Jump to content
Annons

Två enheter som använder samma hårddisk


ramoand

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på med examensarbete där jag skall ta fram en ny kontroller för Pioneer som baserar sig på deras CDJ 1000. Tanken är att man skall kunna använda en hårddisk som källa till musik för två stycken kontrollers. Hur gör man för att koppla ihop det? Måste man typ ha ett NAS-nätverk för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En nätverksdisk är nog enklast - om man nu kan prata om enkelt när man ska konstruera ett interface... 😏 Om jag såg rätt, så finns det bara anslutningar för minneskort på den - och i så fall kan ju både hastigheten och storleken på disken kanske bli ett problem - eller finns det andra portar också...?

Du kan kanske också köra med SCSI, eftersom alla enheter i SCSI-kedjan har egna adresser och kan accessas från alla andra enheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen begränsning rent fysiskt.. Men filsystemet bestämmer en del.. Finns lite att välja på NTFS, fat16, fat32 (Win) . ext3 (linux).. etc. Ska du utveckla ett helt nytt system så titta i första hand på open source världen för att slippa licensproblem..

Hej!

Jag håller på med examensarbete där jag skall ta fram en ny kontroller för Pioneer som baserar sig på deras CDJ 1000. Tanken är att man skall kunna använda en hårddisk som källa till musik för två stycken kontrollers. Hur gör man för att koppla ihop det? Måste man typ ha ett NAS-nätverk för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

- eller finns det andra portar också...?

Ja de kommer finnas dom portar jag väljer att sätta dit ☺️ de e därför jag frågar 😆 Tanken är att man skall kunna ansluta både kontrollerna till en USB-hårddisk eller likanande. Så att man slipper ta me sig två likadana hårddiskar med musik.

Just detta är inte så stor del i exjobbet egentligen, men ja vill kunna presentera en lösning på det när jag redovisar det nya gränssnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de kommer finnas dom portar jag väljer att sätta dit 😛 de e därför jag frågar 😉 Tanken är att man skall kunna ansluta både kontrollerna till en USB-hårddisk eller likanande. Så att man slipper ta me sig två likadana hårddiskar med musik.

Just detta är inte så stor del i exjobbet egentligen, men ja vill kunna presentera en lösning på det när jag redovisar det nya gränssnittet.

USB-hårddisk tror jag inte funkar, utan det är nog bättre att bygga på Gigabit-LAN, så kan du köra med en standard LAN-disk eller NAS och bara fixa ihop LAN-portar på enheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire skulle teoretiskt kunna funka eftersom det inte finns en enskild "host" på samma sätt som i USB. Om det går att dela filsystemet via firewire är en annan femma, det har jag inte koll på.

Edit: En snabb googling visar att det funkar i praktiken också, men man bör se till att enheterna hanterar låsningar vettigt. Är det bara läsning och inga skrivningar så kanske det inte behövs några avancerade lösningar.

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...