Jump to content
Annons

Rekommendera mig en hyfsad preamp!


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)

Just nu har jag ett M-Audio Delta 1010LT. Ljudkort med två inbyggda micpreamps alltså.

Jag är inte nöjd med ljudet, det låter inte lika proffsigt som när jag spelat in i en studio (med Fireface 800). Och ja, självklart vet jag att det ljudet beror på mycket annat också, ljudkällan, rummet osv. Men de är det inget fel på. Jag tycker bara det är dålig "punch" i ljudet, inget tryck, ingen närhet. Det låter inte lika levande och snyggt.

Så nu vänder jag mig till er om råd. Vad bör jag köpa för preamp? I vilken prisklass? Är det dumt att köpa en tvåkanalig rörpreamp för flera tusen, pga att ljudkortet (da-omvandlaren ?) då blir en flaskhals?

Det undrar jag också, om mitt ljudkort blir en flaskhals om jag skaffar mig en riktigt bra preamp? Eller ska det vara en jäkligt bra preamp för att ljudkortet inte ska duga?

Jag ska spela in mest gitarr (både el och akustisk) och sång, använder bl.a. en Sennheiser MD421.

Tack på förhand!

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Dålig närhet beror nog inte på preampen.

Mitt tips, låna en preamp och lyssna om det blir bättre med den jämfört med preampen på ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Dålig närhet beror nog inte på preampen.

Mitt tips, låna en preamp och lyssna om det blir bättre med den jämfört med preampen på ljudkortet.

Har inte möjlighet till det tyvärr...

En Art TubeMP, är en sån bättre än preampsen i mitt ljudkort tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite,

Har kommit över en begagnad Joemeek threeQ , har inte någon erfarenhet av preamps tidigare då jag fått mina vocals tillskickade mig.

Hur ligger den i klass med övriga preamps i den prisklassen (2000kr)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte möjlighet till det tyvärr...

En Art TubeMP, är en sån bättre än preampsen i mitt ljudkort tror du?

Jag har jämfört mina inbyggda preamps (i ett roland edirol ua-25) med Art TubeMP, samt med mitt nyförvärv

Studio Projects VTB-1, och VTB-1'an låter överlägset trevligast. Jag köpte min begagnat för 700kr och det

är kanske det bästa inköpet jag gjort någonsin tycker jag själv 🙁. Heja studio projects!

Art TubeMP låter lite trist och saknar helt karaktär tycker jag...

Redigerat av dysfunctional
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte nöjd med ljudet, det låter inte lika proffsigt som när jag spelat in i en studio (med Fireface 800). Och ja, självklart vet jag att det ljudet beror på mycket annat också, ljudkällan, rummet osv. Men de är det inget fel på. Jag tycker bara det är dålig "punch" i ljudet, inget tryck, ingen närhet. Det låter inte lika levande och snyggt.

Vilket rum du spelar in i och mikrofonens placering påverkar frekvensåtergivningen långt mer än valet av mickförstärkare eller omvandlare. Tänk så här:

Stående vågor och närhet till väggar, golv och tak kan ge förändringar i frekvensåtergivningen med upp till + 6 dB och ända ned till total utsläckning. Detta gäller även när du närmickar gitarrförstärkare med dynamisk mikrofon 1 cm från högtalarmembranet.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Vilket rum du spelar in i och mikrofonens placering påverkar frekvensåtergivningen långt mer än valet av mickförstärkare eller omvandlare. Tänk så här:

Stående vågor och närhet till väggar, golv och tak kan ge förändringar i frekvensåtergivningen med upp till + 6 dB och ända ned till total utsläckning. Detta gäller även när du närmickar gitarrförstärkare med dynamisk mikrofon 1 cm från högtalarmembranet.

Men, du kan inte acceptera eller tänka dig att jag kanske faktiskt hör skillnad på M-Audio Delta 1010LT:s preamp och Fireface 800:s preamp?

Jag vet att sånt där är jättebetydande, men ljudkvaliteten känns b. Det finns ju en anledning till att man lägger pengar på preamps och inte kör på preamps för nån hundralapp, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Om du har lyssnat på mina heminspelningar här:

http://bericadori.com/blog/?p=24

Har du samma närhet och ljudet hemma hos dig som jag har i ovan exempel eller är det mer burkigt?

Ja, jag har lyssnat på dem. Går inte att jämföra, jag spelar ju in gitarr. Visst, jag har iofs provat en del sång men min röst låter helt annorlunda jämfört med din (din sång låter inte bra btw, inget illa menat, jag är inte bättre själv).

Men man hör att du inte har så mycket rumsreflektioner i ditt ljud, vilket jag har massor av (i jämförelse), och det ger väl mycket närhet.

Fast det är inte bara det, det här med "närheten"... det är inte enbart rummet som gör att det låter så dåligt som det gör just nu (tycker jag/mina öron). Vad jag än spelar in låter det billigt, skulle jag koppla i MD421:an och leka i en studio hade det inte låtit såhär illa, oavsett rum, känns det som.

Men jag hörde ingen tydlig skillnad på dina klipp iallafall, mellan olika preamps alltså. Så OM jag ska köpa preamp antar jag att jag får slänga ut många tusenlappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Rummet påverkar mer än preampen.

Och du kommer inte få så mycket bättre ljud med en preamp om du har mer reflektioner än vad jag har.

Preampen hjälper dig inte ett skvatt därvid lag. Det var det joachime försökte förklara.

Har du lyssnat på slutresultatet på sången?

Klippet med Artpreampen och MXL1006 är från den här låten:

http://www.myspace.com/thethinkingmachine

Vet inte om det låter så illa kompis...

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Rummet påverkar mer än preampen.

Och du kommer inte få så mycket bättre ljud med en preamp om du har mer reflektioner än vad jag har.

Preampen hjälper dig inte ett skvatt därvid lag. Det var det joachime försökte förklara.

Har du lyssnat på slutresultatet på sången?

Klippet med Artpreampen och MXL1006 är från den här låten:

http://www.myspace.com/thethinkingmachine

Vet inte om det låter så illa kompis...

Jo, rummet påverkar mer än preampen. Men jag tror att jag inte kommer tycka att det låter tillräckligt bra även när rummet är nästintill perfekt (dvs så dämpat som möjligt).

Ja, jag har lyssnat på det också. Helt ok, men "sången" är inte bra tyvärr. Själva inspelningsljudet på sången är det dock inget fel på, det var inte det jag anmärkte på, utan framförandet. (men som sagt, jag skulle inte göra det bättre själv 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, du kan inte acceptera eller tänka dig att jag kanske faktiskt hör skillnad på M-Audio Delta 1010LT:s preamp och Fireface 800:s preamp?

Jag vet att sånt där är jättebetydande, men ljudkvaliteten känns b. Det finns ju en anledning till att man lägger pengar på preamps och inte kör på preamps för nån hundralapp, eller?

Hej crillan!

Jag har aldrig använt ett Delta och har inte ens funderat i banorna om du kan höra skillnad på dom mickförstärkarna jämfört med de inbyggda i RME Fireface 800.

Helt rätt! Det finns en anledning till att man lägger pengar på mickförstärkare och det är att man inte vill förlora information i ett för ljudkällan viktigt register. Man kanske till och med vill förgylla ljudkällan med någon, för den, smickrande distortion eller icke-linjäritet. Och med ljudkällan menar jag inte bara det som generar ljud, i ditt fall gitarr och förstärkare, utan även det rum det står i.

Vad jag menade med mitt förra inlägg är att i en passande akustik kommer ditt instrument till sin rätt. Det är förutsättningen för att du ska få välljud i din välplacerade mikrofon, i din dyra preamp och i din transparenta ad-omvandlare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, rummet påverkar mer än preampen. Men jag tror att jag inte kommer tycka att det låter tillräckligt bra även när rummet är nästintill perfekt (dvs så dämpat som möjligt).

"så dämpat som möjligt" betyder absolut inte att rummet låter perfekt!

Har du provat att spela in med en konding?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjorde mitt första trevande försök till inspelningstester, så använde jag alla micar och preampar jag hade tillgång till då - och jag kommer ihåg att i diskussionerna som pågick, så var folk förvånade över hur stor skillnad det var mellan de olika preamparna...

Det kan alltså vara stor skillnad mellan olika preamps. Om man har ett någorlunda billigt ljudkort, så kan man lugnt utgå från att preampen är bland de sämsta delarna i det, så det kan helt klart löna sig att skaffa en extern preamp - men det beror förstås också på om A/D-omvandlaren är tillräckligt bra för att få med alla detaljer, så det är en lite knivig fråga som tyvärr inte har något helt självklart svar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag gjorde mitt första trevande försök till inspelningstester, så använde jag alla micar och preampar jag hade tillgång till då - och jag kommer ihåg att i diskussionerna som pågick, så var folk förvånade över hur stor skillnad det var mellan de olika preamparna...

Det kan alltså vara stor skillnad mellan olika preamps. Om man har ett någorlunda billigt ljudkort, så kan man lugnt utgå från att preampen är bland de sämsta delarna i det, så det kan helt klart löna sig att skaffa en extern preamp - men det beror förstås också på om A/D-omvandlaren är tillräckligt bra för att få med alla detaljer, så det är en lite knivig fråga som tyvärr inte har något helt självklart svar... 🙂

Jag har ju typ noll erfarenhet av olika preampar och ljudkort, men jag köpte ju en beg stereopreamp, en ART DPSll med möjlighet till rör eller icke rör, en form av digital limiter, olika program. Jag kan koppla in den på min porta med coaxialsladd och gå förbi Tascamportans egna A/D-omvandlare. Och det är inget snack om saken, ljudet blir mycket bättre när jag kopplar in den här. Att jag inte har akustikbehandlat rum spelar ingen roll skillnaden är jäkligt stor till det bättre. De mickar jag testat på är Röde NT2-A och line audio CM3. Att det finns olika färdiga program för tex ak gitarr, vocal, piano, line bass osv gör den skitbra tycker jag. På Buzzking´sinspelningen blev det inte av att jag använde den alls tyvärr. Sångaren tycker att han låter så tråkig på cdn, det hade säkert gått att få betydligt mer karaktär på hans röst med den här rörpreampen och mitt TC-delay som jag inte heller använde Preampen har också insert för tex kompressor, jag har ju en sån som förnågra år sen kostade mer än alla andra grejer jag har, ca 8000 kr. Så med Rödemicken, preampen och Rane-kompressorn är jag hundra på att få ett ruggigt lyft på tex sångljud. Funkar säkert svinbra på trum-oh med, det finns ett percussion läge på ARTen med.

De preamps som sitter i portan är säkert av det lite enklare slaget. Och att man kan få olika sound med preampen ser jag som en stor fördel.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja VTB-1'an verkar vara populär här, ingen som har erfarenhet av VTB-1'an och Joemeeq threeq som kan uttala sig, hur dom står jämförelsevis

Hej, jag har själv två st VTB-1'or och jag är jättenöjd med dem. Använder de tillsammans med de B1'or och C1'or för allt möjligt. De står sig mycket bra även när jag kör med min SM57'an och Sennheiser e606 som jag använder till Gitarr och bas. När man pressar dessa preampar lite med tubeblend uppvridet mellan kl 12 och 3 låter de skitgôtt.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...