Jump to content
Annons

Myrornas krig på ena XLR på Apogee Duet


Echobrain

Recommended Posts

Kan hända är det blackout i huvet på mig. Följande har hänt.

Har ett Apogee Duet vilket fungerat fint tills häromdagen. Har på sistone haft två CM3 mickar inkopplade för främst gitarr inspelning. När jag började ett nytt projekt häromdagen började jag dock med lite andra ljudinspelningar med min enkla SP B1 mick, kopplad till "XLR 1". Inga problem. Problemen uppstod helt plötsligt när jag väl skulle tillbaka till två CM3 mickar igen. XLR 1 har nu ett svagt men ändå tydligt myrornas krig ljud i konstant ljudnivå?! Switchat mickarna, kablarna...men problemet kvarstår att det uppstår på XLR 1 med CM3 mick. När jag sätter tillbaka B1 micken är problemet borta...!?

Alltså, vad är det jag missar?! Säkerligen banalt..tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du bild i ditt ljudkort?

🙂

Skämt åsido, kan du testa miken/mikarna nån annanstans? I någon annans ljudkort, mixer etc?

Mikarna B1 resp CM3 har säkert olika ohm-tal och därmed motstånd, varför de kräver olika volymnivåinställning för inspelning - kanske att CM3-an distar? Digital distorsion låter för jäkligt.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom problemet bara uppstår på XLR 1 med cm3. Så testa att koppla samma cm3 till XLR 2, är det inte kvar då är det fel på sladden eller hårdvaran. Men är det kvar på den med är det ju micken som är problemet.

Men testa som sakt i ett annat system med för att vara säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom problemet bara uppstår på XLR 1 med cm3. Så testa att koppla samma cm3 till XLR 2, är det inte kvar då är det fel på sladden eller hårdvaran. Men är det kvar på den med är det ju micken som är problemet.

Men testa som sakt i ett annat system med för att vara säker.

Har testat detta och de har inte med cm3 micken att göra. Det som gör mig förbryllad är att det funkade alldeles utmärkt för bara några dagar sedan. Som sagt, har även skiftat sladdarna...Har börjat fundera på om kontaktstiften ändrats på ljudkortets XLR1 så att de "bättre passar" b1 micken än cm3...och de därför börjat uppstå en sorts form av brus..

skitmärkligt de här. fler tips gärna. tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...