Jump to content
Annons

Hifi eller billiga monitorer?


joelowe

Recommended Posts

Godagen i stugan!

Jag använder för tillfälle ett par Hifi högtalare som jag kör igenom en gammal Pioneer förstärkare, som högtalare till min hemma studio.

Det är dessa högtalare med spec.

Jamo Studio 190

170 WATT RMS

Type speaker 3-weg

Aantal speakerunits 3

Tweeter-units per speaker 1

Tweeter diameter 50 mm

Midrange-units per speaker 1

Midrange diameter 76 mm

Woofer-units per speaker 1

Woofer diameter 203 mm

Basreflexpoort

Gevoeligheid 92 dB

Impedantie 4 ohm

Frequentie bereik 50-20000 Hz

Cross-Over frequentie(s) 4,5, 9 kHz

Kastinhoud 58,5 liter

Gewicht 10,7 kg

Kleur(en) beech

Introductie model 2002

Afmetingen (H x B x D) 90 x 23,2 x 28 cm

9.jpg

Nu kommer min fråga då =)

Skall jag byta ut dessa mot ett par billiga studiomonitorer (runt 2000 kr klassen, t ex http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...48868&fm=1), eller duger dessa bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror du har mycket bättre ljud i dina Jamo än vad du får i ett par studiomonitorer för 2000:-.

Du kan säkert lära dig frekvenskurvan i de monitorerna men risken är stor att du missar saker som inte hörs.

Jag har själv en stereo NAD/Dali för ca 15000-20000:- men mixar i Alesis Active M1 Mk2 (ca 4000:-) samt lurar Sennheiser HD280 pro (ca 1000:-). Dock, när jag lyssnar i stereon så hör jag nästan alltid saker som inte hörs i lurarna eller i monitorerna (inte ens när jag hört saken och vet vad jag ska leta efter).

Dvs. frågan är vilken nytta du skulle ha av dina monitorer.

(btw, att jag använder mina monitorer är då stereon ej står i det rum jag mixar i...)

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske ska köra vidare på de du har och lägga krutet på ett par bra hörlurar? 2000 kr ger nog som skrivits ett par halvdåliga monitorer, men de hörlurar du får för samma pengar blir nåt riktigt bra.

Jag köpte beg monitorer och kom undan med halva priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...