någon för "muslimjävel" - då vet man bättre.

Men i en diskussion huruvida det är en demokratisk rättighet att med ord utrycka sig gentemot andra medmänniskor så är det av tyngd att veta, inte bara vad man menar med ett ord utan också att man faktiskt kan mena olika saker med samma ord. Självklart för vissa men inte att förakta.

Redigerat av Lithium
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med folkgrupper är lite intressant. Ibland känns det som om de enda

som inte tillhör någon folkgrupp är vita, kristna, heterosexuella män.

Du listade ju upp ett helt gäng med grupper, du kanske tänker på "minoritet"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du listade ju upp ett helt gäng med grupper, du kanske tänker på "minoritet"?

Jag menade vad jag skrev. Det skriv och talas väldigt mycket om folkgrupper

och oftast i samband med att någon eller några blir eller känner sig kränkta.

Jag har aldrig förstått riktigt vad som gör att en individ tillhör en viss sådan,

därför skrev jag som jag gjorde. Det framgår också av tidigare inlägg att det

är värre att kränka en folkgrupp än en individ.

Menar du att man om man tillhör en minoritet automatiskt tillhör en folkgrupp?

Link to comment
Dela på andra sajter

(Där kom det.)

"Bevisa" att det inte är så... Du tycker att bevisbördan ligger på mig?

Vet du att det räknas som hets mot folkgrupp?

Det var du som kom med ett påstående, som var formulerad som fakta och inte som en åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade vad jag skrev. Det skriv och talas väldigt mycket om folkgrupper

och oftast i samband med att någon eller några blir eller känner sig kränkta.

Jag har aldrig förstått riktigt vad som gör att en individ tillhör en viss sådan,

därför skrev jag som jag gjorde. Det framgår också av tidigare inlägg att det

är värre att kränka en folkgrupp än en individ.

Menar du att man om man tillhör en minoritet automatiskt tillhör en folkgrupp?

Givetvis... om inte minoriteten bara innehåller en person. Nu börjar vi iofs komma in på samma ämne som "hur många är en samling"-tråden, och där kom vi fram till att en samling är exakt 60 personer. Hur många en grupp är, har jag inte satt mig in i... men det är nog fler än en iallafall 😏

(edit: därmed inte sagt att alla folkgrupper skyddas av HMF-lagen)

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var du som kom med ett påstående, som var formulerad som fakta och inte som en åsikt.

Är jorden platt?

Jag är ganska säker på vad du kommer att svara — men jag är lite nyfiken på om du kommer att formulera det som fakta eller en åsikt.

Skål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jorden platt?

Jag är ganska säker på vad du kommer att svara — men jag är lite nyfiken på om du kommer att formulera det som fakta eller en åsikt.

Skål!

Att jorden är rund är ju notorisk fakta - det är ett så allmänt vedertaget faktum att man inte behöver ange källa när man påstår det. Om du fortfarande känner dig osäker kan du googla på satellitbilder.

Huruvida "muslimjävel" är HMF eller inte är inte ett sådant faktum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jorden är rund är ju notorisk fakta - det är ett så allmänt vedertaget faktum att man inte behöver ange källa när man påstår det. Om du fortfarande känner dig osäker kan du googla på satellitbilder.

Tack för tipset! Kan du bevisa att de satellitbilder du hänvisar till inte är fejkade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jorden platt?

Jag är ganska säker på vad du kommer att svara — men jag är lite nyfiken på om du kommer att formulera det som fakta eller en åsikt.

Skål!

Bra exempel, valle! För på den frågan svarar jag "nej", utan att det finns något tvivel om det är fakta eller åsikt. Huruvida det är faktafel eller inte, spelar ingen roll i det fallet, för du vet redan vad svaret är, och det vet i princip alla andra också.

I frågan du svarade på, däremot, förhåller det sig annorlunda. Jag vet nämligen inte hur det är. Det var därför jag frågade om det var fakta eller åsikt. Men du ska ju vara så nitiskt osympatisk hela tiden när du diskuterar, så det är ju onödigt att ens försöka få ut nåt vettigt av dig. Det är synd tycker jag, för jag vet att du kan vara hur sympatisk som helst. Men du växer kanske upp nån gång du också.

(edit: det var en åsikt)

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Kan du bevisa att de satellitbilder du hänvisar till inte är fejkade?

Sluta larva dig. Om du inte har något att tillföra tråden så sluta skriv.

Om vi ska anpassa oss efter dina beviskrav så kan man endast vara säker på att man själv existerar (cogito, ergo sum), och hela grunden för en vettig diskussion faller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta larva dig. Om du inte har något att tillföra tråden så sluta skriv.

😄 "inte har något att tillföra tråden"... Är det OK, om jag är delvis upphov till debatten? 😄

Du är bara en oförsiktig Betterpelle, that's all.

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis... om inte minoriteten bara innehåller en person. Nu börjar vi iofs komma in på samma ämne som "hur många är en samling"-tråden, och där kom vi fram till att en samling är exakt 60 personer. Hur många en grupp är, har jag inte satt mig in i... men det är nog fler än en iallafall 😄

(edit: därmed inte sagt att alla folkgrupper skyddas av HMF-lagen)

Tycker bara att uttrycket folkgrupp är knepigt. Du menar alltså att grupp och folkgrupp är

samma sak och att en grupp är fler än en person.

Det skulle innebära att en folkgrupp kan bestå av två personer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker bara att uttrycket folkgrupp är knepigt. Du menar alltså att grupp och folkgrupp är

samma sak och att en grupp är fler än en person.

Det skulle innebära att en folkgrupp kan bestå av två personer.

Nja, inte riktigt. En grupp är inte samma sak som en folkgrupp. En soffgrupp är inte en folkgrupp 🙂

likaså räknar nog ingen medlemmarna i exempelvis gruppen kent som en folkgrupp. Däremot kan man möjligen räkna dess anhängare som en.

Det är ju det där med hur många som är en grupp.. och där hänvisar jag som sagt till den andra tråden. 🙂

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...