Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, Nu har jag börjat fundera på att byta min Studio projekts B1 till en dyrare, klarare, bättre variant. Frågan är nu om det är värt det när jag har ganska lågbudgetprylar vad gäller kompressor/micpreamp. Jag har redan fått tips på mick i 10 000 kr klassen (vilket är min budget) -Neumann TLM 103.

Annons
Postat

Nästa steg, efter Studio Projects B1, borde vara att välja en mick som passar just din röst. Jag ger dig alltså inga rekommendationer. Kom istället med exempel på vad du gillar/ogillar med den mick du har nu och vad det är du saknar.

Ett tips är att inte använda en och samma mick till alla ljudkällor i en låt. Då kommer mickens karaktär tydligare fram. Använd olika mickar till olika ljudkällor (den som passar bäst) så kommer ljudkällans karaktär bättre fram.

Postat
Nästa steg, efter Studio Projects B1, borde vara att välja en mick som passar just din röst. Jag ger dig alltså inga rekommendationer. Kom istället med exempel på vad du gillar/ogillar med den mick du har nu och vad det är du saknar.

Ett tips är att inte använda en och samma mick till alla ljudkällor i en låt. Då kommer mickens karaktär tydligare fram. Använd olika mickar till olika ljudkällor (den som passar bäst) så kommer ljudkällans karaktär bättre fram.

Hej igen Joachime! (du var i farten i min andra tråd också⚠️

Nu känns det som en djungel... kanske ska behålla min mick och sattsa på en channelstrip som jag fick tips om (???) vad nu det är?

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

En channelstrip är t ex wavearts trackplug 5 http://wavearts.com/products/

Sen är det knappast god idé satsa på en dyr mick till nån billig medioker preamp. Spara tills du har råd med båda bättre.

Redigerat av DieHard
Postat (redigerat)

Hej!

Till att börja med så kan jag rekommendera en begagnad Neumann-mikrofon, i stil med en TLM49 eller U87.

Kan vara så att du måste krypa upp några tusenlappar till, men väntar du tillräckligt länge så kan du nog hitta en bra mick

som landar i ditt prisområde.

En channelstrip är, som svenskan antyder, en kanal-strip.

Kan vara tex en preamp och en EQ i samma burk, förekommer oftast i 1 eller 2 kanaler. Man kan också se ett mixerbord som 'väldigt många channelstrips'.

Jag har själv ägnat senaste månaden bara till att forska i vad jag kan tänkas behöva för att få produktionerna att låta bra (bättre).

Och ju mer man ger sig in i det, desto mer förstår man hur mycket det finns att välja på, och hur i vissa fall lite ljudskillnad det kan vara mellan olika burkar.

Utan att ge några garantier för vad som passar dig bäst, kan jag rekommendera att:

Se till att rummet som du spelar in i låter bra/frekvensmässigt hyfsat rakt.

Spara, spara, spara.

Köp en bra preamp. (ex API, NEVE)

Spara,spara,spara

Köp en bra mick (ex Neumann)

Spara,spara,spara

Köp en bra AD/DA omvandlare (ex Apogee)

Mvh. Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Postat
Hejsan, Nu har jag börjat fundera på att byta min Studio projekts B1 till en dyrare, klarare, bättre variant. Frågan är nu om det är värt det när jag har ganska lågbudgetprylar vad gäller kompressor/micpreamp. Jag har redan fått tips på mick i 10 000 kr klassen (vilket är min budget) -Neumann TLM 103.

Har du testat en Studio projects B1 mot Neumann TLM 103?

I en bra preamp så är skillnaden inte så stor som man skulle kunna tro. En del hör ingen skillnad alls...

Vad är du tycker saknas i ljudet från din mick? När du säger klarare ljud så får det mig att tro att det är nått annat än micken som är problemet.

Studio Projects B1 är väldigt "klar" i sitt sound, och har lite av det "dyra" ljudet i sig och i den prisklassen är den riktigt grym. Man kan nästan tro att dom försökt kopiera TLM 103:an i sitt sound faktiskt. Självklart så får man ju oftast vad man betalar för och det finns ju grymt bra mickar, men dom kostar också grymt mycket mer ibland. Mitt tips är att satsa på en bättre preamp innan du skaffar dig en 10.000 kronors mick!

Sen om du vill ha en av de bästa mickarna på marknaden skulle jag rekommendera:

- Manley Reference C (till det dära feta sångljudet med mkt närhet och djup, perfekt för modern pop-musik)

- Telefunken Elam251 (bara de dyraste e bäst nog.. denna mick kostar nästan en kvarts miljon! Passar till allt, typ)

- Neumann U47 (ett ord: värme ;-)

...lite dyrare än din budget dock...

Postat

Meeen.. Fattar du inte.. Hoppar från din förra tråd till denna.. Det blir inte bättre om du byter mic från 1000:- till 20 000:- kronor.. Du måste ha en bra låt också.. Och en bra sång framför allt.. Ladda upp en låt här så kan vi ge lite tips 😳

Postat

För "en av de bästa micarna på marknaden" kan du få hosta upp runt 50000:- eller mer - men det är inte säkert att den passar dig bättre än din befintliga B1:a. Det är ofta en smaksak om man vill ha en viss färgning av ljudet - och då kan den svindyra micen ha en färgning som inte alls passar din röst eller din musikstil, så det är inte säkert att du automatiskt får "bättre" ljud genom att skaffa en mic som kostar som en bil. Sedan måste resten också vara i paritet med micen för att göra micen rättvisa, så du får skaffa en svindyr preamp och en svindyr A/D-omvandlare också i så fall... Det är en eeeevighetmaskin... 😳

Postat (redigerat)
För "en av de bästa micarna på marknaden" kan du få hosta upp runt 50000:- eller mer - men det är inte säkert att den passar dig bättre än din befintliga B1:a. Det är ofta en smaksak om man vill ha en viss färgning av ljudet - och då kan den svindyra micen ha en färgning som inte alls passar din röst eller din musikstil, så det är inte säkert att du automatiskt får "bättre" ljud genom att skaffa en mic som kostar som en bil. Sedan måste resten också vara i paritet med micen för att göra micen rättvisa, så du får skaffa en svindyr preamp och en svindyr A/D-omvandlare också i så fall... Det är en eeeevighetmaskin... 🙂

Evighetsmaskinen har rullat i gång 😉 om man ska få till hela kretsloppet så blir det väl tillslut 150 000kr för lite sångpålägg. En dag i taget... en dag i taget...

jo..nu när jag har fått möjlighet att låna mig en dyrare preamp så kanske även b1an få sig ett uppsving:) you never know. Den är ju inte alls pjåkig i nuläget heller.

Redigerat av sandraML

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.