Jump to content
Annons

Vad kreativitetsboostande och kul Garageband är!


wonderboy

Recommended Posts

Hejsan!

Är sedan en tid tillbaka inne i en period där jag försöker få låtidéer jag haft i skallen "på pränt" och samtidigt lära mig nya 8-versionerna av Protools och Logic Pro. Har redan pillat igång med ett par låtar i varje. Häromdagen slog det mig att jag ju faktiskt har Garageband i datorn också. Har haft igång tidigare versioner lite på skoj tidigare om åren och också haft det som första program att lära ut till nya elever. De brukar tycka det är jätteroligt och är snabbt igång med sitt skapande och experimenterande. Jag har dock inte riktigt tagit tag idet för egen del förrän nu. Jag tänkte ge det en chans med en av mina låtar och det var också så att jag åkte Gbg - Malmö T o R häromdagen och då vill man ju inte dra med sig all kringutrustning.

Jag började jobba så fort jag kom på tåget i båda riktningarna. Jag hann mer än dubbelt så långt som jag brukar hinna i Logic eller PT. Varför? Som jag uppfattar det själv så blir jag gärna sittandes med alla möjliga slags pillerier när jag sitter med de större programmen. Garageband har sin begränsningar och de är härliga! Man fokuserar mer på låtskrivandet, idétestandet och att verkligen få ihop låten.

Jag använder bara mjukvaruinstrumenten och gröna loopar i den låt jag nu pillar med. Gissa om folk undrade vad jag höll på med på tåget. Jag spelade ju direkt på tangentbordet, satt och lallade och flinade fånigt. Skitkul program! Också svinbra när man snabbt behöver få ner en idé!

Alla macanvändare, ge det en chans! Du är på gång efter några få minuter. Glöm inte heller att om Du vill förädla det vidare så är det bit av kaka att lägga över det i Logic och fortsätta där.

Nej, nu har jag inte tid med detta längre, Garageband väntar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Garageband har sin begränsningar och de är härliga! Man fokuserar mer på låtskrivandet, idétestandet och att verkligen få ihop låten.

Begränsningar är bra också. Det tvingar en fokusera på det som är viktigt. Det är det som är ett av problemen idag. Det finns så mycket att välja på att många har svårt ens göra färdigt en låt. Har man en gång börjat begränsat är det lättare eftersom man har det med sig. Har man inte är det lite svårare. Började själv med en bandare jag hittade i container, taskig mic och en okej Ibanezgura och en Roland trummanskin, 505, om jag inte minns fel att den hette? ☺️ Visst gick det det med.

Gissa om folk undrade vad jag höll på med på tåget. Jag spelade ju direkt på tangentbordet, satt och lallade och flinade fånigt.

Ja det krävs inte göra mycket annorlunda för att sticka ut på ett tåg och ser sur och tråkig ut som svenson. Trodde nog du var lite så där lagom harmlöst knäpp säkert. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, damen som satt bredvid mig var nära att krevera men jag kan inte låta mig störas när jag skall kreera! Hon somnade till slut. Konstigt, då var det inte riktigt lika roligt längre. Det satt damer på tåget som var från något fjärran land. De satt och fingrade med bönhalsband och diverse andra religiösa(?) små symboler. När jag började arbeta vidare med låten idag upptäckte jag att det smugit sig in ett orientaliskt klingande stråk i låten, märkligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...