Jump to content
Annons

FRANK ZAPPA


svante

Recommended Posts

Hej kära forumister.

Min kära morbror dog för 2 år sedan helt oväntat och olyckligt. Han var en musikfantast av det härligare slaget och det vart en fröjd att prata musik med honom. Nu är det så att han var även en sanslös Zappabeundrare. Detta ledde till att han samlade på sig en KOMPLETT vinylsamling (enligt honom och hans vänner) med allt som gjorts. Jag har inte kontrollerat detta ännu men det handlar om hundratals skivor och annat som hör till. Mina och min sambos händer värker ännu efter att vi burit upp dem i lyan.

Jag har hört lite Zappa genom åren och måste säga att hittils är det både ris och ros, men nu har jag för att hedra min morbror, bestämt mig för att att plöja igenom rubbet i tidskronologisk ordning i samband med att jag läser en vettig biografi om mannen. Detta ska bli mycket spännande. Då undrar jag...

Är det någon som har ett bra förslag på en biografisk bok om Frank Zappa? Engelskspråkig/svenskspråkig kvittar.

Sen undrar jag om det är någon som vet om det finns en utförlig diskografi att få tag i någonstans?

Bästa hälsningar

Svante

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det finns säkert mycket på nätet.

Här är en början

http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Zappa

/Peter

Tackars! Wiki är ju ok för snabbkoll ang saker, men jag tycker mig ha sett lite väl mkt slarvinfo där för att förlita mig på W totalt. Men det fanns ju en del info där som är intressant. Främst är jag nog egentligen intresserad av en grym biografi att sjunka ner i läsefotöljen med och låta knastret ha sin gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att Apostrophe / Overnight Sensation (1974 & 1973) är bra och troligtvis en bra introduktion till Zappa då det inte bara är tok och gitarrsolo på dessa plattor…

Just den perioden lyckades han kombinera toket med gitarrsolo på ett genialt sätt! ☺️

Personligen är det ungefär så långt jag kommer (koronlogiskt). Föredrar narren framför virtousen. Fast hela hans livsöde är intressant. Han fortsatte att utforska både musiken och tekniken och var en provokatör under hela sitt liv.

Han skrev faktiskt en autobiografi i början av 90-talet som heter "The real Frank Zappa book". Finns på Amazon, Adlibris och Bokus. ISBN: 0671705725

Har inte läst den själv.

Har också hittat en video-biografi på youtube som kanske kan fungera lite som ett smakprov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah gamla klassiker!

Inte många andra artister som skulle skriva en låt om fotsvett 😑

"Yknow, my python boot is too tight

I couldnt get it off last night

A week went by, an now its july

I finally got it off

An my girl-friend cry

You got stink foot! stink foot, darlin

Your stink foot puts a hurt on my nose!

Stink foot! stink foot! I aint lyin,

Can you rinse it off, dyou suppose? " (Stinkfoot, plattan Apostrophe)

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att Apostrophe / Overnight Sensation (1974 & 1973) är bra och troligtvis en bra introduktion till Zappa då det inte bara är tok och gitarrsolo på dessa plattor…

Over-Nite Sensation är också en av mina absoluta favoriter, ganska lättlyssnad Zappa. Sen är ju bl.a. Joes Garage en härligt album också 😑☺️

Mycket med The Mothers är grymt! Dock är det också väldigt mycket tunglyssnade skivor som då eventuellt kräver en del Zappavana 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah gamla klassiker!

Inte många andra artister som skulle skriva en låt om fotsvett 😑

"Yknow, my python boot is too tight

I couldnt get it off last night

A week went by, an now its july

I finally got it off

An my girl-friend cry

You got stink foot! stink foot, darlin

Your stink foot puts a hurt on my nose!

Stink foot! stink foot! I aint lyin,

Can you rinse it off, dyou suppose? " (Stinkfoot, plattan Apostrophe)

☺️😉😆

Eller "Don't eat the yellow snow".

Dreamed I was an Eskimo

Frozen wind began to blow

Under my boots and around my toes

The frost that bit the ground below

It was a hundred degrees below zero...

And my mama cried

And my mama cried

Nanook, a-no-no

Nanook, a-no-no

Don't be a naughty Eskimo

Save your money, don't go to the show

Well I turned around and I said "Oh, oh" Oh

Well I turned around and I said "Oh, oh" Oh

Well I turned around and I said "Ho, Ho"

And the northern lights commenced to glow

And she said, with a tear in her eye

"Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow"

"Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Stort tack för hjälpen! Här fick jag verkligen lite intressant input! Bussigt!!

Nu går jag en Zappa-sommar till mötes! Får se om jag överlever.

Svante

Nu när du har plöjt igenom en del, så kanske det här också är ett tips: Boken "Mother! Is the story of Frank Zappa" skriven av Michael Gray. Många intressanta historiska händelser med början från uppväxttiden fram till 1980-81 där det görs djupdykningar på de betydande händelserna i karriären. Denna bok gavs ut 1985 i U.S.A och England. Jag upplever boken som analyserande vem Frank Zappa var men lämnar utfallet till läsaren. En del riktigt corny bilder är där också. Helt klart en rekommendation om du inte har läst den. Är på engelska. När det begav sig så beställde jag den ifrån Ginza. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Over-Nite Sensation är också en av mina absoluta favoriter, ganska lättlyssnad Zappa. Sen är ju bl.a. Joes Garage en härligt album också 😑☺️

Mycket med The Mothers är grymt! Dock är det också väldigt mycket tunglyssnade skivor som då eventuellt kräver en del Zappavana 😉

Instämmer helt och hållet gällande Over-Nite Sensation!

Adlibris hade en hel del biografier beträffande Zappa. Kolla upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...