Jump to content
Annons

Något man behöver veta om Socket-1366 innan man börjar bygga?


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Ytterligare tyvärr en tråd om datorer, hoppas ni orkar hjälpa till ifall ni sitter inne med kunskap inom ämnet!

Ska sälja av min bärbara nu och köpa mig en stationär, tanken är att lägga ner ungefär 20-23 tusen på en PC med den relativt nya Socket-1366 som stödjer Intels nya flaggskepp I7.

Intel Core™ i7 920 Quad Processor verkar vara en bra processor som går att klocka bra.

Gigabyte GA-EX58-UD4P, X58, Socket-1366 Det här kortet kan man trycka in 24Gb DDR3 1600mhz minnen samt att den har 3st Fw portar "Texas Instrument"

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Western Digital VelociRaptor 150GB

Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB, SATA, 7200RPM, 32MB

2st BenQ 24" LCD E2400HD TCO03, (1920x1080, 1000:1, 2ms, VGA/DVI/HDMI)

Något grafikkort med dubbla utgångar. DVI, Förslag något? Gärna passiv kylning.

______________________________________________________________

Vad tror ni om detta?

Vill ha en stabil studiodator som kommer klara sig ett tag.

Kom gärna med synpunkter, finns det fläktlösa nätagg?

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

maart (oregistrerad)

jag skulle satsa på att ha någon form av backup-system via Raid (Raid 1). Att du helt enkelt speglar disken med användardata så du, om olyckan är framme, ändå har kvar en uppdaterad kopia. Finns ju andra sätt för backup också men Raid 1 är väldigt smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag skulle satsa på att ha någon form av backup-system via Raid (Raid 1). Att du helt enkelt speglar disken med användardata så du, om olyckan är framme, ändå har kvar en uppdaterad kopia. Finns ju andra sätt för backup också men Raid 1 är väldigt smidigt.

Hej!

Har hört att raid kan ställa till det när det gäller inspelning av musik, "sämre prestanda" kan ej säga specifikt vad det var, men det var inte positivt iallfall, gör nog någon Ghost kopia via Norton när allt är installerat och klart!

Men jag vet inte om det stämmer dock när det gäller raid, det kan säkert någon här på forumet svara på!

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har hört att raid kan ställa till det när det gäller inspelning av musik, "sämre prestanda" kan ej säga specifikt vad det var, men det var inte positivt iallfall, gör nog någon Ghost kopia via Norton när allt är installerat och klart!

Men jag vet inte om det stämmer dock när det gäller raid, det kan säkert någon här på forumet svara på!

Mvh Tommie

Raid1 blir långsammare vid lagring (inspelning) än en ensam disk, eftersom informationen ju ska in på två diskar samtidigt. Annars är det bara positivt.

Om du ska ha en maskin med riktiga värstingprestanda, så skulle jag rekommendera mitt eget upplägg med diskarna; en till systemet, en till audioinspelningar och en till samplingsbiblioteken. Diskarna är ju så billiga numera, att det är löjligt - så det är bara att ösa på. Glöm inte en stor eSATA att göra imagebackuper till; eSATA är ju snabbare än Firewire, så det är bättre att köra en sådan till backup om det finns en sådan port på datorn.

Till ljudbiblioteken kör jag med Raid0 för att få upp hastigheten och därmed kunna köra fler röster från EWQLSO och andra bibliotek samtidigt. Raid0 är utan säkerhet men upp till dubbla hastigheten - och "backup" kan man ju på sina originalskivor, så om det sulle skita sig, så kan man alltid installera om sina ljudbibliotek. Raid0 är däremot inget jag skulle välja till systemet eller till egna audioinspelningar, eftersom man förlorar ALL information även om bara den ena disken kraschar...

Kör med Acronis TrueImage i stället för Norton. Jag har hört från många håll att det är bättre, så jag valde det till min nuvarande burk. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes!

Jag har 1st Seagate nu med 1Tb med Esata som jag kör på den bärbara, den är riktigt snabb faktiskt, kanon grej det där med Esata!

Ska nog ha 3st hårdiskar.

Är det inte optimalt att ha en 10 000 spinnare som system disk eller är en Raid 0 config snabbare?

1st Raptor "System"

1st Sata disk 1 Tb Audio

2st Sata diskar för Raid 0 för sampling

Totalt 4diskar:

Tror du det är en bra konfig?

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes!

Jag har 1st Seagate nu med 1Tb med Esata som jag kör på den bärbara, den är riktigt snabb faktiskt, kanon grej det där med Esata!

Ska nog ha 3st hårdiskar.

Är det inte optimalt att ha en 10 000 spinnare som system disk eller är en Raid 0 config snabbare?

1st Raptor "System"

1st Sata disk 1 Tb Audio

2st Sata diskar för Raid 0 för sampling

Totalt 4diskar:

Tror du det är en bra konfig?

Mvh Tommie

Det blir säkert bra. Precis så har jag det, med en Samsung till systemet och en till Samsung till audioinspelningar - och 2st Seagate i Raid0 till ljudbiblioteken.

2st 7200RPM i Raid0 blir snabbare än en 10000RPM - men eftersom Raid0 inte har någon säkerhet, så är det egentligen större risk för en totalkrasch med Raid0, eftersom rubbet försvinner om bara en av diskarna kraschar, så jag skulle absolut INTE välja Raid0 till systemet.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir säkert bra. Precis så har jag det, med en Samsung till systemet och en till Samsung till audioinspelningar - och 2st Seagate i Raid0 till ljudbiblioteken.

2st 7200RPM i Raid0 blir snabbare än en 10000RPM - men eftersom Raid0 inte har någon säkerhet, så är det egentligen större risk för en totalkrasch med Raid0, eftersom rubbet försvinner om bara en av diskarna kraschar, så jag skulle absolut INTE välja Raid0 till systemet.

Oki!

Då får det bli som jag skrev!

Tack för det, tror jag spräckte min budget där!

Vet ni något bra grafikkort som är passivt med 2st Dvi portar?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Raid1 blir långsammare vid lagring (inspelning) än en ensam disk, eftersom informationen ju ska in på två diskar samtidigt. Annars är det bara positivt.

Där ser man, då har man lärt sig något idag också 😏

Det någon gärna får förklara för mig är varför det tar längre dit att skriva samma sak på två diskar samtidigt jämfört med att bara skriva på en. Har det att göra med begränsade dataflöden på moderkortet eller Sata-bussen, eller är det något annat? (jag frågar inte för att jag inte tror på er, utan jag gillar att veta varför och inte bara att saker är som dom är)

Edit: bytte smiley

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man, då har man lärt sig något idag också 😉

Det någon gärna får förklara för mig är varför det tar längre dit att skriva samma sak på två diskar samtidigt jämfört med att bara skriva på en. Har det att göra med begränsade dataflöden på moderkortet eller Sata-bussen, eller är det något annat? (jag frågar inte för att jag inte tror på er, utan jag gillar att veta varför och inte bara att saker är som dom är)

Edit: bytte smiley

Du får mer data på bussen eftersom det som skrivs in på huvuddisken sedan ska kopieras till spegeldisken.

Jag tror inte att skillnaden är enorm (eftersom busshastigheterna är så höga nu för tiden) och jag har inte sett några siffror på det, men den finns där i alla fall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Du får mer data på bussen eftersom det som skrivs in på huvuddisken sedan ska kopieras till spegeldisken.

Jag tror inte att skillnaden är enorm (eftersom busshastigheterna är så höga nu för tiden) och jag har inte sett några siffror på det, men den finns där i alla fall. 😉

Tack för förklaringen, då är jag med på noterna 😉

jag trodde att själva datadupliceringen låg i raid-protokollet (om det nu heter så) och att båda diskarna hade samma "status" (alltså inte en huvuddisk och en spegeldisk). Men som sagt, det är alltid kul att lära sig nått nytt, så tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Raid-0 däremot, ger tvärtom en jäkla prestandahöjning för SATA diskar. Har hört många säga, och har testat det själv under en tid med, fick läs/skrivhastigheter på upp emot 150 mb per sekund, på 2 st barracuda 7200 rpm sata 1, och chipsetet var intels 875.

Pratar man om experimenterande, så skulle man kunna tänka sig att köra systemdisken som enkel SATA disk och göra en audio-partition i raid 0 av två snabba sata 2 diskar. För det är ju på audiodisken som korta söktider och snabb dataleverans gör absolut störst nytta.

I övrigt så har jag också tvekat på Raid 1, så det var kul att höra Claes ge mig mer rätt än jag först trodde själv 😉 Men som jag kör nu, är klart inspirerat av Raid 1: att använda en slags direkt diskspegling med jämna mellanrum, genom att hela enkelt kopiera datan nästan direkt till en annan disk. Det finns många backup program som gör så kallade differentiella kopieringar, som alltså jämför datan på original-partition och backup disken, och så kopierar den bara över dom få saker som ändrats sen förra kopieringen. Det gör att man kan utföra en sån backup-kopiering väldigt snabbt; tar bara några minuter, så man kan göra det väldigt ofta utan att bli störd eller förlora tid. Kan räcka med att man håller på med ett projekt och behöver gå på muggen, så slår man bara igång det och när man kommer tillbaka så är det klart.

Och som alltid, så bör man aldrig nämna Raid-0 utan att höja ett varningens finger. Raid-0 + goda backup rutiner = sant.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu har man beställt lite grejjor som ska hämtas idag, tänkte installera Windows Xp Sp3, xp klarar väl 4kärnor galant?

1,00 PCS 300720 Serial ATA cable 50 cm vinklad

SATA/SATA2 (för 1 hårddisk)

2,00 PCS 382782 Samsung 24" LCD Syncmaster 2443BW,

1920x1200, VGA/DVI, 20000:1, 5ms

1,00 PCS 391447 Intel Core™ i7 920 Quad Processor

8MB, Boxed

1,00 PCS 428329 Gigabyte GA-EX58-UD4P, X58, Socket-1366

SLI&CrossFireX, DDR3, ATX, GbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)x16

1,00 PCS 406347 Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL8-8-8-24, for Core i7

1,00 PCS 318669 Cooler Master Centurion 534 Svart,

Aluminium Front (utan nätagg)

1,00 PCS 339898 Corsair Powersupply 550W Black,ATX/EPS,

120mm Fan, 4xSATA, SLI, WxHxL

1,00 PCS 368138 XFX GeForce 9800GT 670M 512MB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0, "XXX", 2xDVI, HDCP, Graphics Plus, 3D Stereo,

670/1950MHz

1,00 PCS 378747 Western Digital VelociRaptor 150GB,

10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB

2,00 PCS 391606 Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

, Sata 3 Gb/s, 32MB Cache

1,00 PCS 338337 Logitech Cordless NumberPad

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som inte ser meningen med en (väldigt) snabb systemdisk? Det enda den gör är att ladda program till RAM... Jag skulle lägga pengarna på en till data-disk (7200RPM räcker långt idag).

EDIT: Oj, såg att du redan beställt... Det blir säkert jättebra!

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som inte ser meningen med en (väldigt) snabb systemdisk? Det enda den gör är att ladda program till RAM... Jag skulle lägga pengarna på en till data-disk (7200RPM räcker långt idag).

Hej!

Anledningen till disken är egentligen mer för att se hur snabb en sådan disk är egentligen, har hört otroliga påståenden som verkar styrkas.

Komplett har gjort ett internt test mellan Solidstate diskar och denna nya raptor disken, den slog alla ssd diskar med råge, det behövdes 4st SSD i raid för att klå Raptorn tydligen.

Ser detta mer som ett personligt intresse för att se vad den går för!

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en billig (men bra) disk för system och använd 10000-varvaren som data-disk för ljudbibliotek för VSTi:s eller som projektfolder om du kör projekt med många (MÅNGA) audio-spår.

Tanken var ju att jag skulle köra OS "Windows Xp" samt alla plugins osv på den, dom andra två diskarna ska jag vara våghalsig och köra Raid 0 för att lagra mina ljudbibliotek samt projekt (Kommer ju att köra backup på min portabla 1Terrabyte Esata disk som jag redan äger)

Vad tror du om den lösningen?

Mvh Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på en ”billig” systemdisk som bara innehåller XP, program samt pluggar men lägga samplingsbiblioteken för de pluggar som använder sådant på en bra 7200-varvare och köra ytterligare en bra 7200-varvare för projekten (audio-spår). RAID känns onödigt och besvärligt och kan i värsta fall skapa konflikter och flaskhalsar i datorn om man inte kör med dedikerade RAID-kort och håller koll på IRQs.

Totalt 3st diskar m a o.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag hade haft en sådan där Velociraptor, så hade jag nog valt att sätta den till ljudbiblioteken. Jag funderade faktiskt på en sådan när jag skulle bygga min nya maskin, men det var ju så in i h-e dyr, så jag hoppade över och köpte 3 andra mycket större diskar för pengarna i stället, typ... 😆

Så länge man har hårdvaru-Raid på moderkortet, så behövs inget extra kort och blir enligt mina erfarenheter inga problem. Om man däremot bara har någon sorts mjukvaru-Raid, så kan det bli en massa trassel med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge man har hårdvaru-Raid på moderkortet, så behövs inget extra kort och blir enligt mina erfarenheter inga problem. Om man däremot bara har någon sorts mjukvaru-Raid, så kan det bli en massa trassel med det.

En polare försökte få en burk att rulla bra med RAID(0)-moderkort men lyckades aldrig få det att fungera tillfredställande. Han fick mycket bättre generell prestanda när han körde diskarna som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Anledningen till disken är egentligen mer för att se hur snabb en sådan disk är egentligen, har hört otroliga påståenden som verkar styrkas.

Komplett har gjort ett internt test mellan Solidstate diskar och denna nya raptor disken, den slog alla ssd diskar med råge, det behövdes 4st SSD i raid för att klå Raptorn tydligen.

Ser detta mer som ett personligt intresse för att se vad den går för!

Mvh Tommie

Det där är inte hela sanningen...

Sedan beror det givetvis vilken SSD man jämför med. T.e.x Intel's 32gb "extreme" serie äger Raptor på ALLT, Både Accesstid och överföringshastighet. Dock är den jävligt dyr, och 32 gb är i minsta laget...x-25 som är vanligare har något sämre överföringshastighet, men lika bra accesstid. Så det beror helt och hållet på vad du ska använda disken till, om du jobbar med mycket stora samplingar är det bra överföringshastighet du behöver för att kunna föra över till minnet så fort som möjligt.. På en systemddisk däremot så är det väldigt små läsningar/skrivningar som görs mest...och då är det accesstid som betyder mer än något annat...På en systemddisk är det dock främst bra accesstid man behöver, samt att den ska läsa och skriva små filer på 4kb snabbt, när det gäller detta komer ingen meknanisk disk i närheten...

Men hur som helst, det är slöseri på pengar att köpa en SSD idag, bättre att vänta till slutet av året, då kommer priserna på SSD sjunkit rejällt...

Och jag hoppas du är medveten om att du köpt Greenpower dvs en 5400 rpms disk, vilket inte direkt är lämpat för inspelning, iallafall inte om du har många spår i ditt projekt....Att dom är extremt tysta kan väl däremot vara ett plus om man spelar in med mikrofon...Jag äger en Greenpower själv dom är extremt tysta...Greenpower diskarna är också stabila, så jag tycker du ska köra dom i raid 0, det gör stor skillnad kan jag lova...Men jag fattar ändå inte varför du köpte samsung ? dom är ännu tystare snabbare och väldigt stabila...

Link to comment
Dela på andra sajter

En polare försökte få en burk att rulla bra med RAID(0)-moderkort men lyckades aldrig få det att fungera tillfredställande. Han fick mycket bättre generell prestanda när han körde diskarna som vanligt.

Beror väl helt och hållet på vilken raid kontroller han använder, nu är det ju ICH10R vi snackar om..och inget annat...och den är väldigt bra för att vara "onboard" men kan ju knappast jämföras med ett riktigt hårdvaru raid, men det kostar ju minst å andra sidan minst 5000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju också höjja ett varningens finger för VelociRaptor 150GB, att den ska vara tyst är en myt. Den låter ganska rejällt. och den låter extremt mycket om man använder "icepak" som följer med, den förstärker ljudet ganska så rejällt. Finns ju många produkter för att dämpa ljudet...dock kan det vara svårt att hitta något som passar, då denna disk är något större en en vanlig 2.5 disk.

Jag kör med som är ganska billig..."Scythe Quiet Drive SQD-1000" och tar bort det mesta av det högfrekventa "whine" ljudet. Dock Läs/skriv låter fortfarande betydligt mer om man jämför med andra tysta diskar på marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

OK

Så SP3 är 64 bitars os? Vad kan typ Cubase och Pro Tools max använda när det gäller minne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...