stenerlov Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 Håller på och spelar in akustisk gitarr, men är inte helt nöjd med soundet. Vad jag vill åt är sing ´n songwriter stuket liknande damien rice, aimee mann, kjellvander mfl. Alltså en kraftfull akustisk gitarr i mitten, en del reverb, träigt, stort - bara sång ovanpå. Kör nu med en Summit Audio preamp och en Baby Bottle. Det blir rätt bra när jag lägger gitarren i mitten och ett stereoreverb på - men inte helt. Kan det vara så att ovan nämna spelar i på lite längre avstånd med en stormembran i omni-läge? Har aldrig ägt en omni mick och vet inte hur de låter. Har dock läst lite om omni mickning av akustisk gitarr. Har i alla fall uteslutit stereomickning, verkar inte vara det jag är ute efter. Dessa funderingar leder åt att jag funderar på att köpa en AKG C414 för att ha tillgång till 4 upptagningsmönster, någon som har någon erfarenhet av denna? MVH, Calle Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 Jag tror den gemensamma nämnaren för de artister du listar är att de spelar in i rum med bra akustik. Och tekniker som är kompetenta att använda rummet. Jag tycker du ska utgå från dom grejer du har. Förresten, två stora fördelar med rundtagande mickar är att man kan komma riktigt nära en ljudkälla utan proximityeffekt (förstärkta låga frekvenser) och att de tar upp mer av rummet i förhållande till andra karaktäristiker. Om du spelar in med en rundtagande på lite längre avstånd än du normalt brukar micka kommer du alltså få med mycket mera av rummet. Verka inte riktigt vara vad du strävar efter. Här är några lästips: Recording acoustic guitar Three stereo miking secrets How to record an acoustic guitar Recording Acoustic Guitar - SoS Link to comment Share on other sites More sharing options...
pepsmann Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 Jag har inga bra erfarenheter av AKG414 på akustisk gitarr. Men det beror ju också på hur gitarren låter. Jag skulle dock aldrig köpa en AKG414 därför att den, enligt mig, är en väldigt överskattad mikrofon. Kolla gärna Neumann KM184. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Stinkey Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 Prova med att göra två kopior av ditt gitarrspår och eq:a det ena så att det blir "diskantigt" och gärna lite strängrassel som ludet uppe på halsen om du hade haft en mick riktad mot dem. Eq:a den andra kopian "basigt" och dovt och mixa alla tre inbördes tills du får en bra ljudbild som imiterar att gitarren ger ljud ifrån sig inte bara genom ljudhålen. Genom att kopiera slipper du fasproblem och att behöva spela hundra taight. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VacUm Posted December 8, 2004 Share Posted December 8, 2004 (edited) Prova med att göra två kopior av ditt gitarrspår och eq:a det ena så att det blir "diskantigt" och gärna lite strängrassel som ludet uppe på halsen om du hade haft en mick riktad mot dem. Eq:a den andra kopian "basigt" och dovt och mixa alla tre inbördes tills du får en bra ljudbild som imiterar att gitarren ger ljud ifrån sig inte bara genom ljudhålen. Genom att kopiera slipper du fasproblem och att behöva spela hundra taight. !? Detta ser jag ingen som helst poäng med. Kan man ju göra med en EQ på ett och samma spår. edit: bättre att i så fall placera ut flera mikrofoner. Edited December 8, 2004 by VacUm Link to comment Share on other sites More sharing options...
pepsmann Posted December 9, 2004 Share Posted December 9, 2004 X/Y funkar utmärkt. Inga fasfel. Tex: en mikrofon riktad mot stallet och en riktad mot 12:e bandet eller dyligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts