Jump to content
Annons

Har haft Alesis M1 Active Mk2 ett tag nu..


Utan Namn

Recommended Posts

Men vilka? :rolleyes:

Någonstans mellan 4000-8000 kr.

Jag är inte så där jättehaj på "ljudteknik" och tycker väl att mina alesis har fungerat rätt bra.

Men jag skulle vilja ha några monitorer som ger ett större och mer detaljrikt ljud.

Upplever att man hör vissa grejer mycket bättre i mina hörlurar (beyerdynamic DT-770 pro).

Eftersom jag mestadels gör psy trance så gillar jag att dra upp volymen rejält för att känna om det kommer funka "on the dancefloor". 😆

Någon som kan tipsa? 😉

PS. Ja, jag har sökt och tittat igenom andra trådar!!! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som Demonproducenten säger, om du redan läst alla trådar har du fått mer information än du egentligen behöver.

Monitorer med större membran, som spelar lägre register(kolla specs).

Åk till närmaste musikaffär och prata med dom, det kostar inget. Säg vad du vill ha och letar efter. För 8000:- får du en hel del, speciellt om du kan tänka dig begagnat dessutom.

Det enda jag kommer på nu är Event ASP 8 som Musikbörsen har riktigt bra pris på, jag tror de kostar 7k paret nu. Hur detaljerade dom är kan jag inte vara på, men dom klarar tryck iaf. Kolla tråden "senaste prylen du köpte" där är det några som köpt dessa just tack vare priset. Dom kanske kan ge feedback på högtalarna.

GL!

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Ja, jag har sökt och tittat igenom andra trådar!!! ☺️

Har du verkligen läst alla trådar som behandlat detta totalt uttömda ämne? Om så är fallet så håller jag med Demonen om att det inte finns mycket att tillägga, men om så mot förmodan skulle vara fallet så föreslår jag att du gör det i lämplig tråd. Det sista vi vill ha är ännu en monitortråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Hur är basen i dina Alesis Monitor One MkII??

Går den djupt?

Nja. Har ju använt monitorerna i säkert 5 år nu så man har ju lärt sig att jobba med dom..

Dom har funkat bra, men det är inte "feting ljudet" precis 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja. Har ju använt monitorerna i säkert 5 år nu så man har ju lärt sig att jobba med dom..

Dom har funkat bra, men det är inte "feting ljudet" precis 😄

Ok, jag undrar för en kompis räkning.

Han är trött på hörlursalternativet, använt både enklare slutna Sennheiser och dyrare slutna Beyer-Dynamic.

Kollade därför in ett par små HiFi-burkar, Mission 780, men undrade om Alesis Monitor OneMkII är bättre helt enkelt.

MkII-an är ju en vidareutveckling på en beprövad modell som var en prisvinnare.

De höjde därmed frekvenskurvan till 45-20 kHz (från 45-18 kHz). Stämmer va?

Nya högtalarelement, polypropylen till mid/basen och nya drivers.

Vad är det egentligen du saknar i ljudet då? Är basen för låg?

Det stod att bastransienterna förbättrats med MkII-an, ok själva anslagen är väl inte

lika bumliga som hos prisvinnaren då kanske...

När du säger "fetingljudet" menar du då basen??

Frekvenskurvan sägs vara flat och ärlig, både av Alesis och bedömare.

Finns de nånstans för lyssning månntro? MB har dem inte...

Nu när de utökat frekvensområdet så kanske totalintrycket blir att MkII-an blivit mer präglad av diskant (än bas) jfr med prisvinnaren... en reflektion bara.

😎

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, jag undrar för en kompis räkning.

Han är trött på hörlursalternativet, använt både enklare slutna Sennheiser och dyrare slutna Beyer-Dynamic.

Kollade därför in ett par små HiFi-burkar, Mission 780, men undrade om Alesis Monitor OneMkII är bättre helt enkelt.

MkII-an är ju en vidareutveckling på en beprövad modell som var en prisvinnare.

De höjde därmed frekvenskurvan till 45-20 kHz (från 45-18 kHz). Stämmer va?

Nya högtalarelement, polypropylen till mid/basen och nya drivers.

Vad är det egentligen du saknar i ljudet då? Är basen för låg?

Det stod att bastransienterna förbättrats med MkII-an, ok själva anslagen är väl inte

lika bumliga som hos prisvinnaren då kanske...

När du säger "fetingljudet" menar du då basen??

Frekvenskurvan sägs vara flat och ärlig, både av Alesis och bedömare.

Finns de nånstans för lyssning månntro? MB har dem inte...

Nu när de utökat frekvensområdet så kanske totalintrycket blir att MkII-an blivit mer präglad av diskant (än bas) jfr med prisvinnaren... en reflektion bara.

🙂

//:debatt

Haha! Det märks att du är ett "soundfreak"! 😎

Det är inte jag 😄

Basen är inte för låg. Jag känner väl mer att det är svårt att höra detaljer och att jag vill ha ett större och mer detaljrikt ljud.

Därför har jag precis köpt mig ett par Event ASP8. Har inte provat dom än men dom har blivit hyllade överallt 🙂

Sen som jag skrev tidigare så har jag haft dom här monitorerna väldigt länge och känner att det är dags att avancera uppåt.

Men Alesis är verkligen inte dåliga, för dom pengarna.

Vad kostar dom nu? När jag köpte dom så kostade dom 5000 kr/par och jag var supernöjd med dom då.

Att bara använda hörlurar rekomenderar jag inte. Då kommer han bli jävligt nöjd med sina Alesis 🙂

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Det märks att du är ett "soundfreak"! 😉

Det är inte jag ☺️

Basen är inte för låg. Jag känner väl mer att det är svårt att höra detaljer och att jag vill ha ett större och mer detaljrikt ljud.

Därför har jag precis köpt mig ett par Event ASP8. Har inte provat dom än men dom har blivit hyllade överallt 🙂

Sen som jag skrev tidigare så har jag haft dom här monitorerna väldigt länge och känner att det är dags att avancera uppåt.

Men Alesis är verkligen inte dåliga, för dom pengarna.

Vad kostar dom nu? När jag köpte dom så kostade dom 5000 kr/par och jag var supernöjd med dom då.

Att bara använda hörlurar rekomenderar jag inte. Då kommer han bli jävligt nöjd med sina Alesis 🙂

Peace

Ja, det är rätt viktigt, både för hans egna låtar och de han jobbar på tillsammans med mig bl.a.

De kostar nu NYA via Utlandet 1600 kr plus frakt!!

Prisvärt?

Men du... vilken förstärkare hade du till dem? De är ju passiva.

Funkar väl därför inte direkt från ljudkortets linje ut...

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är rätt viktigt, både för hans egna låtar och de han jobbar på tillsammans med mig bl.a.

De kostar nu NYA via Utlandet 1600 kr plus frakt!!

Prisvärt?

Men du... vilken förstärkare hade du till dem? De är ju passiva.

Funkar väl därför inte direkt från ljudkortets linje ut...

🙂

Ja, det var verkligen prisvärt!

Men jag har dom som är aktiva = behöver ingen förstärkare ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det var verkligen prisvärt!

Men jag har dom som är aktiva = behöver ingen förstärkare 🙂

Jahaaaa... förvillande med alla dessa snarlika beteckningar Alesis kör med!

Då är det dessutom så att Alesis Active MkII bara säljs i USA f.n.

Kostar enligt websiten $269, plus frakt, moms, tull.

Alesis Monitor One MkII från Thomann, runt 1600 kr.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...