Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det utmÀrkta programmet "Musikministeriet" handlar i kvÀll, tisdag 3 februari om:

Musikern eller instrumentet

Del 4 av 8. Musikern eller instrumentet. Kan man höra om ett instrument Àr dyrt eller billigt? Musikministeriet utsÀtter bland andra Linda Lampenius, Kjerstin Dellert och Janne Schaffer för en blindtest för att se om de kan höra skillnaden pÄ en 10-miljoners Stradivarius och en billig skolfela? Vi dissekerar Usher, Rihanna och Jay-Z och undersöker vilka som egentligen spelar i deras megaproduktioner och finner svaret i förinspelade instrumentslingor producerade i en stockholmsförort. Och sÄ frÄgar vi oss varför alla pianon Äker till tippen och tar pulsen pÄ upphovsmÀnnen bakom Guitar Hero. Hur mycket musikalitet behöver man för att bli bra pÄ dataspelet Rock Band? Varje vecka ger vi ocksÄ en trubadur stryk.

SVT2 tisdag 3 feb 2009 kl 21.30

Mycket intressant med andra ord! Bara det faktum att de ger en trubadur stryk i varje avsnitt gör det vÀrt att titta pÄ.

Annons
Postat

Intressant, eller hur?! Blindtest av dyra resp billiga instrument. Steinway vs Iphone, Gibson Les Paul vs 1 000 kr:s gitarr, 500 kr:s fiol (köpt pÄ Netto) vs Stradivarius. Ojojoj! De flesta av experterna missade en eller flera. Bl a gissade Janne Schaffer fel pÄ gitarrerna. Endast Kerstin Dellert, Linda Lampenius och nÄn mer hade alla rÀtt men med darr pÄ ribban.

Sen var det ett inslag om loopar, loopmakeri och hits som har blivit till frÄn loopar skapade i Garageband. Bl a hits frÄn Usher o Timbaland dÀr mÄnga blivit förbannade dÄ det, enkelt, upptÀckts att de byggt sin lÄt runt en standardloop i Garageband. OcksÄ fick man se en del praktiskt arbete i den studio i Stockholm dÀr en del av dessa loopar görs.

GÄr sÀkert i repris - Kolla in!

Postat

MKT bra programm. Jag lyckades bara pricka ett rĂ€tt av 3 pĂ„ lyssnings exemplena. Fan, jag blir SÅ jĂ€kla sugen pĂ„ att göra blindtest pĂ„ en och annan av mina sĂ„kallade ljudexperter i min omgivning för att se om de verkligen kan stĂ„ för sin pĂ„stĂ„dda kunskap i det ena och det andra. SjĂ€lv hörde jag fel pĂ„ en orgel och en gitarr för inte sĂ„ lĂ€nge sen. Pinsamt men ganska roligt. Ibland mĂ€rker man ju att folk som INTE hĂ„ller pĂ„ med inspelning eller musik, men lyssnar har MYCKET bĂ€ttre skills i att höra saker och ting fast i deras fall kan ju termologin brista emellanĂ„t....

Postat
MKT bra programm. Jag lyckades bara pricka ett rĂ€tt av 3 pĂ„ lyssnings exemplena. Fan, jag blir SÅ jĂ€kla sugen pĂ„ att göra blindtest pĂ„ en och annan av mina sĂ„kallade ljudexperter i min omgivning för att se om de verkligen kan stĂ„ för sin pĂ„stĂ„dda kunskap i det ena och det andra. SjĂ€lv hörde jag fel pĂ„ en orgel och en gitarr för inte sĂ„ lĂ€nge sen. Pinsamt men ganska roligt. Ibland mĂ€rker man ju att folk som INTE hĂ„ller pĂ„ med inspelning eller musik, men lyssnar har MYCKET bĂ€ttre skills i att höra saker och ting fast i deras fall kan ju termologin brista emellanĂ„t....

Precis! Jag hade inte rÀtt pÄ nÄgon. Frugan hade tvÄ rÀtt! Jag kÀnner mig ofta rÀtt lost nÀr folk pÄstÄr att jag bör höra skillnad pÄ olika saker. Ett test dÀr jag verkligen hörde skillnad var nÀr vi, pÄ skoj, jÀmförde tre telekablar. Vi pluggade in dem i samma gitarr o stÀrkare. Jag, ett par lÀrare till, tvÄ institutionstekniker och nÄgra elever satt i kontrollrummet. I studion hade vi stÀllt en elev som fick spela med ett distat ljud, samma instÀllningar - olika kablar. Vi kunde inte se honom eller kabel. Jag kommer inte ihÄg exakt vad kablarna kostade men man hade köpt in den billigaste, nÄgon i mellanklass och en snuskigt dyr. ALLA hörde skillnad och ALLA valde den som visade sig vara dyrast som den som lÀt bÀst! Det fÄr mig ibland att tÀnka i banor som att man ibland kanske fokuserar pÄ fel saker nÀr man jagar ljudkvalitet? Anledningen till att vi gjorde testet var en artikel i Studio för mÄnga Är sedan nu dÀr en studiobasist pÄstod att de hade testat detta i en studio och upptÀckt stora skillnader i ljud. Detta ledde, i sin tur, till nÀstan grÀlliknande diskussioner i personalrummet. En av vÄra tekniker passade pÄ att köpa dessa sladdar nÀr han ÀndÄ var inne för att hÀmta annat. Prova sjÀlva - jag lovar att Ni blir förvÄnade!

Postat

jag fick fel pÄ gitarren, men gissade de andra.

fast det var nÀstan enbart tur... fjol chansade jag mera....

men vilken kanon program!

Postat (redigerat)
Mycket intressant med andra ord! Bara det faktum att de ger en trubadur stryk i varje avsnitt gör det vÀrt att titta pÄ.

😉

Jag tycker ocksÄ det Àr en kanon-idé att liksom utröna vad som Àr vad. Jag tÀnker pÄ instrument-testet. Det Àr alldeles för mÄnga med halv-öppen skjorta, guldkedja och ray-bans som kutar omkring och pÄstÄr eller ger skenet av att de kan si och sÄ .. och det ger andra och yngre uppfattningen av att man mÄste klara av sÄnt för att bli lika "bra", eller uppmÀrksammad och firad som brill-killarna.

Det Àr lite som ibland affÀrsmÀn överlag. Om tusen affÀrsmÀn singlar slant, sÄ Àr det alltid en av dom som fÄr tio stycken klave i rad. NÀr man frÄgar han hur han bar sig Ät, sÄ spelar han allan, försöker se sjÀlvsÀker och oberörd ut och sÀger att krÀvs bra gener, eller att det sitter i handleden eller sÀger "Det Àr bara öva, man fÄr ingenting gratis vettu". Han ger sken av att hÀndelsen var nÄgot han har full kontroll över. Och det finns oerhört mÄnga som tror pÄ sÄnt, för de saknar helt enkelt referenserna för att jÀmföra med. Det Àr lite samma som nÀr folk triggar trummorna vid mixningen och sÀger att trumljudet Àr frammixat frÄn de rÄa mik-spÄren. Finns oerhört mÄnga som tror pÄ det, och sitter i Äratal för att försöka öva upp nÄgot som inte gÄr, sliter sitt hÄr, anklagar sig sjÀlva för oduglighet osv .. och till slut vÀntar uppenbarelsen att det var aldrig nödvÀndigt frÄn första början ens, att killarna man fick idén ifrÄn bara bluffade för att framstÄ som bra. Blott det faktum att vi ser bilder pÄ en studio med ohyggligt mÄnga och hÀftiga apparater, mixerbord osv ger ju mÄnga uppfattningen av att den hÀr killen Àr bra, han mÄste göra nÄgot rÀtt, mÄste ha talang om han har rÄd med en sÄndÀr studio. Och sÄ Àr det inte. Jag tycker det Àr bra att det visas upp tydligt; att det Àr mest blekta tÀnder, kotlettfrilla och socialt skÄdespeleri .. lÄtsas kÀnna till mycket mer Àn man egentligen gör, och vara bÀttre Àn man egentligen Àr. SÄna hÀr hands-on tester eller blindtester Àr deras vÀrsta mardröm. Inte för att man gillar att plÄga, utan för att andra ska slippa bli lurade och slösa bort tid, livet, pengar och ambitioner pÄ luftslott.

Det Àr dÀrför det Àr bÀttre att vara innerlig och uppriktig, och skriva "Jag tycker" eller "Mitt intryck Àr" istÀllet för att bara köra över andra osv .. för dÄ slipper man oroa sig för att nÄgon ska vÀnda ens egna ord emot en. StÄr man för hÄrt pÄ sin sak, som en jÀrn-stÄng, blir man lÀtt att bryta itu, och man skÀr av sin egen retrÀtt med.

Tur för Janne schaffer dessutom, att han inte Àr medlem pÄ studio forumet. Han hade fel pÄ alla tre gissningarna. Som vÀl var, var talar-rösten en hyvens kille som sÄg det och uppmÀrksammade det pÄ ett respektfullt sÀtt. Men hÀr hade han riskerat att bli hÄnad och rövknullad sidledes ..

Redigerat av Opus99
Postat

Tycker testet med instrumenten var rÀtt vÀrdelös. Korta snuttar dÀr inget av instrumenten fick chansen att framhÀva sig. UngefÀr som att jÀmföra en Ferrari med en Miata efter en tur i 30km/h runt kvarteret. Sedan Àr ju inte priset pÄ ett instrument bara en 15sek repa och jÀmföra ljud. Ta dom billiga instrumenten pÄ en turne' och se vad som finns kvar efter nÄgra veckor/mÄnader . . . Stradivariusen har nÄgra hundra Är pÄ nacken! Jag tror att om dom spelat lÀngre och mer varierade stycken sÄ hade det blivit klart lÀttare. PÄ flygeln trodde nÄgon/nÄgra dessutom att det var ett trick.

Men prisskillnaden Àr ju heller inte bara kvalitet och ljud utan ocksÄ den kÀra tillgÄng-efterfrÄgan som lÀgger till sitt.

En annan frĂ„gan Ă€r hur det sett ut om dom spelat i sitt sammanhang dvs i en orkester. DĂ„ tror jag att det varit rena slantsinglingen. iPhone-flygeln kanske hade varit svĂ„r att spela pĂ„ đŸ˜±

Dvs i pop, rock, metall etc gÄr det lika bra med selleri!

Men i alla fall, kul program!

Postat
Jag tycker det Àr bra att det visas upp tydligt; att det Àr mest blekta tÀnder, kotlettfrilla och socialt skÄdespeleri .. lÄtsas kÀnna till mycket mer Àn man egentligen gör, och vara bÀttre Àn man egentligen Àr.

vill nog hÄlla med dig en hel del i det du sÀger

men undrar om du menar att alla som gör nÄt bra egentligen bara haft tur - eller om det faktiskt finns dom som har mer kompetens Àn andra?

DieHard (oregistrerad)
Postat

men undrar om du menar att alla som gör nÄt bra egentligen bara haft tur - eller om det faktiskt finns dom som har mer kompetens Àn andra?

Du menar dig sjĂ€lv dĂ„? Att du enbart haft tur? 😎

Postat (redigerat)
Tycker testet med instrumenten var rÀtt vÀrdelös. Korta snuttar dÀr inget av instrumenten fick chansen att framhÀva sig. UngefÀr som att jÀmföra en Ferrari med en Miata efter en tur i 30km/h runt kvarteret.

Men prisskillnaden Àr ju heller inte bara kvalitet och ljud utan ocksÄ den kÀra tillgÄng-efterfrÄgan som lÀgger till sitt.

En annan frÄgan Àr hur det sett ut om dom spelat i sitt sammanhang dvs i en orkester. DÄ tror jag att det varit rena slantsinglingen.

Kan hÄlla med, det verkade vara mer ett "test i TV" och inte direkt nÄgot superseriöst utformat.

Klart de finns dom som gÄtt igenom fler stadier och omrÄden av erfarenhet Àn andra, det gör det ju. PÄ samma sÀtt som det finns fejkare, som andra vill lÀra sig att bli duktiga av.

Redigerat av Opus99
Postat
Tycker testet med instrumenten var rÀtt vÀrdelös. Korta snuttar dÀr inget av instrumenten fick chansen att framhÀva sig. UngefÀr som att jÀmföra en Ferrari med en Miata efter en tur i 30km/h runt kvarteret. Sedan Àr ju inte priset pÄ ett instrument bara en 15sek repa och jÀmföra ljud. Ta dom billiga instrumenten pÄ en turne' och se vad som finns kvar efter nÄgra veckor/mÄnader . . . Stradivariusen har nÄgra hundra Är pÄ nacken! Jag tror att om dom spelat lÀngre och mer varierade stycken sÄ hade det blivit klart lÀttare. PÄ flygeln trodde nÄgon/nÄgra dessutom att det var ett trick.

En annan frĂ„gan Ă€r hur det sett ut om dom spelat i sitt sammanhang dvs i en orkester. DĂ„ tror jag att det varit rena slantsinglingen. iPhone-flygeln kanske hade varit svĂ„r att spela pĂ„ 🙂

Dvs i pop, rock, metall etc gÄr det lika bra med selleri!

Men i alla fall, kul program!

Nu var ju inte vitsen att VI skulle bedöma. Vi fick se ett inslag om huruvida diverse förstÄsigpÄare kunde höra skillnaden. Man redovisade klart och tydligt hur det spelades upp, att flygeln o I-phonen spelades upp för bedömarna via högtalare osv. Hade det varit meningen att vi tv-tittare skulle bedöma vilket instrument som var vilket Àr jag övertygad om att det hade redovisats pÄ annat sÀtt. Dels hade det inte suttit en grupp bedömare i lokalen, dels hade man spelat in ljuden bÀttre. Om man tittar och lyssnar pÄ inslaget sÄ lÄter ju t ex det ljud vi som tittare fÄr höra inget vidare t ex nÀr flygelljuden spelas upp. Jag uppfattar det som att det ljudet endast fÄngas upp av ljudteknikern med bommen (han syns ofta nÀr vi ser bedömningsgruppen).

Bedömningsgruppen befann sig i en lokal med god akustik, hörde allt pÄ plats och fick höra mer Àn vad som redovisades för oss tv-tittare.

Som sagt, det handlade om huruvida sk experter kunde höra skillnad eller ej, inte om Du som tv-tittare kunde.

DieHard (oregistrerad)
Postat
Bedömningsgruppen befann sig i en lokal med god akustik, hörde allt pÄ plats och fick höra mer Àn vad som redovisades för oss tv-tittare.

Som sagt, det handlade om huruvida sk experter kunde höra skillnad eller ej, inte om Du som tv-tittare kunde.

Ja det dĂ€r verkar folk ha missat totalt. Det syns ju Ă€ven att det var klippt. SvĂ„rt att missa eller blinkade folk just dĂ„? 🙂

Postat

Jag mÄste sÀga att jag Àr förvÄnad att de inte hörde vilken gitarren var.

SjÀlv Àr jag Àr verkligen ingen elgitarr-kÀnnare men jag hörde det direkt.

Var tvÀrsÀker... och hade rÀtt.

Vi gjorde ett A/B test en gÄng för nÄt Är sedan med en Gibson Les Paul och motsvarande Epiphone modell.

Gibson gitarren var jÀttetydlig öppen klang och Epiphone lÀt mer instÀngt. Precis samma skillnad som i TV-prgrammet.

De andra dÀremot tyckte jag var svÄra.

Ett riktigt kul program!

Postat
Nu var ju inte vitsen att VI skulle bedöma. Vi fick se ett inslag om huruvida diverse förstÄsigpÄare kunde höra skillnaden. Man redovisade klart och tydligt hur det spelades upp, att flygeln o I-phonen spelades upp för bedömarna via högtalare osv. Hade det varit meningen att vi tv-tittare skulle bedöma vilket instrument som var vilket Àr jag övertygad om att det hade redovisats pÄ annat sÀtt. Dels hade det inte suttit en grupp bedömare i lokalen, dels hade man spelat in ljuden bÀttre. Om man tittar och lyssnar pÄ inslaget sÄ lÄter ju t ex det ljud vi som tittare fÄr höra inget vidare t ex nÀr flygelljuden spelas upp. Jag uppfattar det som att det ljudet endast fÄngas upp av ljudteknikern med bommen (han syns ofta nÀr vi ser bedömningsgruppen).

Jag trodde bedömningsgruppen var rekvesita och att Vi Ă€r experterna . . . 😎

Kan man klippa i TV, wow det har jag missat helt 😐

Ändock sade Lampenius nĂ„got som: Ja det var ju bara en massa gnissel och inga lĂ„ga lĂ„nga toner, dĂ„ hade man hört skillnaden direkt . . . sĂ„ viljan att vilseleda frĂ„n SVT's sida var stor. SĂ„ jag hĂ€vdar fortfarande att det var en ganska ovetenskaplig undersökning.

Dessutom Àr det som sagt inte bara i ljudet skillnaden i pris ligger. Det borde varenda musiker veta att i vissa lÀgen lÄter ett billigt instrument lika bra som ett dyrt. Men sÀllan i hela registret och inte med samma kvalitet. Och ibland Àr det bara lacken som gör att det skiljer i pris . . . custom made . . .

Postat
Jag trodde bedömningsgruppen var rekvesita och att Vi Ă€r experterna . . . 🙂

Kan man klippa i TV, wow det har jag missat helt 😕

Ändock sade Lampenius nĂ„got som: Ja det var ju bara en massa gnissel och inga lĂ„ga lĂ„nga toner, dĂ„ hade man hört skillnaden direkt . . . sĂ„ viljan att vilseleda frĂ„n SVT's sida var stor. SĂ„ jag hĂ€vdar fortfarande att det var en ganska ovetenskaplig undersökning.

Dessutom Àr det som sagt inte bara i ljudet skillnaden i pris ligger. Det borde varenda musiker veta att i vissa lÀgen lÄter ett billigt instrument lika bra som ett dyrt. Men sÀllan i hela registret och inte med samma kvalitet. Och ibland Àr det bara lacken som gör att det skiljer i pris . . . custom made . . .

Du sa inget om "vetenskapligt" i Ditt förra inlÀgg. Att man kan klippa kan ha att göra med att Du upplevde det som lite kort. Kan bedömarna ha fÄtt höra lite mer Àn vi fick? Troligt, om Du frÄgar mig.

Vetenskapligt? Nja, jag tror de ville testa om det Àr sÄ himla enkelt att höra skillnad. Jag tror de tyckte det rÀckte sÄ. Det finns ju mer vetenskapliga undersökningar som visar exakt samma resultat.

Att det inte bara handlar om instumentets ljud? Jo, i detta fall handlade det just om den gamla myten att det Àr sÄ lÀtt för ett trÀnat öra att höra skillnad.

Bara för att Lampenius sade sÄ behöver det inte stÀmma. TvÄ musiklÀrare pÄ min skola hÀvdade att det var tvÀrtom. En av dem Àr grym pÄ fiol!

Det kÀnns som om Du vill göra det hÀr till nÄgonting annat Àn det Àr?

Postat
Du sa inget om "vetenskapligt" i Ditt förra inlÀgg. Att man kan klippa kan ha att göra med att Du upplevde det som lite kort. Kan bedömarna ha fÄtt höra lite mer Àn vi fick? Troligt, om Du frÄgar mig.

Vetenskapligt? Nja, jag tror de ville testa om det Àr sÄ himla enkelt att höra skillnad. Jag tror de tyckte det rÀckte sÄ. Det finns ju mer vetenskapliga undersökningar som visar exakt samma resultat.

Att det inte bara handlar om instumentets ljud? Jo, i detta fall handlade det just om den gamla myten att det Àr sÄ lÀtt för ett trÀnat öra att höra skillnad.

Bara för att Lampenius sade sÄ behöver det inte stÀmma. TvÄ musiklÀrare pÄ min skola hÀvdade att det var tvÀrtom. En av dem Àr grym pÄ fiol!

Det kÀnns som om Du vill göra det hÀr till nÄgonting annat Àn det Àr?

"Du sa inget om "vetenskapligt" i Ditt förra inlÀgg." RÀtt uppfattat. Men jag skrev det i det nya och jag tyckar ÀndÄ att det verkar som att SVT skruvat till testen lite för att fÄ önskat TV-mÀssigt resultat. Sedan om jag kallar den vÀrdelös eller ej vetenskaplig sÄ Àr ju det bara olika uttryck för samma Äsikt. Jag har jobbat i 3 Är med inspelning/redigering av TV/Film sÄ jag vet att man kan klippa i inspelningar och vinkla ett inslag nÀstan precis hur man vill.

"Bara för att Lampenius sade sÄ behöver det inte stÀmma." Helt riktigt men hon har ju spelat en del fiol sÄ hennes Äsikter Àr ju ganska relevanta . . .

"Att det inte bara handlar om instumentets ljud? Jo, i detta fall handlade det just om den gamla myten att det Àr sÄ lÀtt för ett trÀnat öra att höra skillnad." Jo det var vad programmet ville komma fram till men jag inflikar dÄ bara min Äsikt att priset inte bara hÀnger samman med ljudet i ett instrumentet utan Àven andra saker sÄ som kvalitet, motivlack, tidigare Àgare etc etc etc AlltsÄ hÄller jag med om att det kan vara svÄrt att bedömma priset pÄ ett instrument bara genom att lyssna pÄ det.

"Det kÀnns som om Du vill göra det hÀr till nÄgonting annat Àn det Àr?" Nej. Jag uttrycker bara min Äsikt och det tÀnker jag fortsÀtta med eller fÄr jag inte skriva i Din trÄd ?

Du sa inget om musiklĂ€rare som spelar fiol i ditt förra inlĂ€gg . . . 😛😆😆😆

Postat

VEM var det som fick stryk av trubadurerna i föregÄende avsnitt - jag uppfattade aldrig det! Det sÄg ut som reklam bara, nÀr nÄn spoling gick förbi och dunkade pÄ nÄgon.

MÀrklig företeelse.

Första gÄngen jag sÄg programmet förresten. TyvÀrr.

Postat

fast lampenius hade ju alla rÀtt eller?

Linda_Lampenius2_200.jpg

Postat
"Du sa inget om "vetenskapligt" i Ditt förra inlÀgg." RÀtt uppfattat. Men jag skrev det i det nya och jag tyckar ÀndÄ att det verkar som att SVT skruvat till testen lite för att fÄ önskat TV-mÀssigt resultat. Sedan om jag kallar den vÀrdelös eller ej vetenskaplig sÄ Àr ju det bara olika uttryck för samma Äsikt. Jag har jobbat i 3 Är med inspelning/redigering av TV/Film sÄ jag vet att man kan klippa i inspelningar och vinkla ett inslag nÀstan precis hur man vill.

"Bara för att Lampenius sade sÄ behöver det inte stÀmma." Helt riktigt men hon har ju spelat en del fiol sÄ hennes Äsikter Àr ju ganska relevanta . . .

"Att det inte bara handlar om instumentets ljud? Jo, i detta fall handlade det just om den gamla myten att det Àr sÄ lÀtt för ett trÀnat öra att höra skillnad." Jo det var vad programmet ville komma fram till men jag inflikar dÄ bara min Äsikt att priset inte bara hÀnger samman med ljudet i ett instrumentet utan Àven andra saker sÄ som kvalitet, motivlack, tidigare Àgare etc etc etc AlltsÄ hÄller jag med om att det kan vara svÄrt att bedömma priset pÄ ett instrument bara genom att lyssna pÄ det.

"Det kÀnns som om Du vill göra det hÀr till nÄgonting annat Àn det Àr?" Nej. Jag uttrycker bara min Äsikt och det tÀnker jag fortsÀtta med eller fÄr jag inte skriva i Din trÄd ?

Du sa inget om musiklĂ€rare som spelar fiol i ditt förra inlĂ€gg . . . 🙂🙂😆😆

Hej Ulf A!

Nu kÀnns det som om vi hamnat lite fel. Det var absolut inte min mening att Du skulle förstÄ det som att Du inte fÄr uttrycka Äsikter. Du nÀmner sjÀlv att Du jobbat med redigering o inspelning, det har jag ocksÄ gjort. Desto mer förvÄnande att Du lÀser in en massa annat Àn det som inslaget redovisade. Detta trots att frÄgestÀllningen presenteras klart och tydligt i inslaget sÄ tar Du med annan info som inslaget aldrig hÀvdat att det skulle innehÄlla. DÄ vetenskapligt utförda undersökningar har pÄvisat, i stort, samma resultat kan Du se detta som ett sÀtt att med ord, ljud och bild exemplifiera detta. SÄ gör vi ofta nÀr vi redigerar inslag i tv-vÀrlden, som Du kÀnner till.

Åsikter fĂ„r Du ha, Ă€ven i "mina" trĂ„dar. Jag förbehĂ„ller mig dock rĂ€tten att bemöta sĂ„dant som jag upplever som oriktigt. I detta fall handlar det om att Du lyfter in annat Ă€n det som programmet klart och tydligt informerar om. Titta pĂ„ svtplay igen och notera hur de flera gĂ„nger klart och tydligt sĂ€ger saker i stil med: "StĂ€mmer det att man kan höra skillnad pĂ„ ett billigt o dyrt instrument". Man talar ocksĂ„ flera gĂ„nger om att man bjudit in en "expertjury" med underförstĂ„elsen att "de, om nĂ„gon, borde kunna höra skillnaden". Man sĂ€ger aldrig att man skall ta upp andra aspekter/ skillnader pĂ„ dyra o billiga instrument. Sen hĂ„ller jag med Dig om att det finns fler aspekter Ă€n ljudet som avgör varför jag köper mig en dyr gitarr hellre Ă€n en billig - absolut! Att lyfta in dessa aspekter i en kritik mot ett inslag som sĂ€ger sig vilja testa myten om man kan höra skillnad pĂ„ dyra/ billiga instrument blir ju felaktig. Om Du hade skrivit t ex att Du gĂ€rna hade sett att de hade lyft in andra aspekter Ă€n ljudet i inslaget hade det blivit en relevant kritik mot vad de hade valt att ta upp. Men dĂ„ blir ju problemet att Musikministeriet just Ă€r ute efter att kolla upp och ev avslöja myter inom musiken, vilket de klart redogör för, bl a pĂ„ sin hemsida och i programmet. Det skulle ju bli konstigt om de plötsligt tar upp helt andra saker Ă€n vad de utlovar?!

Lindas Äsikter Àr absolut relevanta. Det Àr min fiolspelande vÀns Äsikter ocksÄ. Han har ocksÄ ett gott rykte i fiolkretsar i Gbg-omrÄdet. Vad jag menar Àr att hans pÄstÄende gick stick i stÀv med Lindas och han kan ha lika rÀtt. Han gissade rÀtt pÄ alla tre. Den enda han tyckte var lÀtt var fiolen.

Det verkar som om Du fattade humör gentemot mig. Jag ber om ursÀkt om jag framkallade sÄdana reaktioner hos Dig. Tittar Du pÄ vad Du först skrev sÄ förstÄr Du sÀkert hur det Du skrev uppfattades av mig. Det kÀndes lite som om Du ville diskutera "katter" nÀr det var "hermeliner" det handlade om. Hoppas Du icke Àr allför ond pÄ mig dÄ det inte var/ Àr min mening.

Med vÀnliga hÀlsningar

Wonderboy

Postat

Alla vet jag inte men Lampenius har i alla fall tvĂ„ rĂ€tt 🙂

Postat
Vad vart det för svenskt dataprogram de anvÀnde att mixa med i inslaget om loopar?

typ nÄt svenskt mixprogram?

BÄde looparna Du hörde och programmet i sig heter "Garageband" och medföljer i progamsviten "I-life" som finns till mac. Programmet kallas ibland feltaktigt för "leksak" för nybörjare. LÀser man dock internationell musikpress fÄr man mÄnga exempel pÄ artister som startar sin lÄtskrivarprocess i detta program. Det roliga Àr ju att om man sen vill jobba vidare och förÀdla sin lÄtidé Àr det ju bara att lyfta över hela klabbet i Logic och fortsÀtta dÀr. SÄ ja, Du kan hitta looparna som blev hitar i detta program.

Postat

Linda_Lampenius2_200.jpg

Ja, precis som min filospelande vÀn! Han tyckte fiolen var lÀtt. Han menar att det billiga hördes i den gnÀlliga tonen.

För övrigt finns det mÄnga som tycker att mycket Àr rÀtt med Linda!

Postat
Hej Ulf A!

Nu kÀnns det som om vi hamnat lite fel. Det var absolut inte min mening att Du skulle förstÄ det som att Du inte fÄr uttrycka Äsikter. Du nÀmner sjÀlv att Du jobbat med redigering o inspelning, det har jag ocksÄ gjort. Desto mer förvÄnande att Du lÀser in en massa annat Àn det som inslaget redovisade. Detta trots att frÄgestÀllningen presenteras klart och tydligt i inslaget sÄ tar Du med annan info som inslaget aldrig hÀvdat att det skulle innehÄlla. DÄ vetenskapligt utförda undersökningar har pÄvisat, i stort, samma resultat kan Du se detta som ett sÀtt att med ord, ljud och bild exemplifiera detta. SÄ gör vi ofta nÀr vi redigerar inslag i tv-vÀrlden, som Du kÀnner till.

Åsikter fĂ„r Du ha, Ă€ven i "mina" trĂ„dar. Jag förbehĂ„ller mig dock rĂ€tten att bemöta sĂ„dant som jag upplever som oriktigt. I detta fall handlar det om att Du lyfter in annat Ă€n det som programmet klart och tydligt informerar om. Titta pĂ„ svtplay igen och notera hur de flera gĂ„nger klart och tydligt sĂ€ger saker i stil med: "StĂ€mmer det att man kan höra skillnad pĂ„ ett billigt o dyrt instrument". Man talar ocksĂ„ flera gĂ„nger om att man bjudit in en "expertjury" med underförstĂ„elsen att "de, om nĂ„gon, borde kunna höra skillnaden". Man sĂ€ger aldrig att man skall ta upp andra aspekter/ skillnader pĂ„ dyra o billiga instrument. Sen hĂ„ller jag med Dig om att det finns fler aspekter Ă€n ljudet som avgör varför jag köper mig en dyr gitarr hellre Ă€n en billig - absolut! Att lyfta in dessa aspekter i en kritik mot ett inslag som sĂ€ger sig vilja testa myten om man kan höra skillnad pĂ„ dyra/ billiga instrument blir ju felaktig. Om Du hade skrivit t ex att Du gĂ€rna hade sett att de hade lyft in andra aspekter Ă€n ljudet i inslaget hade det blivit en relevant kritik mot vad de hade valt att ta upp. Men dĂ„ blir ju problemet att Musikministeriet just Ă€r ute efter att kolla upp och ev avslöja myter inom musiken, vilket de klart redogör för, bl a pĂ„ sin hemsida och i programmet. Det skulle ju bli konstigt om de plötsligt tar upp helt andra saker Ă€n vad de utlovar?!

Lindas Äsikter Àr absolut relevanta. Det Àr min fiolspelande vÀns Äsikter ocksÄ. Han har ocksÄ ett gott rykte i fiolkretsar i Gbg-omrÄdet. Vad jag menar Àr att hans pÄstÄende gick stick i stÀv med Lindas och han kan ha lika rÀtt. Han gissade rÀtt pÄ alla tre. Den enda han tyckte var lÀtt var fiolen.

Det verkar som om Du fattade humör gentemot mig. Jag ber om ursÀkt om jag framkallade sÄdana reaktioner hos Dig. Tittar Du pÄ vad Du först skrev sÄ förstÄr Du sÀkert hur det Du skrev uppfattades av mig. Det kÀndes lite som om Du ville diskutera "katter" nÀr det var "hermeliner" det handlade om. Hoppas Du icke Àr allför ond pÄ mig dÄ det inte var/ Àr min mening.

Med vÀnliga hÀlsningar

Wonderboy

Hej pÄ dig sjÀlv underbarnet,

Jag har bara en annan Äsikt som jag för fram.

Jag konstaterar bara vissa saker som för mig Àr relevant i sammanhanget. "StÀmmer det att man kan höra skillnad pÄ ett billigt o dyrt instrument"?

Mitt svar: Nej inte alltid eftersom det Àr annat Àn ljudet som pÄverkar priset pÄ ett instrument.

"Att lyfta in dessa aspekter i en kritik mot ett inslag som sĂ€ger sig vilja testa myten om man kan höra skillnad pĂ„ dyra/ billiga instrument blir ju felaktig." Varför det? NĂ€r det Är andra saker som pĂ„verkar priset, jag tycker det Ă€r vĂ€ldigt relevant.

"Om Du hade skrivit t ex att Du gĂ€rna hade sett att de hade lyft in andra aspekter Ă€n ljudet i inslaget hade det blivit en relevant kritik mot vad de hade valt att ta upp." Är inte det precis vad min kritik sĂ€ger ?!

Vad gÀller dina fiolspelande vÀnner sÄ lade jag enbart med den kommentaren (med glada ansikten!) för att du "hoppade pÄ mig" för att jag kom med en "ny" formulering om vad jag tyckte om inslaget sÄ lade du sjÀlv dÀrefter till en del "nytt".

Och jag har fortfarande intrycket att SVT gjorde sitt bÀsta för att vilseleda=göra det sÄ svÄrt som möjligt.

Jag funderar ocksÄ pÄ om du var med och gjorde inslaget eftersom du blir sÄ upprörd över min kritik . . .

Annars har inte fattat nĂ„got humör. . . bara diskuterat lite. 😛

Med vÀnliga hÀlsningar

Ulf

Postat
Ja, precis som min filospelande vÀn! Han tyckte fiolen var lÀtt. Han menar att det billiga hördes i den gnÀlliga tonen.

För övrigt finns det mÄnga som tycker att mycket Àr rÀtt med Linda!

jaha

jag fattade fel

jag trodde du menade att din vÀn gissade fel

givetvis kan man komma fram till samma slutsatser genom att lyssna efter olika saker

fast jag föredrar linda framför din vĂ€n Ă€ndĂ„ tror jag ... 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.