Jump to content
Annons

Time: T-minus 814 minutes...


Valle

Recommended Posts

Ja!

Vi fĂ„r vĂ€l se hur det blir med IPRED... personligen tror jag att det kommer att floppa riktigt rejĂ€lt. Riktigt jĂ€vla rejĂ€lt. Men innan lagen floppar sĂ„ kommer den — tyvĂ€rr, tyvĂ€rr, tyvĂ€rr — att ha krĂ€vt nĂ„gra offer; minst en barnfamilj, nĂ„gon finnig tonĂ„ring i Norrland samt en och annan samhĂ€llstransparent person. Men ingen av de riktiga "bovarna" kommer att kommas Ă„t — nĂ„gonsin. Som vanligt ska det till offer för att ögon ska öppnas (eller hjĂ€rnor ska anvĂ€nds, för den delen).

Jag Àr ganska kluven i IPRED-frÄgan och jag ingÄr i kategorin som inte direkt gÄr med banderoller och sjunger (no pun) kampvisor, oavsett jag lutar Ät för eller emot. Jag tycker t.ex. inte att lagen nödvÀndigtvis inskrÀnker den personliga integriteten, inte heller tror jag att den skulle ge rÀttighetsinnehavare egentlig upprÀttelse eller kompensation.

Lagen Àr bara fÄnig, helt enkelt.

DĂ€remot kommer lagen att skapa en generationsvĂ€xling som splittrar upphovsmĂ€n/artister i tvĂ„ lĂ€ger: pre- och post-IPRED, dĂ€r den förra har tvĂ„ val — att försvinna eller "finna sig i". Jag snackar alltsĂ„ inte om nĂ„gon för-eller-emot-klyfta, för det Ă€r inget nytt, utan en (inte heller sĂ„) ny mentalitet dĂ€r snack om sĂ„vĂ€l ideella som ekonomiska [upphovs]rĂ€ttigheter anses gammaldags och "fult".

Detta leder ju bara Ă„t ett hĂ„ll: lagen kommer att fĂ„ en sorts inverterad effekt, den kommer att försvĂ„ra verksamheten för dem som den egentligen Ă€r tĂ€nkt för att frĂ€mja — och till slut omöjliggöra den. De "stora fula bolagen" blir nĂ„gra av dessa vars verksamhet kommer att kompliceras, jag (delvis) blir en, och mĂ„nga av "er" kommer att dras med.

Ingen kommer att vinna pÄ det hÀr... inte ens de [du] som tror att de [du] kommer att göra det.

Men vad fan, hÀr sitter jag bara och gissar...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

IPRED Àr riktigt vidrig. Som minimikrav borde skivbolagen vara tvingade att driva mÄl mot de som de fÄr ut information om. Som det Àr nu

sĂ„ kan de vĂ€lja vem de vill attackera. Risken Ă€r ganska stor att de kommer att ge sig pĂ„ folk utan rĂ€ttsskydd eller folk med fel Ă„sikter. ÖvervakningssamhĂ€llet har dessutom gjort att politikerföraktet har övergĂ„tt till nĂ„got vĂ€rre. TyvĂ€rr Ă€r det sĂ„ att frihet Ă€r nĂ„got man tar inte nĂ„got man fĂ„r. Folket behöver ta tillbaka friheten. Och det Ă€r mycket mycket trist att upphovsrĂ€tten stĂ€lls mot nĂ„got som Ă€r en av grunderna för demokrati.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej!

Kan nÄn skriva ner tvÄ meningar som beskriver lagen? Vore tacksam...

Du kan t ex lÀsa STIM:s beskrivning hÀr: http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/19/...-ipred-debatten

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan nÄn skriva ner tvÄ meningar som beskriver lagen?

Eftersom dessa tvĂ„ meningar skulle vinklas tills de blödde, beroende pĂ„ vem som "beskrev", sĂ„ Ă€r det meningslöst — om din frĂ„ga Ă€r menad att ge dig kunskap, alltsĂ„.

Lagen har "beskrivits" till överflöd: hÀr finns ett exempel: http://www.dn.se/kultur-noje/ny-lag-det-ha...-ipred-1.804624 (NÄgot mindre vinklat Àn STIM:s "beskrivning") eller det hÀr: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/116938

Men tvÄ meningar kan du glömma...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Problemet Àr ju alla artister som tror det inte finns nÄgot alternativ, IPRED kommer inte rÀdda dem. Jag respekterar de som anser att de förlorar pengar pÄ illegal fildelning men jag tror inte för 5 öre att ens de vÀrsta fildelningsmotstÄndarna ser detta som den slutgiltiga lösningen. Det Àr Àven svÄrt att förstÄ hur en skiva i en nedladdningsbutik blir dyrare Àn eller har samma kostnad som en fysisk skiva. Sparar de inte pengar pÄ att slippa pressa och inkludera booklets? Tycker de förvaltar idén ganska dÄligt hittills.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Undrar om ipred kommer pÄverkar möjligheterna till snÄlsurf? För om jag har mitt nÀtverk oskyddat sÄ gÄr det ju inte att sÀga att det var jag som laddade ner. Och om jag snÄlsurfar pÄ grannens bredband gÄr det ju inte heller att sÀga att det var jag som laddade ner. Kanske blir följden att folk tar bort lösenorden en stund nÀr de ska ladda ner nÄt?

Vem vet, ipred kanske kommer göra underverk för mobilt bredband i praktiken? 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)
Undrar om ipred kommer pÄverkar möjligheterna till snÄlsurf? För om jag har mitt nÀtverk oskyddat sÄ gÄr det ju inte att sÀga att det var jag som laddade ner. Och om jag snÄlsurfar pÄ grannens bredband gÄr det ju inte heller att sÀga att det var jag som laddade ner. Kanske blir följden att folk tar bort lösenorden en stund nÀr de ska ladda ner nÄt?

Vem vet, ipred kanske kommer göra underverk för mobilt bredband i praktiken? 😄

Eller sÄ öppnar de upp. DÄ har man i alla fall en bra förklaring. Om det nu skulle spela nÄgon roll. Kan man sniffa wpa2 paketen

sĂ„ kan man ganska lĂ€tt cracka de med dĂ„liga lösenord. Är det bra lösen som inte gĂ„r att hĂ€rleda ur ordlistor sĂ„ tar det lĂ€gre tid.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det dÀr med att hÄlla ner priser för att sÀlja mer och i förlÀngningen tjÀna mer har inte skivbolagen fattat alls. Ser man som sagt pÄ att nedladdade "CD" kan bli dyrare Àn att köpa ett fysiskt exemplar. Sedan kommer konsert-DVD'n med samma musik plus extra material - billigare Àn CD'n i en del fall . . . suck.

IPRED-lagen Àr nog bara bra för film-/skivbolag i ett enda avseende, nerladdning kommer troligtvis minska. Men om detta kommer att ge ökade intÀkter Àr jag tveksam till. Vi fÄr se.

TrÄkigt att t ex PirateBay nu försöker tjÀna Ànnu mer pengar pÄ andras verk (förutom reklamintÀkter) genom att erbjuda anonymiseringstjÀnst vilken dom tar betalt för.

MÄnga stÀder och offentliga platser har fria surfzoner. En laptop och en fika pÄ stan med polarna sÄ har man senaste skivan/filmen . . . Men film-/skivbolagen kanske ser till att det blir förbjudet snart. Jag tror att bolagen snart mÄste inse att Ängmaskiner Àr ute vad dom Àn gör. Dags att anpassa sig till nya tider!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den stora grejen Àr nu att folk kommer anvÀnda sig av VPN-tjÀnster.

DÄ ser inte ens din ISP vad du gör.

Det kommer öka rejÀlt ska ni se.

SÄ Ipred lagen kommer floppa totalt tack varje dessa VPN-tjÀnster.

Jag tycker dock synd om alla dessa barnfamiljer, det Àr dom som kommer Äka pÄ det!

Nissarna som sitter hemma och laddar ner pÄ "riktigt" sÀtt vet vad dom sysslar med och kommer dÀrav skydda sig med hjÀlp av VPN.

En bra, sÀker och billig tjÀnst hittar du för 50:- / mÄn

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eller sÄ öppnar de upp. DÄ har man i alla fall en bra förklaring. Om det nu skulle spela nÄgon roll. Kan man sniffa wpa2 paketen

sĂ„ kan man ganska lĂ€tt cracka de med dĂ„liga lösenord. Är det bra lösen som inte gĂ„r att hĂ€rleda ur ordlistor sĂ„ tar det lĂ€gre tid.

Hela grejen med att man skulle kunna skylla ifrÄn sig hit eller dit Àr ju ganska irrelevant. Blir man anklagad sÄ fÄr man gott bara betala, att ta det till domstol har man inte rÄd med i vilket fall.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag snackar alltsÄ inte om nÄgon för-eller-emot-klyfta, för det Àr inget nytt, utan en (inte heller sÄ) ny mentalitet dÀr snack om sÄvÀl ideella som ekonomiska [upphovs]rÀttigheter anses gammaldags och "fult".

Huvet pÄ spiken, eller vad man brukar sÀga...

Tidigare var det ju sÄ att inte mÄnga utanför rÀttighetsinnehavarkretsen visste om upphovsrÀtten, dÀrför var det inte mÄnga som var för eller emot den heller. Vid de fÄ tillfÀllen nÄgon stÀmdes eller polisanmÀldes sÄ var det antingen lÄtskrivare som hade "lÄnat" frÄn andra lÄtar eller stora företag som anvÀnde verket utan avtal.

Inget bolag brydde sig om en privatperson anvÀnde Europes Final Countdown-intro som bakgrundsmusik till sin hemmagjorda film eller om en hobbylÄtskrivare samplade Beatles och spred bland kompisarna.

Nu stÀms och polisanmÀls folk hela tiden, med upphovsrÀtten som argument, och det gör naturligtvis sÄ allmÀnheten tycker illa om lagen som sÄdan. Det man har "fÄtt" göra tidigare det fÄr man inte lÀngre göra och det upprör naturligtvis folket. Precis som du skriver sÄ verkar inte bolagen förstÄ att deras lobbying och metoder fÄr motsatt effekt bland folk, istÀllet för att börja följa lagen sÄ bildas det politiska partier (Piratpartiet i Sverige) som verkar för att lagen ska försÀmras eller rivas upp helt.

SjÀlv tycker jag att upphovsrÀtten fungerade bra fram tills bolagen började med sina stÀmningar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

rankey (oregistrerad)

HÄller med, denna lag Àr knasig.

Allt ligger i prissÀttningen. Vi har snart passerat första decenniet i 2000-talet. Men priserna pÄ all media Àr kvar pÄ 1990-talet.

Det Àr bortom all rimlighet.

Megastore, som inte alltför lÀnge sedan var nordens största skivbutik, skall tydligen stÀnga ner i och satsar nu helt pÄ onlineförsÀljning eftersom butiken inte Àr lönsam (kanske de redan har stÀngt). FörstÄr att man kanske inte lyckades sÀnka priserna för att kunna möta driftskostnaderna (stora kostnader i lager, personal, hyra mm). MEN. Varför Àr det samma priser i onlinebutiken nu? De kunde ju slopa en stor del av personalen, slipper den enorma lokalhyran... Det skall finnas utrymme för en sÀnkning. "De onda skivbolagsbossarna" vill sÀkert ha en fast summa av varje tÄrtbit, men att ingen Àndring i pris pÄ onlineförsÀljning sker Àr rent av mystiskt.

Sedan har vi tjÀnster som sÀljer nedladdningsbart material, populÀrmusik pÄ iTunes t.ex. Hur kan en enskild lÄt kosta runt 10 spÀnn? Ett nedladdningsbart album ger priset för en fysisk skiva. Borde inte en lÄt kosta runt 1-3 spÀnn max med tanke pÄ alla insparade kostnader som det krÀver att framstÀlla, logistiskt hantera och sÀlja en fysisk skiva till kund i en fysisk butik?

Till sist har vi nÀtbaserade videouthyrningstjÀnster. Idén Àr guld. Man kan "Hyra en film" och ladda hem en film för att sedan kolla pÄ den hur mÄnga gÄnger som helst under 24 h. LÄter ju kanon, för man vill inte ha saker skrÀpandes pÄ datorn ÀndÄ. Men, Äter men - varför tar de samma jÀkla pris som den lokala random videobutiken runt hörnet? 39:-? Helt makalöst idiotiskt.

Ingen DVD-box, ingen logistik. ingen butiksÀgare som lever pÄ ett sovloft och mÄste be till Gud varje kvÀll för att kunna nÄ break-even varje mÄnad. Hyrfilm online bör rimligen ligga pÄ 5-10:- max.

Alla vill göra rÀtt för sig och stödja skaparna. Men jag personligen kÀnner mig faktiskt alltid idiotförklarad för att jag mÄste gÄ med pÄ dessa orimligheter i prissÀttning.

Och glöm inte, den viktigaste aspekten hÀr Àr egentligen att saker "som inte nÄr fram hela vÀgen", dvs. den musik som inte hypas sönder pÄ radio, de filmer som inte nÄr biotoppen - skaparna bakom dessa skulle gynnas sÄÄÄÄ ofantligt mycket mer av det, för det Àr just de som ligger risigast till idag. Folk betalar för det de vill ha mest, och hÀmtar det andra pÄ olaglig vÀg, eller helt struntar i det rakt av helt enkelt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Folk betalar för det de vill ha mest, och hÀmtar det andra pÄ olaglig vÀg, eller helt struntar i det rakt av helt enkelt.

Det Àr dÀr problemet ligger, nÀr skivbolagen gör studier sÄ ser de alla som illegalt fildelar som personer som annars varit kunder. Hade det istÀllet varit sÄ att ingen brydde sig om dÄliga artister sÄ hade de fÄtt gÄ det öde de förtjÀnar till mötes istÀllet för att skivbolag ska kunna stÀmma till sig pengar. Det Àr de skivbolagen som har dÄliga artister som gynnas av IPRED, bra artister lever vidare och tjÀnar pengar ÀndÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det som jag tror mÄnga Àr fundersamma över Àr ocksÄ vad som kommer kollas.

Enligt all info jag hittar sÄ gÀller det Film och Skivindustrin.

"Film- och skivindustrin fÄr rÀtt att fÄ ut vem som abonnerat pÄ en viss IP-adress pÄ nÀtet vid ett visst klockslag, om de visar en domstol "skÀliga bevis" för att fildelning har skett frÄn den IP-adressen."

Men alla som laddar ner programvaror dÄ?

Spel, musikprogram, pc program osv osv, varför slipper dom undan? Programvara Àr vÀl dyrare Àn bÄde film och musik...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror/tycker det Ă€r fel vĂ€g att gĂ„ med ipred. Fel personer kommer att bli drabbade precis som mĂ„nga hĂ€r skriver. Tror att bĂ„de det jag Ă„ DP mfl skrivit nĂ„nstans i nĂ„n trĂ„d att det borde lĂ€ggas pĂ„ avgiften pĂ„ bredband istĂ€llet. Är det sĂ„ som ni sĂ€ger med vpn kanske avgiften kunde tas ut redan nĂ€r folk köper datorer? Är jag gammelmodig? Vet inte, men det luktar stort kontrollbehov hĂ€r! De stora "dealarna" kommer Ă€ndĂ„ undan. NĂ„ja nu Ă€r vi dĂ€r.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu har jag anmÀlt fildelare som har laddat ner mina alster.

Hoppas jag kan fÄ en 100 000+ av dessa gratisÀtare. Hurra för IPRED.

Äntligen!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sedan har vi tjÀnster som sÀljer nedladdningsbart material, populÀrmusik pÄ iTunes t.ex. Hur kan en enskild lÄt kosta runt 10 spÀnn? Ett nedladdningsbart album ger priset för en fysisk skiva. Borde inte en lÄt kosta runt 1-3 spÀnn max med tanke pÄ alla insparade kostnader som det krÀver att framstÀlla, logistiskt hantera och sÀlja en fysisk skiva till kund i en fysisk butik?
Om man köper ett helt album pÄ mp3 sÄ brukar det ju kosta mindre Àn den sammanlagda kostnaden av de enskilda lÄtarna. Annars undrar jag hur du kan komma fram till siffran 1-3 kronor...? Har du glömt ersÀttningen till artister och skivbolag? Det Àr ju inte bara nÀtbutiken som ska ha en del av kakan.
Till sist har vi nÀtbaserade videouthyrningstjÀnster. Idén Àr guld. Man kan "Hyra en film" och ladda hem en film för att sedan kolla pÄ den hur mÄnga gÄnger som helst under 24 h. LÄter ju kanon, för man vill inte ha saker skrÀpandes pÄ datorn ÀndÄ. Men, Äter men - varför tar de samma jÀkla pris som den lokala random videobutiken runt hörnet? 39:-? Helt makalöst idiotiskt.

Ingen DVD-box, ingen logistik. ingen butiksÀgare som lever pÄ ett sovloft och mÄste be till Gud varje kvÀll för att kunna nÄ break-even varje mÄnad. Hyrfilm online bör rimligen ligga pÄ 5-10:- max.

Vad Àr det som Àr idiotiskt med att betala samma pris för bekvÀmlighet (slippa gÄ till videobutiken) och ett bÀttre utbud? Hur mÄnga videofilmer tror du att nÀtbutiken skulle behöva hyra ut per dag för att kunna betala ut lön till sina anstÀllda om de tog 5-10kr per film? Oavsett om det Àr online eller i butik mÄste det ju kosta att fixa licenser för att hyra ut filmer.
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Idag Àr det sÄ hÀr:

VÀrdet av en lÄt finns bara som ett affektionsvÀrde hos den som gör lÄten och dom som gillar lÄten.

SÄ fort den Àr digitaliserad sÄ har den ett marknadsvÀrde som produkt för privatpersoner som Àr noll.

Man kan hellre tÀnka sig att betala för trista grejer som Internetuppkoppling och betala för tjÀnster som gör att du laddar ned utan att synas.

Utan "content" inget av vÀrde pÄ Internet... jaja

Och ett pris pÄ 1-3 spÀnn för en lÄt Àr löjligt. Efter att alla distributionskostnader + skatt (eller minus...) Àr betalda sÄ Àr det inget kvar. Det skulle innebÀra att jag mÄste sÀlja 2 -3000 nedladdningar per lÄt bara för att betala mastering.... och inspelningskostnaden blir i princip aldrig betald.

Men det Ă€r en dyr hobby, i klass med segling om man vill göra det bra 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Idag Àr det sÄ hÀr:

VÀrdet av en lÄt finns bara som ett affektionsvÀrde hos den som gör lÄten och dom som gillar lÄten.

SÄ fort den Àr digitaliserad sÄ har den ett marknadsvÀrde som produkt för privatpersoner som Àr noll.

Precis. MarknadsvÀrdet pÄ en produkt som finns i oÀndlig mÀngd Àr noll. Alla prissÀttningar pÄ digitala filer Àr i sig hittepÄpriser som inte har nÄnting med tillgÄng och efterfrÄgan att göra.

Att sÀlja digitala exemplar av musik Àr ingenting som kommer hÄlla i lÀngden.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

drloop (oregistrerad)

Som sand i sahara.

BTW, köp min nya singel, digital e den ocksÄ...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om man köper ett helt album pÄ mp3 sÄ brukar det ju kosta mindre Àn den sammanlagda kostnaden av de enskilda lÄtarna. Annars undrar jag hur du kan komma fram till siffran 1-3 kronor...? Har du glömt ersÀttningen till artister och skivbolag? Det Àr ju inte bara nÀtbutiken som ska ha en del av kakan.

Vad Àr det som Àr idiotiskt med att betala samma pris för bekvÀmlighet (slippa gÄ till videobutiken) och ett bÀttre utbud? Hur mÄnga videofilmer tror du att nÀtbutiken skulle behöva hyra ut per dag för att kunna betala ut lön till sina anstÀllda om de tog 5-10kr per film? Oavsett om det Àr online eller i butik mÄste det ju kosta att fixa licenser för att hyra ut filmer.

Vad Àr det för distributionskostnader pÄ en lÄt frÄn online butik? Sedan tycker inte jag att skivbolagen ska ha ett öre men det Àr bara jag det. Artister behöver ta hand om sig sjÀlva.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)
Vad Àr det för distributionskostnader pÄ en lÄt frÄn online butik? Sedan tycker inte jag att skivbolagen ska ha ett öre men det Àr bara jag det. Artister behöver ta hand om sig sjÀlva.

Man borde inför en mycket hög miljöskatt pÄ transportera 1&0:or pÄ fossila rÄvaror med fossila brÀnslen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad Àr det för distributionskostnader pÄ en lÄt frÄn online butik? Sedan tycker inte jag att skivbolagen ska ha ett öre men det Àr bara jag det. Artister behöver ta hand om sig sjÀlva.

FörstÄr inte riktigt vad det dÀr hade med mitt inlÀgg att göra...? FrÄgar du om distributionskostnaderna för att du Àr nyfiken eller anvÀnde du det som ett argument mot det jag skrev?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...