Jump to content
Annons

Orimliga dropouts- och latencyproblem


TCIM

Recommended Posts

Hej.

Antingen kan vi försöka lösa detta tillsammans eller så kan vi låta detta bli en nitad tråd där vi en gång för alla konstaterar att Cubase 4 EJ är kompatibelt med Win XP 64bit.

Spelar in via mitt e-mu 1820m, använder 7 in, och skickar bara ut till monitorer (ch. 4).

Alla kanaler i/o är korrekt routade in i HOST/sequencer/cubase och svarar som de ska via monitorlyssningsfunktionen. Använder mina preamps och spelar in ”cleant” utan pluggar.

Datorn är en ”studiodator” byggd enligt Studios datorbyggartidning med något mer påkostade detaljer. 3 diskar, 1 systemdisk á 250gb, 1 biblioteksdisk á 250gb och 1 audiodisk á 700gb.

ASUS p5w DH deluxe, Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz, 8gb ram, win xp pro 64bit, cub 4.?.?

Win och bios är inställda enligt konstens alla tweakknep. Datorn är även dedikerad musikdator utan internet, antivirus osv.

Jag använder inte cubase xp64 variant, vilken jag fortfarande antar är under utveckling eller helt enkelt inte prioriteras alls längre.

Bör jag göra det om jag kör på OS 64?

Datorn svarar bra till en början, men efter ett tag får jag meddelanden om CPU droputs detected, att mitt fysiska minne börjar ta slut samt att latencyn visar sitt fula tryne.

Jag höjer då buffersizen till 10ms och jag kan fortsätta spela in ett tag innan samma problem infinner sig. Detta ställer till det fruktansvärt. 10ms är galet mycket ibland och tillsammans med cub. click, vilket hackar, blir det omöjligt att klara och genomföra hållbar inspelning.

Vid mix kan jag sätta buffersize till 100ms och klarar då en hel del, men ändå inte tillfredsställande mycket. Använder mig framförallt av waves SSL-pluggar, garriton- och halion-bibliotek.

Har lagt ner så mycket pengar och tid i min musikburk att jag tappat räkningen och ändå detta..

Hilfe, hilfe, bitte!

/

V

(Kommentarer i stil med ”-du skulle köpt en mac” undanbedes)

EDIT:

Tråden borde lagts in i Studiohårdvara/Datorer/tillbehör. Men vet ej hur man flyttar. Sorry

Redigerat av TCIM
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mer info... GPU? Har du provat att flytta ljudkortet till en annan PCI-plats? Vad får du för värden med DCP latency checker? Har du provat att stänga av t ex nätverkskort, DVD-spelare o s v?

Hej!

Ber om ursäkt om jag inte var tydlig nog med mina specar.

DCP latency checker var nytt för mig, verkar fantastiskt användbart! Mer om resultaten därifrån nedan.

Nätverkskorten är frånkopplade.

DVDspelaren, och brännaren, cdromen, har jag inte kopplat ur. Jag ska pröva det samt att stänga ner andra processer (av de få jag har igång) en gång till.

Innan jag börjar med det får du gärna utveckla ditt ”o s v”.

Ang GPU så kör jag ett sapphire radeon x1550, 512mb, ddr2, pci express. Dubbla skärmar med högsta möjliga upplösning. ATI kontrollpanelen verkar vara igång non stop.

Annan info(, som jag inte förstår): core clock 547mhz, Memory clock 396mhz

Inne i VST Audio system står det något om en input- och outpulatency (3,7ms/i 2,4ms/o).

Här finns även möjlighet att välja klocka. Här har jag valt Internal.

Ska jag kanske använda det som kallas Sync då jag har ett synckort installerat tillsammans med ljudkortets pci.

Trodde att detta enbart skulle användas vid rikliga midi-inspelningar.

CPU overload, knaster och rött i DCP latency checker…

Detta främst vid uppstart och stopp.

Se screen 1.

post-5300-1233343103_thumb.jpg

Märkligt var det när jag stängde ner cubase och DCP gick bananas

Se screen 2.

post-5300-1233343127_thumb.jpg

Bör jag fortf pröva byta pciplatser på grejerna vid denna nya info?

Tacksammast

/

V

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är mer allmäna funderingar än fakta, men några saker jag kom att tänka på - utan speciell ordning:

Tweakade BIOS kan lösa mycket, men testa med en reset till fabriksinställningar. Jag har själv gått bort mig i tweakträsket i BIOS och fått problem (har likadant moderkort/CPU som du fö).

På tal om BIOS: En uppdatering kanske behövs.

Uppdaterade drivrutiner till ljudkortet, grafikkort?

Det finns en x64 betaversion av Reaper - ladda hem, installera och se om du får samma problem.

http://www.reaper.fm/download.php#beta

I din sits skulle jag absolut testa Cubase i x64-version - beta eller ej - om det finns tillgängligt. Du verkar inte ha mycket att förlora på det.

Dubbla skärmar - testa med att koppla ur en.

Hur är datorn i övrigt när du inte kör Cubase?

Testa absolut med att byta PCI-platser.

Har du tillgång till annat ljudkort/interface - testa med det.

Ta bort sync-kortet och se vad som händer. Kan kanske räcka med att inaktivera i Enhetshanteraren. Kör Latency Checker samtidigt så ser du nog ganska omgående om något händer.

Öhh, tja.. Alltid något att testa för felsökning. Du kan ju göra som jag. Börja med det enklaste och ta det bökigaste sist.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hade sinnesjuka problem med mitt PCI kort, fick IRQ 16 eller högre och då är det virtuella IRQ= dåligt.

Du skall ha 15 eller mindre än har jag för mig då blir det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på de extremt dåliga resultaten DCP gav så spelar det nog ingen roll vilken version av Cubase som används; problemen med datorn måste lösas först då den lider av tydliga symtom av att vara en "problemdator" för musik.

Du får helt enkelt stänga av/flytta/byta ut hårdvara tills det funkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på de extremt dåliga resultaten DCP gav så spelar det nog ingen roll vilken version av Cubase som används; problemen med datorn måste lösas först då den lider av tydliga symtom av att vara en "problemdator" för musik.

Du får helt enkelt stänga av/flytta/byta ut hårdvara tills det funkar...

Okidoki!

Jag börjar med hårdvaran.

Sladden mellan pci och själva e-mu-enheten har fått sig en törn. Sladden, som ser ut som en vanlig nätverkssladd, har i ena änden tappat sin lilla klaff, vilken ska låsa sladden i modul eller pci-ingång . Tror inte att det spelar stor roll då signalen fortf kommer fram. Ska iaf maila e-mu/creative och höra om man kan beställa en ny sådan sladd separat.

Men jag vågar så när utesluta ev glapp osv.

När Cubase inte körs så peakar inte DCP, och eftersom det är en dedikerad musikdator har jag inget annat program installerat som skulle belasta lika mycket.

DCP ligger väldigt lågt och stabilt i flera timmar utan nämnvärd belastning.. (körde ms röj i några timmar..)

1. Hur genomför jag ett ordentligt test av allting i burken?

2. Om det, som jag tror, är ett uttjänt ljudkort, hur tar jag reda på det?

Jag menar, kopplar jag ur ljudkortet är jag ganska säker på att datorn sköter sig, då den ju inte har möjlighet att belastas på de sätt jag vill pröva den.

Dock har jag möjlighet att sätta i e-mu i annan dator, som inte är i närheten av lika kraftfull studiodatorn är (på pappret). Funkar cubase felfritt där, kan jag ju utesluta fel på ljudkortet, men med tanke på att den datorns prestanda är så låg kommer ett sådant test inte vara giltigt för studioburken.

Skulle det vara ett fullgott test om burken skötte sig med exempelvis asio4all och e-mu bortkopplat? Skulle man då kunna konstatera att det är ljudkortet som kraschat eller väger fler parametrar in?

Vill bara pröva det enkla och självklara innan jag börjar skruva isär och byta pciplatser, dessvärre vet jag ju inte, som ni märker, hur dessa triviala prestandatester går till.

Felsökning har jag hört talas om, men vid sådana står det hur naivt och blåögt som helst att allt ”fungerar som det ska”. (Och nääääää, det gör det inte..)

Hyperhyggligt om ni kan guida mig lite till

/

V

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...