Jump to content
Annons

Hur för man över automations från ett spår till ett annat?


nallenalle

Recommended Posts

Hej!

Har spelat in en sång och lagt en autotuner som spelar efter de toner jag ritat upp i automation. Ska nu lägga på trummor, på ett nytt spår, som jag vill ska spela exakt samma kurva som sången. Finns det något sätt att få över den kurva jag redan ritat, utan att slippa rita om allting på det nya spåret? Har försökt att "dra" upp kurvan och hålla nere alt, det fungerar på samma spår, men inte när jag vill få automationen till ett nytt spår.

När jag ändå är inne på ämnet...

Istället för att rita ut alla toner i automation, finns det något sätt att t.ex. spela en melodi som ett software instrument och få ner de tonerna på autotunerns automation? Använder Logics Vocal transf. för att autotuna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla in hur han gör i den här videon, 3:10 in ungefär, han kopierar spåret

och får med sig automationkurvan.

På mitt gamla PC-Logic brukar jag lägga över en tom region "över" automationskurvan,

när man sen flyttar eller kopierar regionen frågar Logic om auto-datat ska följa med.

I mitt Logic finns inte någon inbyggd autotune, så jag kör med Gsnap,

den kan man sidechaina och styra med midikeyboardet, man måste alltså lägga Gsnap

på en instrumentkanal och välja sidechain mot sångspåret, som man sätter i "no output".

Tycker att Logics egen autotune borde ha sidechain- och midi- funktionalitet, eller ?

Någon annan som vet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in hur han gör i den här videon, 3:10 in ungefär, han kopierar spåret

och får med sig automationkurvan.

På mitt gamla PC-Logic brukar jag lägga över en tom region "över" automationskurvan,

när man sen flyttar eller kopierar regionen frågar Logic om auto-datat ska följa med.

I mitt Logic finns inte någon inbyggd autotune, så jag kör med Gsnap,

den kan man sidechaina och styra med midikeyboardet, man måste alltså lägga Gsnap

på en instrumentkanal och välja sidechain mot sångspåret, som man sätter i "no output".

Tycker att Logics egen autotune borde ha sidechain- och midi- funktionalitet, eller ?

Någon annan som vet ?

Tack för svaret!

Problemet när man gör som han i videon, är att han bara kopierar det spåret han redan har, och dess automations.

Jag menade att jag vill kopiera automationen till ett helt nytt spår. T.ex. jag har lagt en sång på audio 1 som jag har en autotuner kurva på, jag vill få över den automation kurvan till audio 2 där jag har en samplad trumma. Utan att slippa rita upp exakt samma kurva en gång till.

När du lägger över en tom region, hur gör du då?

Vocal transf. har ingen sidechain, iaf inte vad jag kan hitta, tyvärr. Ska försöka få tag på Gsnap, har verkligen tröttnat på att rita upp kurvorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kollade nu så såg jag att samma funktion fanns i mitt gamla Logic också 🙂

Testade själv att göra som du vill göra och det var inga problem :

1. Kopiera på det vis han gör, så att du får ut auto-kurvan, skapa sen en region

(i PC-Logic högerklickar man bara i arrange så skapas en tom region, även på audiotracks,

i MAC vet jag inte hur ni gör, men bör vara simpelt)

som du lägger över den nya kopian av automationen.

2. Kopiera sen regionen till ett annat track så bör du få frågan om automationen

också ska kopieras.

Gsnap är en gratisplugg som kanske inte håller toppkvalitet vad gäller autotuning,

men jag tycker den är rätt kul att leka med, finns dock bara till Windows såg jag nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...