Jump to content
Annons

Intern, separat hårddisk eller extern firewire?


wonderboy

Recommended Posts

Att köpa till hårddisk som monteras i imacar och macpro och som används som ljudhårddiskar, skiljda från systemdisken eller att köra på externa firewire-diskar - gör det någon skillnad? Fungerar det lika bra eller finns det saker att beakta som gör det ena bättre än det andra? Stabilitet? Snabbhet? Annat?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Internt är alltid snabbast.

Är det också stabilt? Rådet i Studio, på detta forum och på andra ställen har ju tidigare genom åren varit att skaffa extern hårddisk med firewire, gäller inte det längre? Vad har jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Internt är alltid snabbast.

Njae, eSata är vad jag förstår lika snabbt som Sata så i det fallet är det ju lika snabbt. Gränssnittet alltså, hastigheten på själva

hårdisken är ju en annan femma och det är väl där flaskhalsen sitter numera.

Har kört extern firewire för audio de senaste åren och det har funkat kanon. eSata har funkat ännu bättre, men är lite opraktiskt eftersom min dator (macbook pro) inte har inbyggda e-sata-portar. Intern separat hd är ju också OK om man råkar köra stationärt, fast jag tycker själva det känns bättre att belasta firewire-bussen än interna sata-kontrollern, men det är nog mest en känsla och ger ingen större prestandaskillnad.

Kör det som passar dig och din dator är mitt förslag 🙂. Det viktigaste är ju att man har en separat disk åtminstone... Och att den helst inte går på USB 🙂.

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det också stabilt? Rådet i Studio, på detta forum och på andra ställen har ju tidigare genom åren varit att skaffa extern hårddisk med firewire, gäller inte det längre? Vad har jag missat?

Extern är väl jättebra att ha ifall du ska göra Backup, dock inte som så mycket annat då dom absolut inte är lika "stabila, snabba, hållbara" som interna hårdiskar.

Har haft 6-7st och alla har gått sönder, dock har datorn gått 24/7, men det har även dom interna som körs än idag utan några som helst problem!

Firewire har väl en hastighet på 400Mbps som är väldigt långsamt.

Jag körde på Esata, 3000Mbps hamnade jag i runda slängar vill jag minnas.

Kör Internt så länge du har plats för det i burken är mitt råd.

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire har väl en hastighet på 400Mbps som är väldigt långsamt.

Jag körde på Esata, 3000Mbps hamnade jag i runda slängar vill jag minnas.

Ja, eSata är betydligt snabbare än firewire teoretiskt men när det kommer till hårddiskar blir skillnaden, enligt min erfarenhet, ganska marginell ändå eftersom hårddiskar normalt är betydligt långsammare än eSatas mäktiga 3000Mbps 🙂.

Men visst, snabbaste hastigheten jag har mätt upp har varit med eSata men jag tycker man kommer långt med FW800 också. Plus att firewire har andra fördelar, att man kan kedja massa enheter och så. Och än sålänge är fler datorer utrustade med firewire än eSata-portar, tror jag.

Extern är väl jättebra att ha ifall du ska göra Backup, dock inte som så mycket annat då dom absolut inte är lika "stabila, snabba, hållbara" som interna hårdiskar.

Lika hållbara är dom allt - det är ju precis samma slags hårddisk. En extern hårddisk är ju bara en "intern" hårddisk i ett skal. Sitter det en fläkt i kanske det blir ännu hållbarare men det är bara en gissning.

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, eSata är vad jag förstår lika snabbt som Sata så i det fallet är det ju lika snabbt. Gränssnittet alltså, hastigheten på själva

hårdisken är ju en annan femma och det är väl där flaskhalsen sitter numera.

Har kört extern firewire för audio de senaste åren och det har funkat kanon. eSata har funkat ännu bättre, men är lite opraktiskt eftersom min dator (macbook pro) inte har inbyggda e-sata-portar. Intern separat hd är ju också OK om man råkar köra stationärt, fast jag tycker själva det känns bättre att belasta firewire-bussen än interna sata-kontrollern, men det är nog mest en känsla och ger ingen större prestandaskillnad.

Kör det som passar dig och din dator är mitt förslag :rolleyes:. Det viktigaste är ju att man har en separat disk åtminstone... Och att den helst inte går på USB 🙂.

Eftersom det handlade om Mac så struntade jag i eSATA då det inte finns på Mac. Att köra FW i tron om att det är bättre än internt är befängt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, eSata är betydligt snabbare än firewire teoretiskt men när det kommer till hårddiskar blir skillnaden, enligt min erfarenhet, ganska marginell ändå eftersom hårddiskar normalt är betydligt långsammare än eSatas mäktiga 3000Mbps :rolleyes:.

Men visst, snabbaste hastigheten jag har mätt upp har varit med eSata men jag tycker man kommer långt med FW800 också. Plus att firewire har andra fördelar, att man kan kedja massa enheter och så. Och än sålänge är fler datorer utrustade med firewire än eSata-portar, tror jag.

Lika hållbara är dom allt - det är ju precis samma slags hårddisk. En extern hårddisk är ju bara en "intern" hårddisk i ett skal. Sitter det en fläkt i kanske det blir ännu hållbarare men det är bara en gissning.

Min Esata var frukansvärt snabb, märkte ingen skillnad på mina interna 7200rpm jämfört med esatan faktiskt, vart riktigt imponerad faktiskt.

Visst är det en hårdisk i ett skal, har satt ihop några själv, dock så har vi detta med kylning som inte alltid räcker till enligt min erfarenhet då dom inte pallat trycket för 24/7, alla kör ju inte nu 24/7 med sina externa, men det bevisar bara att dom ej är lika hållbara.

Eftersom jag har kvar mina interna hd´s som gått längre än alla mina externa totalt så får man dra en egen slutsats på vad det skulle kunna vara.

Eftersom det handlade om Mac så struntade jag i eSATA då det inte finns på Mac. Att köra FW i tron om att det är bättre än internt är befängt.

Det hade jag faktiskt ingen aning om, tror inte ens jag vet hur man startar en Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag citerar mig själv från Kontrollrummets Wiki:

Glöm inte extern hårddisk för backup av oersättliga data! En eSATA är det som blir snabbast. Firewire 800 är nästa i hastighet, Gigabit LAN nästa (kan utnyttja runt halva den teoretiska hastigheten), Firewire 400, USB2 HighSpeed, 100Mbit LAN, USB2 Full speed och slutligen USB1 som kommer sist i hastighetsligan för de vanligaste interfacen till externa hårddiskar.

Interna diskar är alltid snabbast - och eSATA är precis samma sak som en intern disk. Det enda som skiljer är att den interna kontakten på moderkortet dras ut till en kontakt så att man kan plugga in en kabel och ha disken externt i stället.

USB3 kommer däremot att bli riktigt häftigt när det kommer... Då får Firewire uppgraderas rejält om det inte ska riskera att överges...

Link to comment
Dela på andra sajter

Usb 3 kommer bli en riktning åt rätt håll, 4,8 gigabit per sekund är inte illa pinkat, dessutom kommer den vara bakåtkompatibel, men jag har för mig att alla är inte så överens om denna standard va? har för mig att VIA håller på att försöka utveckla något liknande?

:Taget ifrån Nyteknik:

Första apparaterna med den nya standarden har nu demonstrerats offentligt.

Att kopiera en HD-film på 25 gigabyte tar 14 minuter när överföringen görs via USB 2.0. Med USB 3.0 tar det 70 sekunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men USB3 är väl fortfarande är beronde av processorn. Bandbredd är en sak, latency en annan.

Ja - såvitt jag vet så är det ingen skillnad där - om de inte kommer på att det skulle vara smart att göra interfacet intelligent så att enheterna själva kan initiera kommunikationen mellan varandra, som Firewire kan, i stället för att det alltid är datorn som måste initiera kommunikationen med varje enhet, som det funkar med nuvarande USB...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...