Jump to content
Annons

Direktgraverade lackskivor från 40-talet


Klangfix

Recommended Posts

Jag har fått i uppdrag att överföra 8st direktgraverade 78-varvare till CD. Problemet är att det svarta lacket på plåtskivorna har börjat bli grå på ytan. Borstar jag med en kolfiberborste, river jag upp ett vitt mjöl och det verkar som om jag skulle kunna borsta bort allt lack på det viset om jag höll på tillräckligt länge.

Gamla rullband går tydligen att baka i ugn enligt vissa, om de börjar delaminera, men när det gäller lackinspelningar på plåtskivor, skulle jag aldrig våga. Lacket kan ju lossna eller skivan kan bli bucklig. Någon av dem är redan bucklig.

Är det någon som har läst eller varit med om liknande fall? Vad gör man? 😛

Musiken är f ö svensk storbandsjazz från 1940-talet eller möjligen 1950-talets början. Titlar som Orange colored sky, Stardust, Dark town Strutters ball m. m.

Tacksam för hjälp.

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Harry M (oregistrerad)

Hej!

En period för ett antal år sedan jobbade jag på dåvarande dialekt och folkminnesarkivet i Uppsala, just med att ta bort detta vita på direktgraverade lackskivor.

Det är Mögel, som har sitt ursprung i fodralen, som gjordes av någon slags billigt papper. Metoden vi använde var att ta olja, kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det var för olja, men mest av allt liknade det vanlig matolja. Ta olja på en (mjuk) trasa, torka runt skivan så att oljan tränger ned i spåren, torka med torrare trasa så att mögel och olja försvinner. Klart! Använd sedan nya fodral till skivorna. (Observera att mögel även kan finnas på etiketten, vilken kan blir förstörd om du har olja på den).

Viss försiktighet bör nog iakttages om du använder den här metoden, eftersom jag inte är säker på vad det var för olja .. Vill du vara säker, kan du försöka få kontakt med någon på fonogramavdelningen vid Språk och folkminnesinstitutet, uppsala universitet.

\Harry M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

En period för ett antal år sedan jobbade jag på dåvarande dialekt och folkminnesarkivet i Uppsala, just med att ta bort detta vita på direktgraverade lackskivor.

Det är Mögel, som har sitt ursprung i fodralen, som gjordes av någon slags billigt papper. Metoden vi använde var att ta olja, kommer tyvärr inte ihåg exakt vad det var för olja, men mest av allt liknade det vanlig matolja. Ta olja på en (mjuk) trasa, torka runt skivan så att oljan tränger ned i spåren, torka med torrare trasa så att mögel och olja försvinner. Klart! Använd sedan nya fodral till skivorna. (Observera att mögel även kan finnas på etiketten, vilken kan blir förstörd om du har olja på den).

Viss försiktighet bör nog iakttages om du använder den här metoden, eftersom jag inte är säker på vad det var för olja .. Vill du vara säker, kan du försöka få kontakt med någon på fonogramavdelningen vid Språk och folkminnesinstitutet, uppsala universitet.

\Harry M

Är det verkligen mögel? Är det inte lacket som oxiderar eller åldras och faller sönder? Vågar jag gå på med olja???? Hur lät det före och efter?

/Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...