Jump to content
Annons

Nybörjarfrågor om mixning


Elektronikant

Recommended Posts

Hej, jag har några frågor om mixning och har inte så stor koll på det.

1. Det talas ofta om "svepbar EQ" i mixers, men vad innebär det egentligen? Att man sveper trodde jag var att man helt enkelt filtrerar/EQ-ar under ett pågående ljud, och alla mixers har ju EQ så därför tyckte jag det var lite underligt att bar vissa mixers har den möjligheten.

2. När man använder effekter, brukar instrumentsignalerna då först gå till mixern och från den till effekterna, eller är det bättre att instrumenten kopplas direkt till effekterna och sedan från dem vidare till mixern? mixrar brukar ju ha sk send och return-anslutningar, och jag antar att det är för att man ska kunna lägga på samma effekt på samtilga spår.

3. Det har funnits en artikelserie utlagd på nätet som hette Mixerskolan men den kan jag inte hitta längre. Var det Studio som gjorde den? om den inte finns kvar, finns det annan motsvarande info på någon länk?

Tack

Redigerat av Elektronikant
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Svepbar EQ innebär att du har en ratt som heter typ "Freq" där då kan svepa eq-punkten inom ett visst område t.e.x 500-2000hz. Tänk dig att du har ett satans brum på en kanal och vill filtrera bort det.. ett vanligt arbetssätt är då att plussa rätt många dB (med ett smalt Q-värde) och sedan med Freq-ratten så sveper du registert upp och ner tills du hittar den brummande frekvensen. Där skär du då istället för att plussa. Att plussa när du sveper (letar efter rätt frekvensområde) gör det ofta mycket lättare att höra när du träffar rätt.

2. Det beror helt på vad det är för effekt och instrument. Att en mixer har en "insert"-kontakt på sina kanaler är jättebra då man kan skicka signalen (efter mixerns preamp) till en kompressor eller liknande genom (hjälp mig här?) en stereotele-kabel (där monosignalen går till kompressorn och sedan vänder, i samma kabel). Sen har de flesta mixers en Aux-sektion. De används ofta för "gemensamma" effekter typ reverb och delay som du kan tänkas "tappa" på flera olika spår.

3. Studio har haft en del Mix-nummer, Mixologi tror jag ett special nummer hette. Kolla på http://studio.idg.se/

Hoppas jag har svarat någorlunda pedagogiskt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...