Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

köpte en jack o danny strata som för 1400kr,och den låt faktiskt helt ok men om man lägger armen för hårt mot kropen så typ svajar den eller ja va ska man säga höjer eller sänker tonen och detta beror antagligen på att den e för klen i halsen, är det nån annan som har råkat ut för detta, är dom så dåliga eller kan d va nåt mehalsskenan eller nåt liknande som inte står rätt till????

Annons
Postat
köpte en jack o danny strata som för 1400kr,och den låt faktiskt helt ok men om man lägger armen för hårt mot kropen så typ svajar den eller ja va ska man säga höjer eller sänker tonen och detta beror antagligen på att den e för klen i halsen, är det nån annan som har råkat ut för detta, är dom så dåliga eller kan d va nåt mehalsskenan eller nåt liknande som inte står rätt till????

Gör inte alla gitarrer det?

Klart att det säker finns nyanser men både min Gibson SG och min American made Fender Tele gör så (om man trycker till). Kan vara rätt coolt, fattigmans Floyd Rose? :rolleyes:

Cheers!

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

så gör alla gitarrer :rolleyes:

Postat

Gitarristen i Melrose använder flitigt halsen som svajarm. Han kör med en telecaster.

Postat

NEJ så gör inte alla gittarer, om man ska svaja så, så måste man ta i lite grann iallafall på en vanlig gittar.(har 5 elgittarer till) här kan du inte va i när gittarkroppen och spela vanliga akord utan att det svajar. man kan inte spela in kompet på en låt för det låter inte som gittaren är stämd när det småsvajar hela tiden. man får sitta helt still och ha höger armen i luften hela tiden så kan det funka. Ska jd gittarer va så här dåliga eller kan det va nåt fel på min? isåfall vad.

gå in på www.myspace.com/rockstone så fattar ni att ja kan spela

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

ALLA gitarrer gör så. sen gör dem det mer eller mindre givetvis.

men det går ju inte undkomma utan en hals svetsad på en kropp i gjutjärn 😲

men givetvis.. det varierar ju i mängd från gitarr till gitarr.

Postat

Har inte lyssnat, men sitter halsen fast ordentligt? Antar att det är skruvad hals eftersom det är en stratakopia. Kan det vara trussroden som inte är som den ska? Är den för lös böjer sig halsen för strängtrycket.

/Andreas

Postat

En lite offtopic fråga: Jag har ett band sen 30 år som heter Guitar 66. Guitar är det engelska ordet för det svenska gitarr. Under 30 har jag mkt sällan sett någon klara av att stava till gitarr. Vad beror detta på? Ofta skriver man gittar, men vanligast är nog guitarr, ett ord som varken finns i engelskan eller svenskan men var det svenska ordet för gitarr på typ 1800-talet. Vad beror detta fenomen på? 🙂

Postat
så gör alla gitarrer 🙂

Alla gitarrer? Näehej jag har ägt Steinberger stage serie och äger en Charvel, försök du att bända tågräls.

Apropå någon som står och svajar en tele hals och får den tillbaka i ton, jovisst så ser det ut, gubben rycker i halsen.

Kolla youtube vad som händer när Van Halens förre basist vrider och tiltar sin bas...magic?

😛

Postat
En lite offtopic fråga: Jag har ett band sen 30 år som heter Guitar 66. Guitar är det engelska ordet för det svenska gitarr. Under 30 har jag mkt sällan sett någon klara av att stava till gitarr. Vad beror detta på? Ofta skriver man gittar, men vanligast är nog guitarr, ett ord som varken finns i engelskan eller svenskan men var det svenska ordet för gitarr på typ 1800-talet. Vad beror detta fenomen på? 😎

På att follk inntte kann stava? "Guitarr" är nog som många tycker att det låter på engelska, fonetiskt. Även i böcker mm ser man ofta stavningen "gittar". Misstänker att många skriver "gura" för att de är osäkra på hur "gitarr" stavas.

Förslag på minnesregel: "Alltid stavas alltid med två L, aldrig stavas aldrig med två L, gitarr stavas alltid med två R, aldrig med två T!" Vad tror Ni, kan det funka?

"Stavningsrådet"

Postat

Vad är gittarer för nåt??? Du måste väl ändå mena gitarrer?

hmm då får man väll anta att jd gittarer e skit å så köper man aldrig nån sånn mer
DieHard (oregistrerad)
Postat

Jag har inga pproblemm stafa till giutarrrr. 😎

Postat
hmm då får man väll anta att jd gittarer e skit å så köper man aldrig nån sånn mer

Nja, man kan iaf anta att din jd-gitarr är mjuk i halsen.

Vidare kan jag nog också anta att du nog inte kommer att köpa någon fler sådan.

Postat

Mjah... JD är inte skit rakt igenom. Jag äger en JD JM-10 djunglemaster, surfgura.

Den har en redig lönnhals som bara har blivit bättre med tiden.

Fukt vet du, träet i dessa budget guror har en djäkla hög fukthalt.

Jag äger en kinastrata som hade fullt med mindre tryckskador längst hela rosewwood brädan, skadorna reste sig och intog urspungs läget när jag brassade på med en hårfön!

Bonuset tro`t eller ej gott folk blev att halsen den styvnade till att bli helt ok.

Sen är det si o så med fabriksinställningen på dessa budgetguror, att att själv få efterjustera trussrodden ett antal ggr är nog mer en regel än ett undantag.

Skulle inte påstå att JD är sämre än andra budgetguror utan snarare tvärtom och sedan de har även de lägre och högre kvalitèer allt efter pris.

• 2 månader senare...
Postat (redigerat)
vad är trussroden på en gittar?

Dragstången som sitter i halsen och är genomgående genom hela halsen. Justeras oftast vid huvudet. Vanligtvis passar en sexkants-nyckel =) Är din mjuka hals även banan så kan du behöva spänna denna. Läs på lite om justering av elgitarrer innan du ger dig in på det e mitt tips.

/L

Redigerat av Limpan
DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Är din mjuka hals även banan så kan du behöva spänna denna.

Beror helt på hur mycket banan det är frågan om. Ingen EU-gurka i alla fall. 🥰

Redigerat av DieHard

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.