Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, hej, jag jobbar på ett dagis samtidigt som jag studerar på förskolelärar-utbildningen på Högskolan i Oslo. Jag är på jakt efter ett slags ”digitalt anteckningsblock” som jag kan använda när jag gör observationer av barn och som jag även kan använda i klassrummet i skolan. Detta pga att jag skriver så otroligt fult att jag inte ser vad jag själv skriver och pga att jag tycker det är mycket mer praktiskt att ha allt jag skriver på ett och samma ställe ( Word).

Optimalt så skulle detta anteckningsblock ha en skärm på ca 6-9 tum, vara väldigt portabelt, ha en rask uppstartstid och det ska gå lätt att föra över filerna till Word när jag kommer hem (Helst trådlöst, menr minnekort funkar också). Det ska gå fort att skriva på så qwerty är ju kanske att föredra. Prismässigt så hade jag hoppats på att klara mig på runt 1500:- (norska kroner, så ca 18-1900 svenska) men jag har insett att det kanske är lite för lite, eller? Jag kan tänka mig att köpa begagnat.

Jag har en laptop, mobiltelefon och mp3-spelare (iPod Touch, kan man göra nåt liknande med den? Näääe?)så huvuduppgiften ska vara att fungera som just ett portabelt Word, jag behöver alltså inte kunna ringa på den eller så. Det skulle så klart vara schysst om man kunde surfa lite men det är inte topp-prioritet 🙂

Det som ligger närmast till hands att köpa just nu är typ en Asus EEE 900 men jag tycker att den är lite för stor plus att uppstartstiden är ett minus.

Annars har jag sett lite på Nokia E 90 eller Nokia N810 men jag är lite osäker på hur de fungerar som filbehandlare.

PDA har jag också tänkt på men jag har ingen erfarenhet av det så jag vet inte om det skulle fungera som jag vill?

Det som jag hittills tycker verkar vara det mest optimala är HTC Shift. men den tyvärr, tyvärr, tyvärr för dyr..Sony Vaio UX380N verkar ju inte gå av för hackor den heller.

Alla förslag mottages tacksamt 😉 .

Mvh Mathias

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Annons
Postat

medan du funderar kan du ju rösta i punkfestivalen :rolleyes:

tyvärr kan jag inget om sånt här, så jag kan inte hjälpa dig.

har ju nån typ av anteckningsblock i mobilen men jag vet inte om det går att överföra till word.

annars har du ju din zoom du kan tala in i .

Postat
medan du funderar kan du ju rösta i punkfestivalen

Ha, ha, jag vet redan vem jag ska ge mest poäng, det är värre med resten :rolleyes:

Eh, om du har en ipod touch så... se till att du har senaste OSet och gå in på appstoren och leta.

Ja, du har rätt, jag borde checka ut möjligheterna med Touchen bättre. Det är bara det att jag inte tycker om att skriva på den, men kanske om det finns nåt slags tangentbord man kan köpa till och ett Word-liknande-program, så..

Postat

Tack för tipset 😛 . Det verkar väldigt bra, men tyvärr så har vi inte trådlöst internet på jobbet så jag är beroende av att kunna spara filerna direkt på Touchen i så fall 😄 .

Postat
annars har du ju din zoom du kan tala in i .

Jo, men ofta när man observerar så är poängen att man själv ska vara så osynlig som man kan för att påverka situationen så lite som möjligt. Då vet jag inte om det är helt optimalt att sitta och prata för sig själv i ett hörn 🙂 .. men tack för tipset. Hänger du förresten på Uffe till Oslo på Subs?

Postat

Det har du rätt i, men det är inte riktigt det jag söker nu. Jag har som sagt en Zoom H2 men den passar inte när jag ska observera "tyst" eller i klassrummet som anteckningsblock.

Postat
Nu har jag sett lite på den här, HTC TyTN II, är det någon som har testat den och har något vettigt att säga om den 😛 ?

Hej! Jag har den och kan säga att det har varit många buggar och mycket problem. Har ägt många andra HTC mobiler/PDA's med windows mobile och jag anser att ingen mobil är för nuvarande tillräckligt kraftfull för att det ska fungera till 100%.

Titta på Nokia E71 länk

Den tror jag är riktigt bra. När du har vant dig med tangenterna är den suverän!

Postat

Om det är en mobil med t-bord du vill ha så kika på SE X1, den har ju fått rätt bra betyg. En snubbe på jobbet har en och säger sig vara toppnöjd.

(Toppnöjd?! 😳)

Postat
Titta på Nokia E71 länk

Den tror jag är riktigt bra. När du har vant dig med tangenterna är den suverän!

Jag har kört föregångaren E61 i jobbet ett bra tag nu och jag är helnöjd. Något bredare än andra men slinker ner i fickorna hur lätt som helst. Skitskönt med riktigt tangentbord, t o m stöd för ctrl+C, ctrl+V, shift+markera och liknande.

Nästa byte får bli till en efterföljare.

• 3 veckor senare...
Postat

Hej och tusen tack för svaren. Det blev först en HTC TYTN II. Sen sprang jag rätt in i en Nokia E90 som jag också köpte. Alltså jag är ingen miljonär, jag köpte bägge två begagnade till ett bra pris och så säljer jag den jag inte vill ha vidare utan att förlora pengar. Jag har skrivit en hel del på HTC:n och börjar lära mig den så det blir den som jag kommer att behålla. Den är "lite trög" i responsen men den fungerar för mig.. i alla fall för tillfället. Nokian var alltför stor.

Jag har testat Nokias E71 och flera sådana telefoner med fullt qwerty-tangentbord på framsidan, men det blir för litet för mig. Ja, det är säkert en vanesak, men..

Kom gärna med flera tips om ni vill, jag är nöjd just nu, men jag är inte helt färdig i mitt letande. Jag vet i alla fall att en Asus EEE blir alltför stor och otymplig för mig.

Igen, TUSEN tack för hjälpen 🙂 .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.