Jump to content
Annons

Upptagning av akustisk gitarr solo


stenerlov

Recommended Posts

Håller på och spelar in akustisk gitarr, men är inte helt nöjd med soundet.

Vad jag vill åt är sing ´n songwriter stuket liknande damien rice, aimee mann, kjellvander mfl. Alltså en kraftfull akustisk gitarr i mitten, en del reverb, träigt, stort - bara sång ovanpå.

Kör nu med en Summit Audio preamp och en Baby Bottle. Det blir rätt bra när jag lägger gitarren i mitten och ett stereoreverb på - men inte helt.

Kan det vara så att ovan nämna spelar i på lite längre avstånd med en stormembran i omni-läge? Har aldrig ägt en omni mick och vet inte hur de låter. Har dock läst lite om omni mickning av akustisk gitarr.

Har i alla fall uteslutit stereomickning, verkar inte vara det jag är ute efter.

Dessa funderingar leder åt att jag funderar på att köpa en AKG C414 för att ha tillgång till 4 upptagningsmönster, någon som har någon erfarenhet av denna?

MVH,

Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror den gemensamma nämnaren för de artister du listar är att de spelar in i rum med bra akustik. Och tekniker som är kompetenta att använda rummet. Jag tycker du ska utgå från dom grejer du har.

Förresten, två stora fördelar med rundtagande mickar är att man kan komma riktigt nära en ljudkälla utan proximityeffekt (förstärkta låga frekvenser) och att de tar upp mer av rummet i förhållande till andra karaktäristiker. Om du spelar in med en rundtagande på lite längre avstånd än du normalt brukar micka kommer du alltså få med mycket mera av rummet. Verka inte riktigt vara vad du strävar efter.

Här är några lästips:

Recording acoustic guitar

Three stereo miking secrets

How to record an acoustic guitar

Recording Acoustic Guitar - SoS

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Prova med att göra två kopior av ditt gitarrspår och eq:a det ena så att det blir "diskantigt" och gärna lite strängrassel som ludet uppe på halsen om du hade haft en mick riktad mot dem. Eq:a den andra kopian "basigt" och dovt och mixa alla tre inbördes tills du får en bra ljudbild som imiterar att gitarren ger ljud ifrån sig inte bara genom ljudhålen. Genom att kopiera slipper du fasproblem och att behöva spela hundra taight.

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova med att göra två kopior av ditt gitarrspår och eq:a det ena så att det blir "diskantigt" och gärna lite strängrassel som ludet uppe på halsen om du hade haft en mick riktad mot dem. Eq:a den andra kopian "basigt"  och dovt och mixa alla tre inbördes tills du får en bra ljudbild som imiterar att gitarren ger ljud ifrån sig inte bara genom ljudhålen. Genom att kopiera slipper du fasproblem och att behöva spela hundra taight.

!? Detta ser jag ingen som helst poäng med. Kan man ju göra med en EQ på ett och samma spår.

edit: bättre att i så fall placera ut flera mikrofoner.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...