Jump to content
Annons

Technics SL-1200MK2, dåligt ljud i vänster kanal


MJInc

Recommended Posts

Hej

Har dammat av min gamla spelare, Technics SL-1200MK2, och kopplat till min förstärkare för att spela lite vinyl. Sist jag testade spelare för något år sedan så funkade den klockrent. Nu har jag bra ljud i höger kanal men bara ca 10% i vänster, dessutom ingen som helst bas i dessa 10%!! Har testat att byta plats på rca-kontakterna på förstärkaren och då byter även det dåliga ljudet plats. Så det måste vara spelaren på något vis.

Någon som har ett bra förslag? Kan det bero på stiftet som suttit sedan urminnes tider? Kan det möjligen bero på rca-kontakten som kanske fått sig en törn i någon flytt? Eller är det troligt att elektroniken i spelaren har pajat på ett eller annat sätt???

Mvh Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Har dammat av min gamla spelare, Technics SL-1200MK2, och kopplat till min förstärkare för att spela lite vinyl. Sist jag testade spelare för något år sedan så funkade den klockrent. Nu har jag bra ljud i höger kanal men bara ca 10% i vänster, dessutom ingen som helst bas i dessa 10%!! Har testat att byta plats på rca-kontakterna på förstärkaren och då byter även det dåliga ljudet plats. Så det måste vara spelaren på något vis.

Någon som har ett bra förslag? Kan det bero på stiftet som suttit sedan urminnes tider? Kan det möjligen bero på rca-kontakten som kanske fått sig en törn i någon flytt? Eller är det troligt att elektroniken i spelaren har pajat på ett eller annat sätt???

Mvh Micke....

Testa att skruva loss Picupen och puts av stifften bakpå eller som många gör: slicka lite på stiften , samt gnid den lite mot tröjjan sätt tebax.

Jo jag gör så med 😛 Men kan ju vara stiftet som är kapput, eller Rca kabeln. Den har en förmåga att kunna glappa, har bytt ett flertal sådanna på mina och polares. Där har du iaf ett par tips ..

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att skruva loss Picupen och puts av stifften bakpå eller som många gör: slicka lite på stiften , samt gnid den lite mot tröjjan sätt tebax.

Jo jag gör så med 🙂 Men kan ju vara stiftet som är kapput, eller Rca kabeln. Den har en förmåga att kunna glappa, har bytt ett flertal sådanna på mina och polares. Där har du iaf ett par tips ..

/Micke

Öööhh? Tror jag ska prova å köpa en ny nål....slicka på den verkar inte så gott. 😲

Ingen nyvaken o bakis DJ med erfarenhet av liknande fel som har några bra tips?? 😎

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

Öööhh? Tror jag ska prova å köpa en ny nål....slicka på den verkar inte så gott. 😲

Ingen nyvaken o bakis DJ med erfarenhet av liknande fel som har några bra tips?? 😎

//Micke....

Du ska ju inte direkt hångla med den, fukta stiften lite lätt och gnid den lite lätt mot tröjjan eller så, baksidan på picupen alltså där det sitter 4 metal stift. Blir väl nån liten oxid eller så när det står länge. Har som sagt hjälp mig på en hel del spelningar, oftast är en kanal helt död då iof. men man kan prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska ju inte direkt hångla med den, fukta stiften lite lätt och gnid den lite lätt mot tröjjan eller så, baksidan på picupen alltså där det sitter 4 metal stift. Blir väl nån liten oxid eller så när det står länge. Har som sagt hjälp mig på en hel del spelningar, oftast är en kanal helt död då iof. men man kan prova.

Ok, ska testa det. Den har ju stått orörd en längre tid, så oxid skulle kunna vara boven. Frågan är bara vart.

Om inte så får jag försöka hitta en ny nål till veckan och se om det är samma fel som Vakumtuben hade.

Tack för all feedback!

//Micke....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

det kan också bero på dålig kontakt mellan armen och pickupen.

prova att skruva av den och skruva på den igen. du kan även testa att putsa lite försiktigt på kontaktytorna med en topz + isopropanol,

kan bildas oxid där som gör att det blir dålig kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...