Jump to content
Annons

AMD eller Intel


taipau

Recommended Posts

Annons
Vilket e bäst för ljud,amd eller intel

Jag skulle vilja hävda att båda funkar lika bra. Det är snarare andra komponenter i datorn än processorn som riskerar att ställa till problem. Möjligtvis är Intels egna kretsuppsättningar då ett något säkrare val än de mest obskyra tredjepartslösningarna till AMD-plattformen. Som alltid gäller det att göra sin research genom att höra med andra användare vilka hårdvarukombinationer de kör och är nöjda/missnöjda med.

Jag kör själv Athlon XP 2500+ och Nforce 2-kretsar och det funkar hur bra som helst.

/MvH Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Patrick L (oregistrerad)

Jag har hört från flera håll att AMD ska vara ett bättre val. Vet inte om det stämmer? Själv kör jag AMD o det fungerar bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör en AMD 2800+ ihop med Sonar och sedan jag skaffade den har inte processorn gått i botten en enda gång. Jag tror inte heller att valet av processor spelar så extremt stor roll just nu. Satsa på snabba minnen, snabba diskar och högklassigt ljudkort (läs: m-audio istället för Creative, hehe)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pulse. (oregistrerad)

Jag har en AMD 2000+ (1.7GhZ ska dock prestera som en 2Ghz) och en P4 (2GhZ) båda datorerna har samma minne och kör med samma OS m.m. men får känslan av att AMD'n flyter på lite bättre en när jag kör med P4 men det kan vara bara inbilning eller linknande. Men mitt problem me AMD'n är att den låter förjävligt rent ut sagt medans min P4 går tyst som bara den men återigen beror de oxo på vad man har för fläktar för kylning och chassi m.m. men om jag i dag skulle gå och köpa mig en ny burk så skulle det nog bli en Pentium trots allt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Patrick L (oregistrerad)

AMD och Pentium beräknar data på lite olika sätt.

Pentium tar stora mängder data på en o samma gång o jobbar med dom i paket. AMD tar istället och jobbar i en jämn ström.

Känns som att paketlösningen inte är så bra för ljud trotsallt. I dag spelar det nog inte så stor roll som det gjorde för bara 2-3 år sen. Det är nog mer en smaksak i dag tror jag.

Patrick

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en klar naktdel med amd, de blir mycket varmare än Intel vilket resulterar i mer fläcktljud. Värmen gör också att de lättare brinner. Jag har en polare som har haft 2 st AMD som brunnit på bara ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror helt och hållet på vad man kör för fläktar o.s.v.

Min AMD TBird dator är den tystaste jag har hemma, låter till och med mindre än min laptop när laptopen går på lågvarv.

Att de blir mycket varmvare stämmer inte lika bra längre och har han haft två processorer som brunnit så är det nog mer på hans andra utrustning än på processorn, eller så har han helt enkelt bara satt ihop grejerna helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en klar naktdel med amd, de blir mycket varmare än Intel vilket resulterar i mer fläcktljud. Värmen gör också att de lättare brinner. Jag har en polare som har haft 2 st AMD som brunnit på bara ett år.

Hört talas om vattenkylning?!

Mycket tyst ocj kyler jäkligt bra!

Bara en nackdel.. Hög prislapp! Men jag tror faktiskt det är värt de!

Amd Brinner inte så lätt kan jag säga!

Hade en lite olycka med felmonterad kylfläns så den rasade dän..

Men prollen klarade sig fin fint! =D (AMD Athlon XP 1700+)

Men de gammla Athlon och duron ssuger ärligt talat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intel och amds processorer är näst intill identiska i värmeutveckling. (xp och p4)

Därimot så är amds gamla thunderbird den varmaste cpun som någonsin har gjorts typ 🙂

Ljudnivån har ju inget med själva cpun att göra, utan det är ju kylflänsen som det handlar om. Desto bättre utformad kylfläns, desto tystare fläkt kan man ha på.

Zalman gör bra och knäpptysta cpukylare för båda tillverkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har själv ingen mångsidig erfarenhet när det gäller val av datorhårdvara men på alla ställen jag läst rekommenderas generellt Intel processor, ASUS moderkort och Matrox grafikkort. Senare Geforce korten ska tydligen fungera bra för musik också vad jag förstått?

Har själv kört enligt samma princip sedan mitt groteska misstag -97 att köpa en Cyrix processor.

Min nuvarande konfiguration:

Intel P4 2,4Ghz [533 Bus]

ASUS P4P8 Moderkort

Matrox G550 Grafikkort

Mvh

Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...