Jump to content
Annons

Det där sköna trasiga trumljudet


MarAfrem

Recommended Posts

Trummor eller loopar som låter som radio-eq:ade och/eller distade

hör man ju lite överallt nuförtiden.

Väldigt ofta efter typ sticket (efter andra refräng) i halvtempo 😕

Hur gör man det här?

Det är antagligen busenkelt, men jag har provat att leka med eq och dist utan

att få till det.

De låter som de är långt borta också... reverb?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Trummor eller loopar som låter som radio-eq:ade och/eller distade

hör man ju lite överallt nuförtiden.

Väldigt ofta efter typ sticket (efter andra refräng) i halvtempo 😕

Hur gör man det här?

Det är antagligen busenkelt, men jag har provat att leka med eq och dist utan

att få till det.

De låter som de är långt borta också... reverb?

Flera faktorer:

*Komprimera sönder dom (bandkomprimera)

*Köra trummorna genom rörstärkare (distortion)

/aROCKER

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack, jag ska prova kompression och att re-ampa!

Jag tänker mest på trummaskinsloopar, men det kanske funkar med samma metod som på trumset.

Ett exempel: Linkin Park - One Step Closer (Trumloopen kommer in efter 5 sekunder)

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack, jag ska prova kompression och att re-ampa!

Jag tänker mest på trummaskinsloopar, men det kanske funkar med samma metod som på trumset.

Ett exempel: Linkin Park - One Step Closer (Trumloopen kommer in efter 5 sekunder)

Ok. trodde vi var inne på akustiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en gratis-plugg som heter Izotope Vinyl som gör en emulering av att ljudet spelas genom en gammal vinlylspelare. Du kan välja lite enkla parametrar, typ hur gammal skivan är och hur sliten den här 😉 Fullständigt banal men rolig plug som kan frambringa den effekt du letar efter gärna i kombination med lite kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
*Skakar liv i den här gamla tråden igen*

Alltså, jag får inte till det. Jag menar inte hårda/rockiga trummor som det smäller om eller så.

Det är ett trumljud som finns i jättemånga produktioner.

Det ligger i bakgrunden och låter liksom "koh - kah" :rolleyes:

Parallellkomprimera, skicka hela trumbussen till en send där du komprimerar satan ur det så distar och låter allmänt härligt och blanda med originalljudet ;>

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett exempel skulle ju inte skada.

Vågar man lägga upp en länk till youtube här? Annars får väl nån ta bort den.

Linkin Park - What i've done.

Trumljudet kommer in 0:17 och hörs till 0:23 sen kommer "riktiga" trummor in.

http://www.youtube.com/watch?v=uzuo_UObpuA

Det finns massa varianter på såna här trumljud, men vad är grundprincipen. EQ, compressor eller dist? Alltihop?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massa varianter på såna här trumljud, men vad är grundprincipen. EQ, compressor eller dist? Alltihop?

Hård komprimering , Hård gate , skickat till en distplugg blandat med originalet. Då får man till det soundet.

Jag brukar för att få till det soundet , ( vilket jag ofta har under dom vanliga trummorna )

Skickar alla trummor till en Auxkanal där jag har en kompressor ( MH Channelstrip ) , gate ( MH Channelstrip ) , distplugg ( Sonalksis TB3 ) , transient plugg ( Sonalksis TB3 ) , reverb ( Space Designer ) och blandar den med originalet.

MH Channelstrip är både är kompressor och gate och Sonalksis TB3 är både transient och dist plugg.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Lägg EQ över hela trumljudet och skär bort allt under minst 400hz med högpassfilter och även med lågpassfilter höga frekvenser och skruva dig fram tills det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för hjälpen allihop.

Jag var nog på rätt spår, men jag måste framförallt få bort mer diskant tror jag.

En rolig grej med att superkomprimera ljudet är att det blir nästan som ett reverb har jag upptäckt. iaf om man har lite längre releasetid.

Picazzo och Fertan: Då kan jag ju skicka in allt ljud i aux:en och sedan låta trummorna "komma fram" genom att automatisera send level och volymen på aux-spåret. Grejt!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag skulle nog spela in "loopen".

Då slipper man automatisera och joxa. Man vet att den låter som den låter oavsett vad man gör med grundtrummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Linus: Bandpass, säger du... då tar man ju bort ett visst frekvensområde, vilket då?

Mja, man släpper igenom enbart ett visst frekvensområde. Så du filtrerar bort både bas och övre diskant tills ett nasalt mellanregister återstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
ok, fast iofs vilka är fördelarna med att göra en loop?

Linus: Bandpass, säger du... då tar man ju bort ett visst frekvensområde, vilket då?

Tja om du läste vad jag skrev lite upp där så ser du hur du går tillväga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ta några fina trumljud (samplingar / BFD VSTi / Ocean Way Drums eller dylikt) och bygg en loop á la Linkin Park.

2. Multa kanalen och lägg på en gate eller transient designer och sedan smiska ordentligt med en singel / multibandskompressor med snabbaste attacken och kanske 25-100ms release.

3. Blanda de sönderkomprimerade trummorna med originalet

4. Lägg på en dist som låter fint.

5. Lägg på en eq och ta bort låga och höga frekvenser. Eventuellt kan du boosta lite nånstans mella 1-5KHz där det låter bra och passar i mixen.

6. Send till ett reverb med kort som fan decay plus lite predelay. Lägg efter det på ett kort snabbt delay.

7. Kompressa reverb / delay busen hårt och mixa in med trummorna.

8. Eventuellt kan du ta rumsmickarna eller ambience från pluggarna och gata / kompressa ist för att använda ett externt reverb / delay.

9. Njut.

Redigerat av Disobedient
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...