Jump to content
Annons

Mikrofonförstärkare vs AD omvandlare, krestar, drivrutiner m.m.


_johnny_

Recommended Posts

Hej!

Jag är riktigt dåligt insatt i varför vissa intrument/tillbehör/apparater låter som dom faktiskt gör. Vart den största skillnaden ligger.

Och jag funderar på en specifik sak, angående ljudkort. Vilken är den viktigaste detaljen, för ett bra ljud? om man bortser från latency och så, bara bryr sig om ljudkvaliten.

Säg tillexempel att man kör en mik geneom en neve förstärkare och sen via ett medelmåttigt ljudkort in i datorn. Eller genom till exempel en alto mixer in i ett riktigt bra ljudkort.

Vilket alternativ skulle ge bäst ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle vilja säga att den största påverkan av ljudets kvalité ligger i micpreampen. Många kommer säkert att tala emot mig men det är min uppfattning.

Har testat att köra både olika Neumann, Manley och en SM57 i ett Neve-bord jämfört med ett Fireface 800's preamps. Skillnaden går inte att beskriva med ord. Jag kommer aldrig att köpa ett Fireface efter att ha hört den jämförelsen om jag kan spara ihop en liten slant extra och köpa en enda channelstrip från Neve. Det var som att hålla en stor plåt framför högtalaren när man lyssnade på Fireface'n. Sen tog man bort plåten - där hade vi Neve'n.

Neumann's U87 och SM57 lät lite olika, men jag kunde inte skilja på dem på samma sätt som på preampsen. SM57:an lät också GRYMT i neve-preampsen.

Sedan säger många att bra omvandlare är viktigt, precis som en mikrofon också givetvis är. Det är ju den som tar upp ljudet. Tar du in ett dåligt ljud via mikrofonen så spelar det ingen roll hur bra preamp du har, om den förstärker en dålig signal. Angående omvandlare vill jag inte uttala mig om då jag inte har någon större erfarenhet av dessa.

Många kommer säkert att ifrågasätta mitt uttalande om Fireface's kvalité, spelar du in ett separat sångspår med Fireface och ett med Neve kanske inte alla märker så stor skillnad, det har också en hel del med lyssningen att göra givetvis, men när det kommer till att ha spelat in ett helt band med antingen Fireface's preamp's eller Neve's preamp's så behöver man inte sitta och klia sig i huvudet varför man har fått sån extrem punch och närhet i versionen inspelat med Neve-preampsen...

Mvh. Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tycker nog att det det gamla talesättet att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk är mycket väl passande.

Av absolut störst betydelse är musikern. Sedan akustik och ljudteknikern. Ljudkorten som man köper idag för ett par

tusenlappar slår vad det bästa stora studios kunde köpa på 80-talet. Och vad som låter bra är mycket en smak sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag utgår från att du ställer frågan som vad som påverkar ljudet bäst ur en ren teknisk synvinkel, från mikrofonen till datorn, vars grunder mitt tidigare inlägg är baserat på.

Annars är det som "pme" skriver att även musikern, akustiken och teknikerna givetvis är av stor vikt, ännu mer skulle jag säga, för att det skall låta bra.

Mvh. Robin

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Omvandlarna betyder mycket också. Själv har jag aldrig kört med lägre kvalisort än RME (skaffade faktiskt min första RME preamp+A/D medan jag fortfarande körde med Atari Falcon - och innan det hade jag omvandlare som Line Audio Design gjorde till Falcon... 😮 ).

Nåja - detta har jag berättat ett par gånger i andra trådar där liknande frågor har dykt upp, men det skadar ju inte att ta upp det här också, eftersom det belyser hur viktigt resonemanget med svagaste länken är...

En av mina bästa vänner lånade en True Systems P-Solo av mig för att testa och jämföra med den Behringer-preamp han körde med, för att ta reda på om P-Solo var värd så mycket mer pengar.

Han undrade om han hade gjort något fel - för visst var det lite skillnad, men absolut inte så att det kunde motivera en så mycket större prislapp...

Sedan fick han låna min RME ADI-8 DS också - och DÅ smällde det till och han mumlade något om att han aldrig skulle låna något igen - för det blir alldeles för dyrt med allt han vill köpa då... 😄 Med RME-omvandlaren blev det nästan en skillnad som natt och dag, sade han - och plötsligt kom alla transienter igenom snyggt och precis som det skulle låta. Omvandlaren han använde från början, var de som sitter i Behringers digitalmixer, DDX3216 - som troligen är ungefär av samma kvalisort som i många lite billigare ljudkort...

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med....kedjan är inte starkare än den svagaste länken....och utan att veta vad du använder så är det svårt att uttala sig...! Istället för att ha en superbra grej i kombination med en "dålig" grej....så skulle jag nog försöka lägga mig på en så jämn nivå som möjligt på båda....tror det ger dig mest faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken är den viktigaste detaljen, för ett bra ljud? [...] Vilket alternativ skulle ge bäst ljud?

Kombinationen ljudkälla och rum är utan tvekan den viktigaste detaljen för att få till ett bra ljud. Därefter mikrofonen och placering av den. Klart att det är skillnad på preamp och preamp, omvandlare och omvandlare. Men aldrig lika stora som det är skillnad på olika trumset, inspelningsrum, placering i rummet, etc.

Har testat att köra både olika Neumann, Manley och en SM57 i ett Neve-bord jämfört med ett Fireface 800's preamps. Skillnaden går inte att beskriva med ord. Jag kommer aldrig att köpa ett Fireface efter att ha hört den jämförelsen om jag kan spara ihop en liten slant extra och köpa en enda channelstrip från Neve.

Lite lustig jämförelse. RME Fireface är en serie ljudkort som framförallt blivit uppmärksammad för sin stabilitet och kvalitet på omvandlarna. Preampsen följer med på köpet vill jag påstå.

Vilka omvandlare använde du när du spelade in neve-bordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. tack för alla svar.

Men säg då att jag exempelvis köper ett fireface 800 och ett ssl xlogi att använda till dom 4 kanalerna utan förstärkare. Är det en lagom nivå på båda komponenterna, rent kvalitetsmässigt?

RME:s preamps är definitivt inte dåliga, utan de höjer sig en bra bit över budgetnivån. De är däremot transparenta och upplevs säkert därför av somliga som "tråkiga" - men beroende på omständigheterna så kan det vara precis det man behöver. Personligen så föredrar jag transparenta preamps (använder True Systems P-Solo och Benchmark Pre420), så att man "bara" har rummets och micens färgning att ta hänsyn till. Med färgande preamps har man en parameter till - och det kan innebära större risk för att vissa micar ljudmässigt inte fungerar lika bra som andra i kombinationen. Med transparenta preamps behöver man inte fundera på sådant, utan där fungerar alla micar lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men säg då att jag exempelvis köper ett fireface 800 och ett ssl xlogi att använda till dom 4 kanalerna utan förstärkare. Är det en lagom nivå på båda komponenterna, rent kvalitetsmässigt?

Beror helt på vad du tänker göra. Ett tvåkanaligt USB-interface går också att göra musik med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror helt på vad du tänker göra. Ett tvåkanaligt USB-interface går också att göra musik med.

Jo tack, vet de. Har ett Hercules 16/12 FW nu och det fungerar okej så länge jag inte avänder som inbyggda förstäkarna vilket jag inte har behövt fram tills nu. Där jag bodde förut hade jag gått om plats så då kunde jag använda förstäkarna i mitt mackie vlz 1604 vilket jag tyckte fungerade okej iaf. Men nu skippar jag mixer och känner att det är dags för ett bättre Firewire kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Omvandlaren hamnar helt klart sist på min lista. Har jobbat med allt från asdyra till väldigt billiga omvandlare, inget av dem har varit speciellt avgörande för slutresultatet. Preampen är också långt ner.

Om man har ett bra framförande på passande instrument i ett schysst rum, sedan väljer en passande mick och placering, då är man där.

Det kommer inte falla om man inte har en dyr preamp eller en fläskig omvandlare.

Den sista biten som en annan preamp kan ge vissa mickar kan vara väldigt bra och rolig att ha möjlighet till, men jämfört med alla andra faktorer vid inspelning så är det verkligen småpotatis. (Och jag har också spelat in med neve preamps och en massa fina mickar, magin kom än en gång från framförandet och inte preampen).

/E

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med om allt detta att rum/akustik, musiker & uppmickning spelar störst roll då man spelar in.....men som svar på din egentliga fråga (då du inte nämner någon av dessa faktorer utgår jag från att du redan är medveten om allt detta), så lägg dig på en lagom nivå på båda. RME skall ha bra omvandlare, och ssl xlogic (du menar alpha VHD Pre antar jag) skall vara bra....har inte testat någon av dom, men jag skulle bli förvånad om du blir missnöjd.

sök info om dem på diverse forum, studioforum/vst forum/kontrollrummet/gearslutz osv....så kan man bilda sig en liten uppfattning om vad andra anser....det kan ju alltid vara en LITEN hjälp ibland.

annat kuriosa: vad gäller inspelning av sång(även instrument självklart) kan valet av mikrofon spela jättestor roll. Håller på att mixa en tjejgrupp som till största del är inspelade med en Sony C800G-mikrofon....en extremt dyr, omtalad mik....och på vissa av tjejerna låter den verkligen apa...det är svårt att få fram någon substans i rösten över huvud taget, medans på vissa låter den jättebra......! kan vara värt att tänka på innan man automatiskt väljer den dyraste/fetaste miken man har tillgång till....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

jag håller med om allt detta att rum/akustik, musiker & uppmickning spelar störst roll då man spelar in.....men som svar på din egentliga fråga (då du inte nämner någon av dessa faktorer utgår jag från att du redan är medveten om allt detta), så lägg dig på en lagom nivå på båda. RME skall ha bra omvandlare, och ssl xlogic (du menar alpha VHD Pre antar jag) skall vara bra....har inte testat någon av dom, men jag skulle bli förvånad om du blir missnöjd.

sök info om dem på diverse forum, studioforum/vst forum/kontrollrummet/gearslutz osv....så kan man bilda sig en liten uppfattning om vad andra anser....det kan ju alltid vara en LITEN hjälp ibland.

annat kuriosa: vad gäller inspelning av sång(även instrument självklart) kan valet av mikrofon spela jättestor roll. Håller på att mixa en tjejgrupp som till största del är inspelade med en Sony C800G-mikrofon....en extremt dyr, omtalad mik....och på vissa av tjejerna låter den verkligen apa...det är svårt att få fram någon substans i rösten över huvud taget, medans på vissa låter den jättebra......! kan vara värt att tänka på innan man automatiskt väljer den dyraste/fetaste miken man har tillgång till....

Tack så mycket! Jo, jag är mycket väl medveten om att det i slutänden handlar om musikern man spelar in. Men det är inte riktigt hela sanningen häller va? För vist är det så att inte utrustingen gör låten, men en bra låt, behöver ju inte nödvändigtvis låta bra... Nya mikar är absolut nästa steg för mig, men jag tror endå att jag börjar i den här änden.

En sak som jag inte gillar med ljudkortet (RME 800) är att det verkar som att hörlursvolymen och monitor volymen går på samma reglage. Men jag antar att man kommer runt det problemet med en extern hörlursförastärkare.

Jag förstår att ni antagligen är oändligt trötta på frågan vilket ljudkort ska ja köpa, men har ni något förslag i samma pris? och vad skulle ni välja isåfall?

Jag har kollat lite på apogee ensamble, digi 003 rack och metric halo. Ensamble faller på att jag inte har Mac, just nu iaf.

Digi 003 har 2 hörlursförstärkare och pro tools 8+factory bundle ingår.

Metric halo har jag inte läst i princip något om än förutom att det ska vara ett bra ljudkort i samma klass.

Vilket skulle ni ha valt?

Redigerat av _johnny_
Link to comment
Dela på andra sajter

Metric Halo är också bara Mac... 😉

Jag hade inte tvekat när det gäller RME. De gör superstabila ljudkort och är mycket snabba med att uppdatera drivrutiner - och är dessutom bland de absolut första att göra nya drivers till nya operativ (kan vara bra att veta nu när Windows 7 snart står för dörren...).

Fireface har också den suveräna DSP-mixern, som gör att du kan tota ihop vilken monitorlyssning som helst - helt individuellt till så många utgångar du har tillgång till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Metric Halo är också bara Mac... 😉

Jag hade inte tvekat när det gäller RME. De gör superstabila ljudkort och är mycket snabba med att uppdatera drivrutiner - och är dessutom bland de absolut första att göra nya drivers till nya operativ (kan vara bra att veta nu när Windows 7 snart står för dörren...).

Fireface har också den suveräna DSP-mixern, som gör att du kan tota ihop vilken monitorlyssning som helst - helt individuellt till så många utgångar du har tillgång till.

Jag litar på dig Cleas, och har äntligen bestämt mig, tack! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...