Jump to content
Annons

Ljud outputs?


dicennian

Recommended Posts

Jag behöver en seriös överblick över allt om outputs/inputs-kablar. Varför det finns olika färger på ljudkort man köper, vissa har dessa "gröna, svarta, oranga o gula" medans vissa bara har vanliga RC (Röd o vit) + hur funkar egentligen dessa? Vilket ska man ha? Till vad? finns det ljudkort med båda? Snälla, jag har letat tro mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Generellt så brukar det ju sitta minitelekontakter (3,5") på vanliga hemmaljudkort och RCA finns på några få hemmastudiokort. På de flesta externa ljudkorten sitter det telekontakter (stereo eller mono) och/eller XLR. Vad dom används till står oftast bredvid kontakterna, iallafall på USB- eller firewireljudkort. Står det inte så kolla i instruktionsboken till det ljudkort du ska använda.

Vad färgerna betyder kan variera mellan olika ljudkort så även där måste du kolla i instruktionsboken eller skriva vilket ljudkort du undrar över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Generellt så brukar det ju sitta minitelekontakter (3,5") på vanliga hemmaljudkort och RCA finns på några få hemmastudiokort. På de flesta externa ljudkorten sitter det telekontakter (stereo eller mono) och/eller XLR. Vad dom används till står oftast bredvid kontakterna, iallafall på USB- eller firewireljudkort. Står det inte så kolla i instruktionsboken till det ljudkort du ska använda.

Vad färgerna betyder kan variera mellan olika ljudkort så även där måste du kolla i instruktionsboken eller skriva vilket ljudkort du undrar över.

http://www.record-producer.com/i/m-audio-2496.jpg

Där har du ett ljudkort, om jag ska köra in de kablar som kommer ut ur ett en billig 5.1a: (1 Grön - Fram-Vän/Hög. 2 Svart - Bak-Vän/Hög. 3. Gul - Sub/Center) Hur ska jag bära mig åt? eller om jag ska sätta i ett par vanliga 2.1 högtalare som bara har en vanlig grön output?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.record-producer.com/i/m-audio-2496.jpg

Där har du ett ljudkort, om jag ska köra in de kablar som kommer ut ur ett en billig 5.1a: (1 Grön - Fram-Vän/Hög. 2 Svart - Bak-Vän/Hög. 3. Gul - Sub/Center) Hur ska jag bära mig åt? eller om jag ska sätta i ett par vanliga 2.1 högtalare som bara har en vanlig grön output?

Det kortet har bara 2 monoingångar och 2 monoutgångar så du kan inte få mer än 2.1 från det, egentligen bara 2.0 eftersom du inte har någon subutgång från kortet. Du kan alltså bara koppla det till en av ingångarna, sedan får du välja själv om du vill höra ljudet i fram, bak eller i center+sub.

Ska du koppla det till vanliga datorhögtalare så behöver du nån sorts adapter mellan en stereotelehona och två RCA-hanar, tryck bara i den gröna kablen i den sedan ska du kunna sätta RCA-kablarna i out på ljudkortet och få ljud.

Redigerat av bakke
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...