Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har idag en StudioProjects VTB-1 preamp men behöver ett par till. KÀnner dock inte för att betala mer Àn kanske 1500kr.

Behringer har en stereopreamp som heter ULTRAGAINPRO MIC2200. Den kostar nu 1195kr pÄ MusikBörsen. Har ni nÄgon erfarenhet av denna skapelse? Jag kommer frÀmst att anvÀnda den tillsammans med StudioProjects B1- samt Röde NT-3-mickar nÀr jag spelar in olika körgrupper.

Rekommenderar ni nÄgon annan preamp i samma prisklass? AlltsÄ, dubbla preamps för ca1500kr.

JJ

Annons
Postat

UltraGain Pro Àr helt ok faktiskt - men spelar du in mycket körer, sÄ Àr det kanske inte efterstrÀvansvÀrt att ha ett rör som man inte kan koppla ur...? UltraGain Pro har alltid röret inkopplat, sÄ den Àr inte som din VTB-1, dÀr du kan stÀnga av det...

Ska det vara riktigt billigt, sĂ„ finns ocksĂ„ SM Pro Audio PR-4 (4-kanalig enkel preamp med obalanserade ut, halvrack och extern strömförsörjning) och PR-8 (8-kanalig enkel preamp med balanserade ut, 19"-rack och inbyggd strömförsörjning). De ligger pĂ„ 1095:- resp. 1285:- 🙂🙂

FrÄn samma företag kommer Àven IN-5, som har 2 micpreamps och 4 andra ingÄngar, samt utgÄng för monitorer och hörlurar. Den ligger pÄ 1725:-.

Postat

Ah, röret gÄr inte att stÀnga av pÄ Behringerampen? DÄ kÀnns den som du sÀger inte aktuell.

Kikade pÄ SMPROAudios prylar pÄ din hemsida och pÄ pappret verkar de helt klart intressanta. Hur Àr kvalitén pÄ deras micpreampar? Jag vill ju ha minsta möjliga brusnivÄ eftersom jag frÀmst kommer att spela in körer och ensembler.

Idag anvÀnder jag ett billigt Behringerbord. Jag gissar att SMPROs preamps ligger ett hack över i ljudkvalitet?

Hittade Àven SM PR8 MKII pÄ tillverkarens hemsida. Denna multikanalspreamp verkar vÀldigt intressant. NÀr kommer den till Sverige? AnvÀnder den samma preamps som PR8an?

JJ

Postat

MKIIan verkar Ă€ven gĂ„ att bygga ut med "ADATℱ Lightpipe Output". Vad kostar en sĂ„dan och vad innebĂ€r den? MĂ„ste jag ha ett ljudkort med stöd för Ă„tta ingĂ„ngar över SPDIFen eller rĂ€cker det att jag har en SPDIF? Idag har jag ett M-Audio 1010LT-kort och undrar helt enkelt om jag kan koppla in denna preamp via SPDIFen och dĂ€rmed fĂ„ 8 extra ingĂ„ngar?

JJ

Postat

Skulle INTE köpa en Behringer. Visst, det sitter ett rör i den, men den funkar absolut inte som en rörpreamp normalt gör. Kör med din Studio Projects tills du har rÄd att skaffa nÄgot bÀttre. Preampsens kvalité mÀrks mest i en lÄt. Ju bÀttre preamps desto luftigare kÀnsla.

Att A/B testa preamps kan ge en diff, men inte i nÀrheten pÄ skillnaden nÀr du har en hel mix.

Pat Kramer (oregistrerad)
Postat

Claes! Var finns SM; Pro Audio att köpa hÀr i Sverige?

Postat

Ännu sĂ„ lĂ€nge vet jag bara ett stĂ€lle... 😠

Min leverantör har inte tagit upp Mk2 - men det Àr förmodligen en tidsfrÄga.

Jag har testat en del och ljudkvaliteten Àr helt ok. Jag ska göra lite testinspelningar och jÀmföra med Behringern och lite annat. Förhoppningsvis kan jag hinna med det under denna veckan eller till helgen...

Behöver du riktigt lĂ„gbrusigt, ofĂ€rgat och högkvalitativt, sĂ„ kan man dock inte titta pĂ„ denna prisklassen, utan dĂ„ skulle jag rekommendera en Line Audio Design OMP, som Ă€r en svensk (!) 8-kanalig preamp, som ligger pĂ„ 5500:-. Faktiskt billigt som 17 för den höga kvaliteten. đŸ˜Č

Postat

Testa Samson C-valve. Kostar 1600 kr och har rör som man kan koppla ur. Den har dessutom digitalt ut i form av S/PDIF.

Postat

SÄ Delta 1010 LT funkar alltsÄ bra med SM Pro Audio PR-8? Och den har 48V fantommatning?

Jag har svĂ„rt att se fördelarna med en mixer om nu detta skulle funka. Varför vill man ha en mixer? 😄

Postat
SÄ Delta 1010 LT funkar alltsÄ bra med SM Pro Audio PR-8? Och den har 48V fantommatning?

Jag har svĂ„rt att se fördelarna med en mixer om nu detta skulle funka. Varför vill man ha en mixer? 😳

Det ska fungera utmÀrkt.

Mixer vill man ha exempelvis om man har mycket extern utrustning som man vill kunna monitorlyssna pÄ i realtid Àven om datorn Àr hÄrt belastad och dÀrför mÄste ha högre latency instÀlld...

Det finns egentligen mÄnga andra lÀgen dÀr man gÀrna vill ha mixer, men med dagens ljudkort, kÀnns det mindre och mindre befogat om man inte har liveframtrÀdanden - eller som sagt, mycket extern utrustning...

Jag har min digitalmixer mest för lyssningen - och det Ă€r verkligen overkill, sĂ„ lite externa prylar som jag har kvar - men den dagen jag kĂ€nner för att gĂ„ direkt in till A/D-omvandlare kopplade till ljudkortet, kan jag göra det - och sĂ„ fĂ„r jag en kontrollyta till Cubase i stĂ€llet... 😆

Postat

den finns hÀr lite billigare. 5000:- inkl frakt!

http://shop.textalk.se/se/article.php?art=3849

Hmmm...

HĂ€r var det nog lite förvirring av modellerna... 😳

Vill man komma undan billigt, sĂ„ kostar en SM Pro Audio PR-8 (8-kanalig rackmonterad preamp) inte mer Ă€n 1285:- - prutat och klart, i samma nivĂ„ som Thomann - fast i Sverige... 😆

Vill man ha superkvalitet sĂ„ vĂ€ljer man Line Audio Design OMP, som har ett nytt listpris pĂ„ 5500:- sedan ett par mĂ„nader tillbaks (och vad innebĂ€r listpris...? 😆 ).

Postat

Jag har svĂ„rt att se fördelarna med en mixer om nu detta skulle funka. Varför vill man ha en mixer?  😄

Det ska fungera utmÀrkt.

Mixer vill man ha exempelvis om man har mycket extern utrustning som man vill kunna monitorlyssna pÄ i realtid Àven om datorn Àr hÄrt belastad och dÀrför mÄste ha högre latency instÀlld...

Det finns egentligen mÄnga andra lÀgen dÀr man gÀrna vill ha mixer, men med dagens ljudkort, kÀnns det mindre och mindre befogat om man inte har liveframtrÀdanden - eller som sagt, mycket extern utrustning...

Jag har min digitalmixer mest för lyssningen - och det Ă€r verkligen overkill, sĂ„ lite externa prylar som jag har kvar - men den dagen jag kĂ€nner för att gĂ„ direkt in till A/D-omvandlare kopplade till ljudkortet, kan jag göra det - och sĂ„ fĂ„r jag en kontrollyta till Cubase i stĂ€llet... 🙂

DÄ kanske en mixer Àr bra, med tanke pÄ att den datorn jag kommer anvÀnda inte Àr nÄgon superdupersnabb sak?

Kommer nog ha en pentium 4 med 512 Ram.

Är det nĂ„n fara nĂ€r det gĂ€ller latency om man vill spela in 1-2 spĂ„r och lyssna till 5-10 spĂ„r utan effekter samtidigt pĂ„ en sĂ„dan dator?

Postat

Claes, du som vet allt och lite till om micar och preamps 😄

Har du, eller nÄn annan, testat ART DioPreampsysMK2?

Den kostar 3595 hos Luthman...

Har du nĂ„t att sĂ€ga om den? Är den bra?

Postat
DÄ kanske en mixer Àr bra, med tanke pÄ att den datorn jag kommer anvÀnda inte Àr nÄgon superdupersnabb sak?

Kommer nog ha en pentium 4 med 512 Ram.

Är det nĂ„n fara nĂ€r det gĂ€ller latency om man vill spela in 1-2 spĂ„r och lyssna till 5-10 spĂ„r utan effekter samtidigt pĂ„ en sĂ„dan dator?

Det borde inte vara nÄgra stora problem - Ätminstone inte om du har ett bra ljudkort...

Jag kunde spela upp 26 stereospÄr samtidigt, med Cubase VST's inbyggda kompressor aktiv pÄ alla, samt 1 Inserteffekt av olika slag pÄ ungefÀr hÀlften av kanalerna, innan datorn inte ville vara med lÀngre - och det testet gjorde jag pÄ en P3 450 med 512MB RAM och ett RME Hammerfall9652 (för övrigt samma ljudkort som jag fortfarande kör med...).

• 4 veckor senare...
Postat

Jag slÀnger in en till frÄga hÀr.

TjÀnar jag nÄgonting pÄ att köpa en mixer istÀllet för SM Pro Audio PR-8 om jag endÄ har direct monitoring i ljudkortet jag tÀnkt anvÀnda?

Eftersom att jag inte ska ha nĂ„gra externa effekter sĂ„ kan jag inte komma pĂ„ varför en mixer Ă€r bĂ€ttre... Men jag vill dubbelkolla med er för att vara pĂ„ den sĂ€kra sidan! 😛

Postat

Ännu sĂ„ lĂ€nge vet jag bara ett stĂ€lle... 😛

Min leverantör har inte tagit upp Mk2 - men det Àr förmodligen en tidsfrÄga.

Jag har testat en del och ljudkvaliteten Àr helt ok. Jag ska göra lite testinspelningar och jÀmföra med Behringern och lite annat. Förhoppningsvis kan jag hinna med det under denna veckan eller till helgen...

Behöver du riktigt lĂ„gbrusigt, ofĂ€rgat och högkvalitativt, sĂ„ kan man dock inte titta pĂ„ denna prisklassen, utan dĂ„ skulle jag rekommendera en Line Audio Design OMP, som Ă€r en svensk (!) 8-kanalig preamp, som ligger pĂ„ 5500:-. Faktiskt billigt som 17 för den höga kvaliteten. 😎

Nu kan jag meddela att leverantören har tagit upp SM Pro Audio PR8 MK2 - den med Lightpipe-utgÄng. Priset hamnar pÄ 4295:-.

Postat
Jag slÀnger in en till frÄga hÀr.

TjÀnar jag nÄgonting pÄ att köpa en mixer istÀllet för SM Pro Audio PR-8 om jag endÄ har direct monitoring i ljudkortet jag tÀnkt anvÀnda?

Eftersom att jag inte ska ha nĂ„gra externa effekter sĂ„ kan jag inte komma pĂ„ varför en mixer Ă€r bĂ€ttre... Men jag vill dubbelkolla med er för att vara pĂ„ den sĂ€kra sidan! 😛

Direct Monitoring skickar ut insignalen direkt - innan den behandlas av Cubase - sÄ det blir helt obehandlat. I dag har de flesta ljudkort nÄgon sorts egen mixer för routing - och dÄ klarar man sig lÄngt utan en extern mixer om man ÀndÄ inte behöver lyssna med effekter.

Postat
MKIIan verkar Ă€ven gĂ„ att bygga ut med "ADATℱ Lightpipe Output". Vad kostar en sĂ„dan och vad innebĂ€r den? MĂ„ste jag ha ett ljudkort med stöd för Ă„tta ingĂ„ngar över SPDIFen eller rĂ€cker det att jag har en SPDIF? Idag har jag ett M-Audio 1010LT-kort och undrar helt enkelt om jag kan koppla in denna preamp via SPDIFen och dĂ€rmed fĂ„ 8 extra ingĂ„ngar?

JJ

Detta Àr intresant, fick du nÄgonsin nÄgot svar om du kan skaffa extra ingÄngar sÄhÀr

Postat

JJ

Detta Àr intresant, fick du nÄgonsin nÄgot svar om du kan skaffa extra ingÄngar sÄhÀr

ADAT Lightpipe Àr 8 kanaler, medan S/Pdif Àr tvÄ - sÄ det gÄr inte att koppla ihop dessa interface med varandra...

Postat (redigerat)

Och en till fĂ„r det bli! 😛

Jag skulle gÀrna vilja ha tips pÄ mixer med minst 3 x 48v fantommatning och nÄgra linje ingÄngar. Det ska ocksÄ finnas möjlighet att skicka varje kanal separat till ljudkortet.

Finns det nÄgra sÄnna i 1000-1500 kronors klassen?

EDIT: Skulle en Alto S-8 fungera?

s-8big.jpg

"-kanals mixer fördelat pÄ 4 mik/line, samt 2 stereokanaler.

Den ena stereokanalen har dessutom mikingÄng, vilket ger sammanlagt 5 st mikingÄngar!

Gemensamt för samtliga kanaler Àr volym in, lÄgpassfilter, 3-bands EQ, 2 auxar, panorering, volym ut och peak indikator.

Masterdelen bestÄr av fantommatning, volym för MAIN MIX och kontrollrumslyssning,

AUX returer och 12-stegs LED indikator. Samtliga XLR ingÄngar Àr guldplÀterade. Dessutom Äterfinns utgÄngar för main out, kontrollrum, tape in/out och aux send/return."

Verkar som att den har sepeparata AUX utgĂ„ngar för varje kanal, eller har jag missat nĂ„t? 😛

Redigerat av PÄsen
  • 4 mĂ„nader senare...
Postat

Claes! Det Àr nu mer aktuellt Àn nÄgonsin med en preamp och jag behöver 8 kanaler samt ADAT Lightpipe-utgÄng. Har du hunnit testa SM PRO AUDIO SM PR8 MK2? Hur stÄr den sig mot exempelvis Behringer Ultragain Pro-8 Digital ADA8000, som ju ligger i ungefÀr samma prisklass?

Preampen kommer i första hand att anvÀndas vid körinspelning vilket krÀver lÄga brusnivÄer.

Johan

• 3 mĂ„nader senare...
Postat

Jag anvÀnder mig av kombinationen SM Pro audio PR8 och M-Audio 1010-LT. De fungerar alldeles strÄlande! Brusar en aning dock ifall man kopplar PR8:an direkt till Ljudkortets egna micpreamp ingÄngar. Men blir resultatet mycket bra! Perfekt till inspelning av trummor tex.

Postat

Jag rekommenderar dig att absolut inte köpa SM Pro Audio PR8. Exemplaret jag hade var sÄ fattig pÄ klarhet och diskant. Har du en Studio Project VTB-1 nu sÄ kommer du bli fruktansvÀrt besviken ifall du skaffar den andre.

MvH

Postat (redigerat)

Jag skulle vilja ha tips pÄ rörpreamp som har XLR- samt teleanslutningar. Finns sÄna?

Sen undrar jag hur mycket bÀttre ljudkvalitén blir om jag t.ex. spelar in gitarr via en mixers teleingÄng/alt. rörpreamps teleingÄng, istÀllet för ljudkortets line-in (har ett hyfsat ljudkort). Bör nÀmnas att jag anvÀnder en Sansamp Tri.Ac preamp efter gitarren.

Tacksam för tips! 🙂

Redigerat av selm
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.