Jump to content
Annons

LP vs SG-elgitarr!


KlasVonKlas

Recommended Posts

Kollar runt på elgitarrer nu på thomann. Nåt som jag dock har svårt o bestämma mig för är om jag ska ha en LP eller en SG. Jag köper den främst för att använda den i min studio, så den ska klara av att spela både metal, blues, jazz och alla möjliga stilar.

Vet att såna här trådar kanske redan finns men jag har inte hittat nån 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om det stämmer, men det verkar som om de flesta väljer LP före SG.

SG'n väger mindre än LP'n. Jag tror att båda gitarrerna passar till alla möjliga stilar. Är väl en fråga om utséende och hur man tycker dom känns annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Gibson SG Standard, årsmodell 1994. Anledningen till att jag äger den var att jag fick ett bra pris på den för snart 10 år sedan och sedan dess har den hängt med...nåväl, jag ska ge mina högst personliga reflektioner:

För mig är SG:n en ultimat gitarr som funkar i alla lägen. Jag uppskattar den lätta vikten och förstår inte varför folk ska envisas med att ha tunga Les Pauls hängandes runt nacken...ljudmässigt kan du få precis vad du vill ur en SG, precis som du också kan ur en Les Paul. Det är en smaksak, men för min del faller Les Paulen (standardmodellerna alltså) tvärt pga. sin enorma vikt. Jag har spelat på många Les Pauls och de lättare modellerna, som t.ex. Special, är helt ok. Dock vidhåller jag att Les Paul är en av de mest obekväma gitarrtyper att spela på när man sitter ner då den är väldigt baktung. SG:n å andra sidan, är ganska framtung, något man märker när man står upp och spelar.

En gång hade jag en Les Paul DC, alltså en dubble cut, och den var riktigt trevlig. Ungefär som en PRS, bra vikt och härlig balans. Rekommenderas varmt för övrigt...

Ljudmässigt finns det väl ändå de som menar att SG:n är mer basig än en LP pga. sin tunnare kropp vilket resulterar i mer vibrationer. Om detta är sant eller ej låter jag vara osagt.

Det är två jättebra gitarrtyper du väljer mellan och du kan spela de stilarna du nämner vilken modell du än väljer.

Redigerat av ThirusLiljedahl
Link to comment
Dela på andra sajter

SG har ett något tunnare ljud än LP generellt sett. Men om man funderar över en SG worn faded och en LP Studio worn faded, så kan det vara samma mikar i dem. Priset skiljer inte mycket - så då kan man lika gärna köpa en LP om man vill. LP är snyggare. De mikar som sitter i worn faded-modellerna kostar styckprismässigt ungefär samma som Burstbuckermikarna som sitter i dyra LP. Lite märkligt... Helst vill "man" ha en LP Class V eller en LP Supreme.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
För mig är SG:n en ultimat gitarr som funkar i alla lägen. Jag uppskattar den lätta vikten och förstår inte varför folk ska envisas med att ha tunga Les Pauls hängandes runt nacken...l

Ja det är väl därför som Angus Young kör en SG. Annars skulle väl han inte ens orka ta sig ut på scenen med LP. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för alla svar! 😆

Just nu lutar det mera åt en LP, en HARLEY BENTON HBL500BK

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbl500bk_egitarre.htm

Har läst mycket på forum om just den här modellen. Den har inte så jättehög output, så den kan vara svårare att få ett riktigt metal-dist-ljud med. Så har ja även läst att man måste justera dem lite från fabrik/leverantör. Men med tanke på priset och det ljud jag får så gör det inte mig nåt om ja får lämna in den för 200-300 för att ställas in 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för alla svar! :rolleyes:

Just nu lutar det mera åt en LP, en HARLEY BENTON HBL500BK

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbl500bk_egitarre.htm

Har läst mycket på forum om just den här modellen. Den har inte så jättehög output, så den kan vara svårare att få ett riktigt metal-dist-ljud med. Så har ja även läst att man måste justera dem lite från fabrik/leverantör. Men med tanke på priset och det ljud jag får så gör det inte mig nåt om ja får lämna in den för 200-300 för att ställas in 🙂

Hmmm Harley Benton guror skulle jag nog inte ge mycket för. Spara istället några kronor extra & köp dig en Bach. Tror du får betydligt mer gitarr för pengarna och om du dessutom handlar från Sixten så får du den färdigjusterad. www.edgaraudio.se Det är mitt tips 🙂 Har du lite tur kan du säkert hitta en begagnad Bach LP för ca 2k

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft några Les Paul och måste bara flika in att deras tyngd har aldrig varit ett problem för mig, har aldrig upplevt att de skulle vara obekväma när man sitter ner, snarare tycker jag att den ligger riktigt bra i knät då. Flying V däremot... :rolleyes: HB Les paulen är kanske ok men jag tror att du får en gitarr som håller lite längre om du köper en Gibson SG i så fall. Bach, som Becker nämnde, har fått ganska fina omdömen vad jag hört. Jag läste en intervju med Angus angående hans SG; han köpte den modellen för att det var den billigaste Gibsonmodellen och tänkte att han skulle köpa en finare/bättre när han fick råd. Men när han fick råd tyckte han inte att de som var dyrare var bättre så håll sig till SG:n (och det låter ju inte direkt illa...).

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Okej, tack för alla svar! :rolleyes:

Just nu lutar det mera åt en LP, en HARLEY BENTON HBL500BK

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbl500bk_egitarre.htm

Är det något som man inte ska snåla på så är det en gura. Man ångrar sig bara. Bättre att du sparar ihop. Annars, låna en del av summan av någon, någon som det aldrig är bråttom betala tillbaka, som morsan eller så. Har du kort som du kan betala av på så gör det. Det lönar sig ha en lite bättre gura. Annars har ju Ibanez några LP-modeller (Om det nu är en LP-modell som du vill ha). De är givetvis inte i samma klass som deras dyrare men ett klart bättre alternativ till HB:n. Sen har du ju även billiga Epiphone, ESP. Vintage är ett billigt märke som verkar vara mycket gura för pengarna. Finns här till bra pris: http://gitarrdelar.se/index.php?cPath=193_194 Inte testat men lyssnat lite på dem på youtube och de låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

En gitarrist i ett av banden jag spelar med pratar mycket gott om märket Orville by gibson. Det kanske är ett alternativ om man vill ha en Les paul till bra pris. Men som sagt så är jag inte gitarrist själv så i den grad att jag vet så himla mycket kring detta, så det får andra flika in och säga om de är bra gitarrer. Sen vet jag inte heller vad "bra pris" är för honom :rolleyes: MEn jag slänger ur mig märket då jag hört gott om det.

http://elgitarrer.com/vintage-japanese-gui...r/orville.shtml

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är som sagt min rejält begränsade ekonomi. Hoppas verkligen på sommarjobb nu o då kanske ja får runt en 10 000. För det ska jag köpa ljudkort (blir ett mbox 2 mini med mic), bas, elgitarr och midi-klaviatur. Basen blir en 5-strängad då jag behöver det i studion.

Jag har i och för sig en elgitarr, men det är en ganska så "billig" sådan. En ST-gura gjord av Burswood. Den tar upp mycket störningar, känns "billig" osv. Vill ha en till elgura med humbuckers, en LP har jag nu kommit fram till. Har även en Akustisk gitarr, ovation-kopia gjord av Frank Morley. Den känns lite billigare än en riktig Ovation, men oj vilket underbart ljud! Det har dem inte snålat in på! Den kommer jag att ha kvar och micka upp för den har ett så pass bra ljud för studio så en nu akustisk gitarr känner jag inte behövs. Det var den som jag hade med i skolan, Gizmozis :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Määäh? Du skriver att du vill ha en Gibson Les Paul och i nästa mening att du funderar på en Harley Benton Les Paul....för att i nästa inlägg skriva att du redan har en "billig" gitarr? I dont get it...

Jag tror däremot att du kan bli riktigt nöjd med en "skitgitarr" om du låter nån duktig gitarrmakare meckla med den! Viktigast är att du provspelar före köp.

Wråkk ånn!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Köper man en billig gura så kan man åtminstone byta micar för lite över tusingen och få ett bättre ljud med t ex seymour Duncanmicar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Määäh? Du skriver att du vill ha en Gibson Les Paul och i nästa mening att du funderar på en Harley Benton Les Paul....för att i nästa inlägg skriva att du redan har en "billig" gitarr? I dont get it...

Jag tror däremot att du kan bli riktigt nöjd med en "skitgitarr" om du låter nån duktig gitarrmakare meckla med den! Viktigast är att du provspelar före köp.

Wråkk ånn!

Har aldrig sagt att jag vill ha just en Gibson. Jag har bara sagt att ja vill ha just en LP-modell. (hoppas ja har förstått rätt, det här med LP, SG, ST, T osv) Sen vem som gör den, märket, det får ja ser hur det blir. Men just nu lutar det åt en Harley Benton.

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbl500bk_egitarre.htm

Orsaken till att ja startade den här tråden var att jag undrade vad det är för skillnad mellan LP och SG. Jag var inte helt säker på att ja ville ha en LP då, men nu är jeg det.

Sen det med att ja skrev ja redan har en "billig" elgura, varför skulle det hindra mig från att köpa en annan? Den ja har nu har 3 stycken singelcoil-mickar av okänt märke.

Med andra ord, jag söker nu en LP-gura av nåt märke som inte får kosta allt för mycket, max 2500. En Harlet Benton tycker jag skulle passa mig utmärkt då man får väldig mycket för pengarna. Sen får man ju kolla runt lite på blocket o liknande också, ifall det finns nåt roligt där 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att jag slarvläste, sorry i så fall. Jag har faktiskt provspelat en harleybenton fast telemodell och den var helt okej för sitt pris. Du blir säkert nöjd så lycka till med köpet 🙂 I övrigt känns ju skillnaderna mellan modellerna utredda.

Det är lungt! Tyckte själv att min svar var lite "utmanande" så ja ber om ursäkt för det 🙁

Bara för att få lite bakgrund till det hela:

Som ni säkert har förstått så bygger jag nu upp min studio här hemma. Jag har nu mina monitorer ESI nEar 08 Classic vilka jag tycker är riktigt bra för pengarna. Lite känsliga för störningar och så, brusar över lag mer än vad vanliga monitorer och högtalare brukar göra. Men tycker att dem låtar ganska så neutrala och går riktigt djupt i basen utan att bli för bullriga. Eller jo, bullriga blir dem, men det är p.g.a mitt för lilla rum 😄

Har tidigare spelat in allt på en digital-porta och sedan lagt över alla spår till datorn och redigerat, mixat osv i FL 8. (och portan var inte ens min, hehe) Med andra ord, jag har väldigt dåligt ekonomi. Men om jag får sommarjobb och köper det jag nu har kommit fram till så tror jag att det kommer göra en rejäl skillnad i min studio, i kvalitet, enkelhet o.s.v 🙂

Nu när vi ändå är inne på Harley Benton, vet någon nåt om deras basar? Har funderat på denna:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_hbb...tring_ebass.htm

Och visst, den är kanske "billig" och så, men det är bättre än ingenting. Men jag vill ju heller inte lägga ut typ 1700 på en bas av Harley Benton, när kanske nån annan i samma prisklass är bättre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Men jag vill ju heller inte lägga ut typ 1700 på en bas av Harley Benton, när kanske nån annan i samma prisklass är bättre

Finns inget i den prisklassen som är bättre. Eller sämre heller. Allt i den prisklassen håller samma låga kvalitet. Bättre köpa nåt på beggmarknaden istället och få nåt bättre billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad är en SG då?

Ville väl bara va lite rolig. Själv spelar jag mest på en Gibson Marauder från 74. Den enda Gibson Gitarren jag ägt som jag aldrig sålt. Och då har jag haft rätt många. Men om jag ska försöka vara lite seriös tycker jag nog att SG känns lite tunn...

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

För 2500 (särskilt om du ska handla nytt) får du inte mycket, och absolut inget jag skulle överväga att nyttja i en studio. Måhända att träet är bra, och med lite tur t.o.m. hårdvaran. Men för att den ska låta dugligt får du med all säkerhet byta elektronik och mickar, och då stiger priset med minst 2000, förmodligen mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...