Jump to content
Annons

Hjälp med val av monitorer


cRiTza

Recommended Posts

Hej, tänkte införskaffa aktiva monitorer och funderar på 2 olika varianter.

Jag har en budget på max 10.000, och håller på med klubb/dansmusik för det mesta.

De 2 varianterna:

1. KRK VXT8, ligger på 6795:-/st men jag har rabatt så jag kan få 2st för strax under 10.

2. 2st KRK RoKIT RP5G2 + 1st KRK10S Subwoofer

Många kanske tänker att val nr 2 är givet eftersom det finns en sub med när jag sysslar med musik med mkt bastryck i.

Själv vet jag inte, så därför frågar jag.

Har tänkt att lyssna på båda systemen om jag får möjlighet så jag inte köper någon gris i säck fast någon av er kanske redan har erfarenheter av några av dessa system.

VXT8 har frekvensomfånget 37Hz-22kHz +/-1.5dB vilket jag tycker är imponerande för en 8" monitor i den prisklassen, men jag är dock ingen expert.

Vore tacksam för synpunkter.

Mvh Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv skulle jag välja VXT. Hellre 8" och högre kvalite på monitorerna än billiga monitorer med sub. Rokit fick inte så bra omdömme i Studio heller om ja minns rätt.

Redigerat av Becker
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag välja VXT. Hellre 8" och högre kvalite på monitorerna än billiga monitorer med sub. Rokit fick inte så bra omdömme i Studio heller om ja minns rätt.

Jag tänker som du, men jag vet ju inte om de är bra bara för att de kostar mkt mer. Sen är det väl subjektivt det där med lyssning, antar att jag skulle köpa dem och koppla in dem, börja göra musik och efter 1 dag så skulle jag tycka att de lät som vilken högtalare som helst.

Vänjer väl sig antar jag.

Lyssnade för övrigt på Sky City nyss, väldigt skön tycker jag 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade för övrigt på Sky City nyss, väldigt skön tycker jag 🥰

Tack 🙂

Läste en recension på VXT 8 i MM för drygt ett år sen och har för mig att dom fick fina omdömen där. Annars finns ju Mackie Hr824 i liknande prisklass, helt klart värt att kolla upp. Sky City är mixad i dom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Är Adam A7 funkis för house och dansmusik?

A7X funkar till all sorts musik (precis som alla bra monitorer), men vill man ha lite mer kräm i botten, så är A8X förstås ännu bättre (och de blir ett par tusenlappar för dyra jämfört med budgeten...).

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...