Jump to content
Annons

Tips på Bra Sång-mikrofon


dstrandberg

Recommended Posts

Ska införskaffa min första sångmikrofon och behöver tips på ett par som håller kvalité och som hamnar runt Tusenlappen

Bra mikrofoner jag har hört talas om är:

Studio Projects B1 och ADK A51e

Båda hamnar runt 1000 kr och verkar hålla måttet för sånginspelningar.

Sången jag ska spela in kommer vara väldigt "dränkt" i effekter. Pitch-shifter främst så det är viktigt med en mikrofon som är Tydlig utan att dista eller lägga på onaturliga ljud. Ska med andra ord hålla för Skriksång

Nu är det eran tur att ge mig lite feedback på dessa två men även andra mikrofoner som ni tycker håller samma klass eller bättre än dessa två för samma pris!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en Studio Projects B3 själv, det är samma mick som B1 fast med fler valmöjligheter. För dom pengarna är jag väldigt nöjd då den funkar bra till allt. Tycker iofs den är allra bäst till Ack gitarr men är mer än godkänt till sång. En B1:a kommer du klara dej långt med.

Vill bara göra dej medveten om att det finns ett erbjudande just nu till alla forum medlemmar där man får en B1:a vid prenumeration, kolla denna länken

http://studio.idg.se/1.160322

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Ett tips om du vill ha bra hjälp kan vara att inte vara alltför dryg mot folk som skrivit i din tråd. Stonerbox har ganska rätt i att det finns mängder med trådar som handlar om mickar i ungefär den prisklassen och hur de står sig i förhållande till varandra. Däremot kanske ingen har besvarat just dina frågeställningar, utan du kanske måste dra lite egna slutsatser.

jag misstänker att det är i studiosammanhang du ska använda micken. Då ska du absolut ha en stormembransmikrofon, t.ex. Studio Projects B1 eller ADK A51e som du nämnde. De flesta stormembranare i den prisklassen är tydliga och låter helt okej även om de kan ha ganska olika frekvenskurva. Gå in på Claes testsite och lyssna ut någon du gillar:

http://testing.holmerup.biz/mic_pretest

Ska du lägga på massa effekter på din sång kommer det som påverkar tydligheten mest vara dels hur tydligt du artikulerar och dels hur effekterna används.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt om det är off topic.

MEN FÖR I HELVETE!

Så om ett ämne har tagits upp förut får man absolut inte prata om det igen? Skulle vara rätt tyst då.. Ett forum är ju till för att diskutera saker.

Visst finns det många trådar om mikrofoner, men jag måste hålla med om att sökfunktionen är rätt värdelös på forumet(eller så kan jag inte hantera den).

Om det nu finns ett klockrent svar kan ni ju hjälpa genom att länka om nu inte orkar skriva samma sak igen. Jag förstår om man blir sur efter 10e tråden samma dag, men var lite snälla istället. Ett inlägg som säger "den frågan är redan besvarad" hjälper inte direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pautic har rätt - håll er till ämnet. Eller är det posträkningsfunktionen som hägrar när man svarar med ickesvar? Eller forumveteranen inom dig som bara inte kan låta bli att bli lite irriterad? 8)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pautic har rätt - håll er till ämnet. Eller är det posträkningsfunktionen som hägrar när man svarar med ickesvar? Eller forumveteranen inom dig som bara inte kan låta bli att bli lite irriterad? 8)

Forumveteran eller inte. Det blir mycket roligare och mer intressanta diskussioner om man utgår ifrån vad som redan är sagt inom ett visst ämne. Därför är det på sin plats att påminna om sökfunktionen då och då. Tror moderatorn inom dig kan hålla med om det. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Forumveteran eller inte. Det blir mycket roligare och mer intressanta diskussioner om man utgår ifrån vad som redan är sagt inom ett visst ämne. Därför är det på sin plats att påminna om sökfunktionen då och då. Tror moderatorn inom dig kan hålla med om det. 😕

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Forumveteran eller inte. Det blir mycket roligare och mer intressanta diskussioner om man utgår ifrån vad som redan är sagt inom ett visst ämne. Därför är det på sin plats att påminna om sökfunktionen då och då. Tror moderatorn inom dig kan hålla med om det. 😕

+2

För egen del var det inte så mycket frågorna jag reagerade på utan dstrandberg tämligen onödiga svar på Stonerbox inlägg som ju faktiskt var ganska relevant. Dessa inlägg verkar dock vara raderade nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

+2

För egen del var det inte så mycket frågorna jag reagerade på utan dstrandberg tämligen onödiga svar på Stonerbox inlägg som ju faktiskt var ganska relevant. Dessa inlägg verkar dock vara raderade nu.

Kan ju också vara så att man är väldigt trött på idioter som envist ska svara i trådar dom inte har något att göra i?

Svara man med "Sök" så kan man lika gärna skita i de i min mening. Svarar man dock med "Jag tycker att denna mikrofonen är bra för att..... osv" och sen avslutar med "prova söka på forumet" så har man ändå tillfört något till tråden Istället för att bara försöka vara någon form av hobby-moderator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som maart nämnde, så kan du hämta smakprov från min testsite och jämföra deras sound själv.

Av de du nämnde, så föredrar jag Studio Projects B1 - men det är ju alltid en smaksak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Studio Projects B3 själv, det är samma mick som B1 fast med fler valmöjligheter. För dom pengarna är jag väldigt nöjd då den funkar bra till allt. Tycker iofs den är allra bäst till Ack gitarr men är mer än godkänt till sång. En B1:a kommer du klara dej långt med.

Vill bara göra dej medveten om att det finns ett erbjudande just nu till alla forum medlemmar där man får en B1:a vid prenumeration, kolla denna länken

http://studio.idg.se/1.160322

Jo jag har hört mycket gott om B1. Har dock blivit erbjuden en ADK 51 (tror jag den hette) för en billig 500-lapp och vad jag har hört är det ingen överhängande skillnad på dom mikrofonerna.

Det enda jag är orolig över är ifall micken inte klarar av att återge sången speciellt bra vid "skriksång" om man krämar på riktigt ordentligt, så att den inte självdistar eller ligger onaturligt i frekvenserna.

Redigerat av dstrandberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Som maart nämnde, så kan du hämta smakprov från min testsite och jämföra deras sound själv.

Av de du nämnde, så föredrar jag Studio Projects B1 - men det är ju alltid en smaksak...

Jag har varit inne och lyssnat på din sida många gånger, dock kan jag inte urskilja någon märkbar skillnad mellan B1:an och ADK 51-s III som jag har blivit erbjuden för en billig pengar (https://www.studio.se/index.php?showtopic=61315. Tror det är samma du har på din sida?)

Som jag sa till en annan postare är det jag är mest oroad över hur kvaliten kommer att låta när man krämar på riktigt ordentligt i mikrofonen, om den självdistar eller liggger onaturligt i frekvenserna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Som jag sa till en annan postare är det jag är mest oroad över hur kvaliten kommer att låta när man krämar på riktigt ordentligt i mikrofonen, om den självdistar eller liggger onaturligt i frekvenserna?

Det är ju bra att du skriver allt 2 gånger ifall det missas... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju också vara så att man är väldigt trött på idioter som envist ska svara i trådar dom inte har något att göra i?

Svara man med "Sök" så kan man lika gärna skita i de i min mening. Svarar man dock med "Jag tycker att denna mikrofonen är bra för att..... osv" och sen avslutar med "prova söka på forumet" så har man ändå tillfört något till tråden Istället för att bara försöka vara någon form av hobby-moderator.

Du har en poäng i det. Grejen är dock att de två mickar du nämnde i ditt första inlägg är bland de mest omskrivna på forumet. Dina frågor är redan besvarade i uppskattningsvis ett femtiotal trådar. Så det är inte förvånande att du väcker reaktioner genom att raljera över stonerbox inlägg som du gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Kan ju också vara så att man är väldigt trött på idioter som envist ska svara i trådar dom inte har något att göra i?

Svara man med "Sök" så kan man lika gärna skita i de i min mening. Svarar man dock med "Jag tycker att denna mikrofonen är bra för att..... osv" och sen avslutar med "prova söka på forumet" så har man ändå tillfört något till tråden Istället för att bara försöka vara någon form av hobby-moderator.

det känns som vi hamnar längre och längre off topic i den här tråden men eftersom det var trådskaparen själv som svarade på mitt svar svarar jag på hans svar på mitt svar.

jag menar inte att man måste ha stenkoll på allt som skrivits på forumet i det aktuella ämnet, och stonerbox svar var kort, det håller jag med om. MEN han hade en poäng i det han skrev och det ger inte dig rätt att kalla honom eller henne olämpliga saker.

Dessutom, du har 10 inlägg här på studio forum. I den här tråden har du skrivit 5 gånger (varav en tagits bort). Du kan alltså inte ha fått liknande svar i mer än 6 trådar till, om du nu startat alla. Då kanske det inte är läge att skriva saker som "Kan ju också vara så att man är väldigt trött på idioter som envist ska svara i trådar dom inte har något att göra i?". Hur snabbt blir du trött på folk, och efter hur lång tid anser du folk vara idioter?

Läs joachimes inlägg som både jag och Analogfreak citerade så förstår du nog. det hade kanske varit bättre om du hade läst på forumet och dragit egna slutsatser utifrån det. Men det kräver ju lite större insats av dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

det känns som vi hamnar längre och längre off topic i den här tråden men eftersom det var trådskaparen själv som svarade på mitt svar svarar jag på hans svar på mitt svar.

jag menar inte att man måste ha stenkoll på allt som skrivits på forumet i det aktuella ämnet, och stonerbox svar var kort, det håller jag med om. MEN han hade en poäng i det han skrev och det ger inte dig rätt att kalla honom eller henne olämpliga saker.

Dessutom, du har 10 inlägg här på studio forum. I den här tråden har du skrivit 5 gånger (varav en tagits bort). Du kan alltså inte ha fått liknande svar i mer än 6 trådar till, om du nu startat alla. Då kanske det inte är läge att skriva saker som "Kan ju också vara så att man är väldigt trött på idioter som envist ska svara i trådar dom inte har något att göra i?". Hur snabbt blir du trött på folk, och efter hur lång tid anser du folk vara idioter?

Läs joachimes inlägg som både jag och Analogfreak citerade så förstår du nog. det hade kanske varit bättre om du hade läst på forumet och dragit egna slutsatser utifrån det. Men det kräver ju lite större insats av dig.

Som pautic sa innan i tråden: Ett forum är till för att diskutera saker, diskuterar du inte det tråden innehåller har du inget i tråden att göra. Att påminna folk om att det finns en sökfunktion är bara att försöka visa sig viktig. Har en tråd en gång kommit upp får man då aldrig mera diskutera samma sak?

Jag har sökt igenom forumet, jag hittade inte svaret på min fråga/jag orkar inte sitta och leta igenom 50+ trådar för att någon tråd KANSKE har tagit upp min fråga, lättare att starta en egen. Eftersom du verkar vara väldigt tänd på denhär sökfunktionen så kanske du snabbt och enkelt kan hitta svaret på min fråga? För att efter allt detta tjatet Måste ju frågan ha tagits upp innan eller hur? 😉

För övrigt är studio inte det enda forumet i världen som folk kan använda, så bara för att man är trött på att folk beter sig på ett visst sätt har inget med att man enbart i sitt liv hängt på studios forum 😊

Redigerat av dstrandberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en tråd en gång kommit upp får man då aldrig mera diskutera samma sak?

Absolut inte. Forum handlar om att lägga till sina synpunkter och sin kunskap. Men ett studioforum börjar inte om från noll varenda gång någon överväger Studio Projects B1 eller ADK A51, på samma sätt som ett livsmedelsforum inte börjar om från början bara för att någon överväger lättmjölk eller mellanmjölk.

Jag har sökt igenom forumet, jag hittade inte svaret på min fråga/jag orkar inte sitta och leta igenom 50+ trådar för att någon tråd KANSKE har tagit upp min fråga, lättare att starta en egen.

Vad jag (och jag tror inte jag är ensam här) reagerar på är att du inte reflekterar över att när du startar den femtioförsta tråden på samma tema för att du inte orkar läsa igenom vad som redan skrivits förväntar du dig att vi ska orka komma med samma svar en femtioförsta gång.

När någon synar dig väljer du att raljera om detta i inlägg på inlägg.

Visa lite ödmjukhet så ska du se att någon/några orkar bemöda sig att dra igång det hela en femtioförsta gång. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut inte. Forum handlar om att lägga till sina synpunkter och sin kunskap. Men ett studioforum börjar inte om från noll varenda gång någon överväger Studio Projects B1 eller ADK A51, på samma sätt som ett livsmedelsforum inte börjar om från början bara för att någon överväger lättmjölk eller mellanmjölk.

Vad jag (och jag tror inte jag är ensam här) reagerar på är att du inte reflekterar över att när du startar den femtioförsta tråden på samma tema för att du inte orkar läsa igenom vad som redan skrivits förväntar du dig att vi ska orka komma med samma svar en femtioförsta gång.

När någon synar dig väljer du att raljera om detta i inlägg på inlägg.

Visa lite ödmjukhet så ska du se att någon/några orkar bemöda sig att dra igång det hela en femtioförsta gång. 😉

Men eftersom du nu påstår att denna fråga har tagits upp 50 gånger innan, varför inte bara länka till tråden där folk har tagit upp denna fråga och där jag tydligen ska få svar på den, istället för att försöka sprida din misär genom att försöka "läxa upp" trådstartaren. Finns det nu en tråd hade det varit oändligt mycket lättare att bara länka till tråden du tycker reflekterar bäst över min fråga? Om du nu inte Orkar göra det så håll dig borta från tråden om du inte har något vettigt att säga.

Startar jag en tråd förväntar jag mig svar, inte någon ensam människa som sitter dagarna i ända och försöker stoltsera med sina kunskaper som sträcker sig så långt som "Sök på forumet" går. Att vara ödmjuk handlar också om att motparten visar ödmjukhet och inte försöker trycka ner personen som söker svar 😊

Vill också passa på att kommentera det som står i tråden om någon hade bemödat sig att läsa hela utan att läsa 2 rader och sen konstatera vad resten handlar om. Jag frågade också efter tips på andra mikrofoner med samma pris som skulle passa sig bättre till det jag var ute efter, alltså handlar tråden inte bara om B1 och ADK 51 utan också är öppen för människor att ge tips på andra mickar jag INTE har tagit upp.

Redigerat av dstrandberg
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Då kommer förmodligen någon viktigpetter som dig själv och försöker stoltsera med sina kunskaper och sen har ännu den tråden gått helt off-topic 😊

menar du tala om hur det fungerar? ja, har man ställt en fråga och någon svarar kan man ju antingen se det som att någon "stoltsera med sina kunskaper" eller att man får hjälp. Du klagar så mycket på oss andra, men ta och gå igenom forumets "vett- och etikett-regler" och se hur många av dom du lyckats uppfylla i den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara ödmjuk handlar också om att motparten visar ödmjukhet och inte försöker trycka ner personen som söker svar 😉

Oj, inte alls min mening att försöka trycka ned dig! Personligen är jag inte heller så förtjust i använd-sökfunktionen-svar.

Men eftersom du valde att fortsätta diskutionen även efter Hellpig varit inne och rensat tråden har jag försökt förklara att den fråga du ställde tillhör de mest ställda. Och om nya medlemmar inte använder forumet till att leta fram tidigare svar på den typen av frågor är det här stället inte mycket till kunskapsbank att ha. Snarare någon sorts ideell helpdesk.

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du tala om hur det fungerar? ja, har man ställt en fråga och någon svarar kan man ju antingen se det som att någon "stoltsera med sina kunskaper" eller att man får hjälp. Du klagar så mycket på oss andra, men ta och gå igenom forumets "vett- och etikett-regler" och se hur många av dom du lyckats uppfylla i den här tråden.

Som jag skrev till en annan postare: När jag startar en tråd föväntar jag mig svar på min fråga, Inte någon idiot som ska försöka påpeka det uppenbara. Jag har sökt på forumet, men hittade inte svar på min fråga, vad är det mera ni vill ha? Att det finns människor som envisas med att försöka göra tråden värdelös stör mig så fruktansvärt mycket, har du inget vettigt att säga, håll dig fruktansvärt långt borta från tråden (ja analogfreak, jag pratar om dig).

Tråden startade jag av den den enkla anledningen att:

1: Jag har möjligheten mellan ADK 51 III, som jag kan köpa för billiga 500 kr.

2: Har jag tur förnyade jag min prenumeration på studio i rätt tid så jag får en B1 tackvare det.

3: Jag har hört 1 (!!) människa påpeka att Shure sm57 ska vara bra på skriksång och det är främst det är jag orolig för att dessa två andra mikrofoner inte klarar av.

DÄRFÖR vill jag ha mera feedback på detta ämne och hur dessa mikrofoner klarar av just skriksång. Att det sedan finns idioter som inte kan läsa tråden riktigt utan läser rubriken och sedan kommer med idiotiska svar ska jag inte behöva stå till svars för och Därför blir jag fruktansvärt trött när människor svarar utan att läsa igenom den egentliga frågan först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, inte alls min mening att försöka trycka ned dig! Personligen är jag inte heller så förtjust i använd-sökfunktionen-svar.

Men eftersom du valde att fortsätta diskutionen även efter Hellpig varit inne och rensat tråden har jag försökt förklara att den fråga du ställde tillhör de mest ställda. Och om nya medlemmar inte använder forumet till att leta fram tidigare svar på den typen av frågor är det här stället inte mycket till kunskapsbank att ha. Snarare någon sorts ideell helpdesk.

Så det var därför när jag sökte så hittade jag inte en enda tråd där B1/ADK 51 stod i samma mening som ordet "Skriksång"?

Kanske bara jag som sökte fel men då får någon gärna posta länken till tråden jag hittar svaret i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att du faktiskt är intresserad av feedback gällande sångmikrofon. Men din raljerande stil antyder att du framförallt är sugen på lite munhuggning. Ärligt talat är jag inte motiverad till att ge dig något av det längre. God natt!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Som jag skrev till en annan postare: När jag startar en tråd föväntar jag mig svar på min fråga, Inte någon idiot som ska försöka påpeka det uppenbara. Jag har sökt på forumet, men hittade inte svar på min fråga, vad är det mera ni vill ha? Att det finns människor som envisas med att försöka göra tråden värdelös stör mig så fruktansvärt mycket, har du inget vettigt att säga, håll dig fruktansvärt långt borta från tråden (ja analogfreak, jag pratar om dig).

Tråden startade jag av den den enkla anledningen att:

1: Jag har möjligheten mellan ADK 51 III, som jag kan köpa för billiga 500 kr.

2: Har jag tur förnyade jag min prenumeration på studio i rätt tid så jag får en B1 tackvare det.

3: Jag har hört 1 (!!) människa påpeka att Shure sm57 ska vara bra på skriksång och det är främst det är jag orolig för att dessa två andra mikrofoner inte klarar av.

DÄRFÖR vill jag ha mera feedback på detta ämne och hur dessa mikrofoner klarar av just skriksång. Att det sedan finns idioter som inte kan läsa tråden riktigt utan läser rubriken och sedan kommer med idiotiska svar ska jag inte behöva stå till svars för och Därför blir jag fruktansvärt trött när människor svarar utan att läsa igenom den egentliga frågan först.

Prova att läsa mitt första inlägg i den här tråden. Där kanske du kan hitta ungefär vad jag tycker. Och jag sitter inte inne på mer information som jag väntar med att tala om för dig eller inte tänker tala om alls.

I det automatiska mailet som skickas står det bl.a. "Det tillhör god sed att vara delaktig i den tråd man har skapat och även följa upp

de kommentarer eller svar du får - till exempel med ett tack till de som ställer upp med hjälp, eller berätta om hjälpen fungerade."

Tänk på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är möjligt att du faktiskt är intresserad av feedback gällande sångmikrofon. Men din raljerande stil antyder att du framförallt är sugen på lite munhuggning. Ärligt talat är jag inte motiverad till att ge dig något av det längre. God natt!

Sugen? knappast, sugen på ett riktigt svar...Ja, men eftersom de flesta här inte vet vad det är antar jag att detta är lika bortkastat som en snöboll i helvetet 😉

Tack för att du precis har bevisat att det inte finns ett svar på min fråga i en redan existerande forumtråd föresten 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit inne och lyssnat på din sida många gånger, dock kan jag inte urskilja någon märkbar skillnad mellan B1:an och ADK 51-s III som jag har blivit erbjuden för en billig pengar (https://www.studio.se/index.php?showtopic=61315. Tror det är samma du har på din sida?)

Som jag sa till en annan postare är det jag är mest oroad över hur kvaliten kommer att låta när man krämar på riktigt ordentligt i mikrofonen, om den självdistar eller liggger onaturligt i frekvenserna?

Om du inte hör skillnaden mellan B1 och A-51s, så är den bistra sanningen att du en lyssning som inte är tillräckligt bra för att återge skillnaden. Jag kan dock säga - efter att ha testat åtskilliga mikrofoner - att det egentligen är väldigt svårt att hitta riktigt dåliga mikrofoner i dag, även om man tittar på billiga kinesiska mikrofoner.

Den första stormembranaren som kom till Sverige och hade en prislapp som min egen ekonomi orkade med, var A51s - och den blev ett enormt lyft i ljudkvalitet för min del. Senare blev jag mer förtjust i B1 eftersom soundet stämde ännu bättre med hur jag ville ha det, men det är som sagt en smakfråga.

Det finns nog inga moderna micar som inte tål ljudtryck upp till runt 130dB - och så starkt är det inte många som kan sjunga... 😉 Risken är då större att om man har en stark ljudkälla, så kan micpreampens första ingångssteg dista. Varför kan du läsa HÄR. Du ska inte glömma att använda puffskydd - för utan ett sådant så blir det inte kul alls...

Riskerna med de billigaste Kina-micarna, är att det kan skilja en del i ljud eller utnivå mellan olika exemplar, beroende på hur snäv kvalitetskontrollen är. De billigaste kvalitetskontrolleras troligen inte alls, eftersom beställaren då får betala mer till fabriken och inte kan hålla ner priset lika lågt - men det finns oftast inga uppgifter om hur bra/dålig kvalitetskontroll de olika märkena har utsatts för, även om det kunde vara ett viktigt försäljningsargument (ett litet tips till de distributörer som eventuellt läser tråden... 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att läsa mitt första inlägg i den här tråden. Där kanske du kan hitta ungefär vad jag tycker. Och jag sitter inte inne på mer information som jag väntar med att tala om för dig eller inte tänker tala om alls.

I det automatiska mailet som skickas står det bl.a. "Det tillhör god sed att vara delaktig i den tråd man har skapat och även följa upp

de kommentarer eller svar du får - till exempel med ett tack till de som ställer upp med hjälp, eller berätta om hjälpen fungerade."

Tänk på det.

Jag har läst ditt inlägg och är tacksam för svaret men eftersom svaret inte riktigt reflekterade min fråga får du ursäkta mig att jag inte tackade dig för det du tillhandahöll till tråden. Jag har skrivit till 2-3 andra som Inte har betett sig som idioter i tråden och förklarat att det jag är orolig över är Skriksång och hur mikrofonerna ställer sig i det användningsområdet men inte fått något svar från varken dom eller någon annan. resten av de som postat i tråden har postat helt oanvändbara inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...