Jump to content
Annons

Resonatorgitarr - någon som har koll?


Hastalavista

Recommended Posts

Hej!

Har gått och blivit sugen på att köpa en resonatorgitarr.

Dom låter ju fränt, är snygga och skulle ge gitarrsamlingen en bredd.

Priserna kan ligga mellan 2 000-20 000:- och här är det väl som med vanliga gitarrer, att man får vad man betalar för, eller??

Det verkar finnas två typer: coockie och spider, vilket anger: överföringen av stallets viberationer till metallkonen.

Vilken är att föredra - eller vilka skillnader i ljud, eller i övrigt ger respektive modell??

Antal koner kan ju variera. Kan man generalisera och säga att dyra resonatorgitarrer har fler koner och då låter det bättre??

Kroppen helt i metall eller i trä. Är det som man kan ana att en metallkropp ger ett mer metalliskt ljud, eller är det mest en

byggnadsteknisk finess, eller utseendemässigt val man gör??

Jag har sett resonatorgitarrer med micar. Är detta mest ett försäjningsmässigt option, eller kan en lipstick vid halsen låta snyggt?

Dela med dig av den kunskap du besitter i ämnet "resonatorgitarr" för jag vill handla snart. 🙂

/Hastalavista

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som jag ser det är så är den stora frågan om man ska ha en rundhals eller en så kallad squarneck.

Squarneck är det jag själv har och det innebär att man lirar med gitarren liggande. Man använder då fingerpicks på tumme, pek och långfinger samt spelstål.

Det går alltså inte att ta ackord på en squarneck. Den är också annorlunda stämd.

Vanlig stämning för tex bluegrass är öppen G dvs. G-B-D-G-B-D.

Rundhalsade resonator gitarrer är mer för blues och stäms ofta i öppet D, E eller öppet G fast med ett D som lägsta ton eftersom en rundhals inte pallar med lika högt strängtryck som en squarneck.

Själva träslaget i en resonator gitarr har inte lika stor betydelse som i en vanlig gitarr utan det är ju "spidern" som genererar klangen.

Det var allt jag visste nu får någon annan ta över 🙂

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Konen är väl det som är den mest betydelsefulla delen. Har man en tight budget så kan man köpa en billigare model och byta ut konen

mot en national eller dobro/gibson. (det är viktigt med rätt höjd och diameter!!)

Om triolian (tre koner) låter bättre? Låter fender bättre än gibson? De är dyrare för det är en mer komplicerad konstruktion och brukar vara

mer påkostade. Vad man tycker om ljudet är en smaksak precis trä/metal kropp. Tyvärr brukar väl inte musikaffärerna ha något

större utbud. De flesta kopiorna brukar vara national kopior jag vet inte betyder att de låter bättre eller gibsons advokater är mer

aggressiva...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej igen!

Tråden lever ju vidare och eftersom jag startade den så tänker jag delge er vad min forskning gett.

Jag har varit runt och testat det magra sortiment som finns i musikaffärerna. Börsen i Göteborg hade t ex inte en enda.

Luthmans dobro "orginal" var en stor besvikelse, lät dovt och trist och skorrade i stallet. Eastone med träkropp för 2995:- lät faktiskt roligare men ändå inte vad jag söker. Jams SX med träkropp för 2995:- var vacker men när man köper vill man ju bli nöjd. Fender har några billiga modeller som lät ungefär som en vanlig akustisk gitarr. Jag har kommit fram till att det är plåtkropp jag vill ha.

Thommans Harley Benton för under 3000:- är inte helt kass och Jam har Tanglewood för 6000 - 7200:- (med och utan gravyr). Tanglewooden blev jag faktiskt lite sugen på, den lät ganska tufft.

Jag har samtidigt en kontakt som säger att han kan fixa "Regal" dobros, som han säger är kvalitet, till bra pris.

Jag återkommer med info.

Hastalavista

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...