Jump to content
Annons

Hur många hårddiskar kör du?


Broghard

Recommended Posts

Annons

Jag kör med följande upplägg (men jag är nog lite extrem... 🙁 ):

Internt:

1: 500GB System, program, dokument, plugins etc

2: 500GB Audio + Cubase projektfiler

3: 2st 750GB diskar i Raid0 för alla ljudbibliotek

Externt:

4: 750GB eSATA-disk för image-backuper av systemdisken

5: LAN-disk med 2st 750GB diskar i Raid1 för filbackup efter dagens slut - och dessutom går den ut på Nätet automatiskt med jämna mellanrum och hämtar uppdateringar där det är möjligt att hämta sådant

6: NAS med 3st 1.5TB diskar i Raid5 för alla CD-skivor (vinylerna ska också in när jag orkar) och troligen blir det något backupsyfte med den också så småningom, men jag har inte bestämt hur ännu...

Det blir alltså totalt 4st internt och 6st externt... Många diskar blir det... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det blir alltså totalt 4st internt och 6st externt... Många diskar blir det... ☺️

Ja det vill jag låva =)

tack för det svaret nice upplägg du har där iaf =)

själv kör jag just nu i min mac pro 2 st western digital black 640 gig med 32 meg catch grymma hårddiskar så grymma att jag just bestälde 1 till

hdd1 osx + program (logic studio full installation)

hdd2 aka files som innehåller dfh2 och projekt mm allt för musiken helt enkeklt.

Hdd3 när den kommer kommer heta crap å innehållerallt annat jux man har på datorn och kommer oxå agera som bounce disk där jag kommer även kommer ha mina final mixes i wave aiff format.

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv så ligger det mesta på min iMac:s hd.. sen har jag två externa med..ja de vet nog bara Gud... å sen ett usb-minne på 2 GB me lite dokument jag inte har en aning om vad dom innehåller... utöver det så är det total kontroll...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Tja, jag kör på bara en HD. Den är visserligen på 400gb men det räcker för mig. Har inga stora samplingsbibliotek. Hade jag haft det hade jag definitivt skaffat en till men som det är nu klarar jag mig bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag har två i datorn dvs en för oset samt program och en för ljudfiler. Utöver det två med USB varav en med en kopia på main os installationen och den andra till backup. På den andra ligger även lite gammal musik från andra datorer jag haft. Sen har jag ytterligare ett par med "meckar" os på, dvs om min nuvarande main ink kopian skulle packa så har jag alltid möjlighet att få igång datorn om jag skulle behöva in och rädda något. För att vara riktigt jäklig så har jag oxå ett os ligger på ett bootbart usb minne om det skulle krisa, kort sagt det känns ganska tryggt ☺️ på nåt sätt 🙁 .

Link to comment
Dela på andra sajter

5: LAN-disk med 2st 750GB diskar i Raid1 för filbackup efter dagens slut - och dessutom går den ut på Nätet automatiskt med jämna mellanrum och hämtar uppdateringar där det är möjligt att hämta sådant

Av ren nyfikenhet, vad är det för uppdateringar du hämtar?

Mycket diskar har du i varje fall. Är själv lite inne på att skaffa mig ett bra backup system. Kör för tillfället på en intern disk i två partitioner på 500GB st.

C: för program

D: för samplingar

och en extern disk på 500gb för audio och projekt.

Skulle det vara klokare att i mitt läge byta plats på D: och den externa? (den externa är lite vassare, men går via usb2)

Har lag märke till att det låter en del när det "skrivs" på den externa disken då den inte är isolerad.

Och en till liten fråga när jag ändå har dig på tråden Claes, jag har 3 Gb minne och använder XP pro 32 bitar i en ganska ny burk, måste jag aktivera 3gb switchen då? Eller nyttjas allt till fullo redan? Märker att det blir lite segt med minne vid för många mjukvarusyntar.

Mvh Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har fyra interna diskar i min Mac Pro:

1. System och program

2. Ljudfiler och projektfiler

3. Samplingar som DFH och BFD

4. En disk helt dedikerad till Windows som används i sällsynta fall, och då enbart till spelande.

Sen har jag backup på ett par externa FW-diskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1: 320 gb - C: disk/system

2: 750 gb - lagring, allmänt, inspelningsdisk i nödfall (om jag t ex glömt starta 4 innan jag startar Cubase, som inte kan ta till sig den infon när programmet är igång)

3: 320 gb - som 2 + lite samlingar o dyl

4: 750 gb - inspelningsdisk

Jag vill ha mer!

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hop.. en liten galen fråga

Hur många hårddiskar kör ni..

vilket upplägg på hårddiskarna?

// B

För mig känns den har frågan lite som: Hur mycket bensin har du i tanken?

Jag har sällan upplevt att hårddiskarna inte har räckt till prestandamässigt så antalet har mer varit en fråga om vilken ordning/struktur jag vill ha på materialet. En för operativsystem, program och pluggar. En för audio och projekt. Det är en bra början.

Sedan får man inte glömma bort att förr eller senare fylls de interna hårddiskarna upp och då behöver man en extern hårddisk att tanka över till.

Edit: Doh! T9

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Av ren nyfikenhet, vad är det för uppdateringar du hämtar?

Den hämtar bl a vissa kataloger från Steinbergs FTP-site, så att jag alltid har de senaste versionerna. Den kan också logga in och hämta prylar där det krävs inloggning, men det är lite osäkert, så det funkar inte överallt... Eftersom den sköter detta helt på egen hand och alltså inte är beroende av datorn, så gör det inget om den börjar hämta uppdateringar medan jag jobbar md maskinen. ADSL-routern är en modell som loggar in automagiskt, så det behövs ingen extra inloggnng för att komma ut på Nätet. 😆

Kör för tillfället på en intern disk i två partitioner på 500GB st.

C: för program

D: för samplingar

och en extern disk på 500gb för audio och projekt.

Skulle det vara klokare att i mitt läge byta plats på D: och den externa? (den externa är lite vassare, men går via usb2)

Har lag märke till att det låter en del när det "skrivs" på den externa disken då den inte är isolerad.

En intern disk (alternativt eSATA, som egentligen är samma sak som en intern) är ju alltid snabbast, men det ska ändå mycket till innan prestandan på disken kommer i kapp... USB belastar CPU lite mer eftersom interfacet kräver att datorn initierar all kommunikation, medan Firewire-enheter kan initiera kommunikationen själva och alltså drar mindre kraft från datorn.

Om du ska byta där, beror kanske på vilket du använder mest; audio eller samplingar - och om det har betydelse eller inte, beror ju också på hur många samtidiga spår du behöver kunna köra...

Och en till liten fråga när jag ändå har dig på tråden Claes, jag har 3 Gb minne och använder XP pro 32 bitar i en ganska ny burk, måste jag aktivera 3gb switchen då? Eller nyttjas allt till fullo redan? Märker att det blir lite segt med minne vid för många mjukvarusyntar.

Mvh Erik

Jäpp! Du behöver aktivera 3GB-switchen om mer än 2GB ska utnyttjar. Stenkorkat att det är så, men ändå... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

5: LAN-disk med 2st 750GB diskar i Raid1 för filbackup efter dagens slut - och dessutom går den ut på Nätet automatiskt med jämna mellanrum och hämtar uppdateringar där det är möjligt att hämta sådant

Det blir IPRED för dig, det ser jag det! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir IPRED för dig, det ser jag det! 😆

:rolleyes:

De får gärna komma och granska min burk. Det finns inte en enda olaglig fil på den. 😆

Det är förstås inte otänkbart att de kollar upp mig nästa gång jag laddar upp en omgång testinspelningar - för då laddar jag ju upp ganska stora mängder data i WAV, MP3 och Zip-format - och det skulle ju kunna tolkas som att jag sprider material illegalt, om det finns någon automatisk övervakning av datamängden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med 2 st interna 250 GB Western Digital för operativsystem och program.

En för operativsystem och program och den andra för pågående projekt dokument etc..

Sen kör jag dels en extern NAS på 2 TB via 1 Gb/S Ethernet och Gb/S switch (Extrem Networks)

och så en Iomega 500 GB på USB2 för att kunna ha en flyttbar hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga:

Hur mycket vinner man på att köra FW diskar jämfört med USB?

Prestandamässigt är FW bättre än USB. Har ingen koll på prisuppgifter men priset antas vara en sekundär prioritet om det är prestanda man är ute efter. Har fått för mig att USB är billigare men det stämmer kanske inte alltid...

Nedan kan man läsa mer om FireWire och USB:

FireWire

USB

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Prestandamässigt är FW bättre än USB. Har ingen koll på prisuppgifter men priset antas vara en sekundär prioritet om det är prestanda man är ute efter. Har fått för mig att USB är billigare men det stämmer kanske inte alltid...

Nedan kan man läsa mer om FireWire och USB:

FireWire

USB

Är det egentligen så, har för mig att USB är snabbare (kanske är det iofs andra bullar med FW 800)? Sen för backup dvs om man gör det regelbundet så har väl kanske inte prestanda i form av hastighet så stor betydelse. Till råga på allt så är det ju ibland svårt att få veta exakt vilken typ av hårddisk som sitter i en sådan där extern lådda. Jag förmodar att det i värsta fall kan bli så att man får ett gränssnitt som är snabbt och bra men att själva hårddisken kanske inte riktigt håller samma nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

USB har aldrig varit snabbare än FW i verkligheten.. USB suger dock processor vilket inte FW gör.. 😳

Är det egentligen så, har för mig att USB är snabbare (kanske är det iofs andra bullar med FW 800)? Sen för backup dvs om man gör det regelbundet så har väl kanske inte prestanda i form av hastighet så stor betydelse. Till råga på allt så är det ju ibland svårt att få veta exakt vilken typ av hårddisk som sitter i en sådan där extern lådda. Jag förmodar att det i värsta fall kan bli så att man får ett gränssnitt som är snabbt och bra men att själva hårddisken kanske inte riktigt håller samma nivå.
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det egentligen så, har för mig att USB är snabbare (kanske är det iofs andra bullar med FW 800)? Sen för backup dvs om man gör det regelbundet så har väl kanske inte prestanda i form av hastighet så stor betydelse. Till råga på allt så är det ju ibland svårt att få veta exakt vilken typ av hårddisk som sitter i en sådan där extern lådda. Jag förmodar att det i värsta fall kan bli så att man får ett gränssnitt som är snabbt och bra men att själva hårddisken kanske inte riktigt håller samma nivå.

Ja! Teoretiskt sett har USB2.0 en maxmal överföringshastighet på 480Mbit/s och FireWire400 en överföringshastighet på 400MBit/s. I praktiken visar det sig dock att FireWire400 är snabbare än USB2.0. Varför är det då så? Finns många bidragande faktorer men några är att USB2.0 kräver mer kontrollbitar för att säkerställa att inge fel förekommer i dataöverföringen, att USB egentligen är tänkt att ersätta serie- och parallellport(ar) i en dator medans FireWire är tänkt att ersätta SCSI, att USB kräver mer CPU-kraft. Mer finns att läsa i mitt tidigare inlägg i de bifogade länkarna för den vetgirige 😆

För att återgå till ämnet använder jag mig av den interna hårddisken (7200 rpm) till allt och har en extern för backup via FireWire400. Hittills har det inte varit några problem och jag hoppas att det kommer att bestå även i framtiden, om inte får man väl lösa det genom fler FireWire-diskar!

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ok det var ett uttömmande svar och enligt det så verkar precis som jag sa att det går lika bra med usb till backup 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hop.. en liten galen fråga

Hur många hårddiskar kör ni..

vilket upplägg på hårddiskarna?

// B

I studion:

1 Systemdisk

1 Fildisk (används sällan idag, användes tidigare som lagring av färdiga låtar, färdiga projekt som jag skulle bränna backup på osv)

1 Disk för alla produktioner

1 Disk för alla samplingsbibliotek och andra samplade ljud

Förutom det har jag en dator som kör Windows Home Server och används som lagring av filer och den tar också backup på hela nätverket varje natt. Det sitter två 1 TB-diskar i den, jag tror att jag ska klara mig på det ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...