Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vi håller på att spela in några låtar med akustisk gitarr.

Det är rätt så lågmäld och detaljrik musik.

Stränggnissel hörs väldigt väl och ibland stör det otroligt mycket.

Finns det nåt bra sätt att få mickarna att plocka upp mindre stränggniss?

Kan man göra nåt smart EQ-trick som lättar upp dem lite?

Vore tacksam om ni ville dela era erfarenheter av detta.

(jag är mest intresserad av de rent inspelningstekniska lösningarna, jag vet hur man spelar utan särskilt mycket gnissel

men det är en annan gitarrist som spelar in)

Redigerat av Tophe
Annons
Postat
Vi håller på att spela in några låtar med akustisk gitarr.

Det är rätt så lågmäld och detaljrik musik.

Stränggnissel hörs väldigt väl och ibland stör det otroligt mycket.

Finns det nåt bra sätt att få mickarna att plocka upp mindre stränggniss?

Kan man göra nåt smart EQ-trick som lättar upp dem lite?

Vore tacksam om ni ville dela era erfarenheter av detta.

(jag är mest intresserad av de rent inspelningstekniska lösningarna, jag vet hur man spelar utan särskilt mycket gnissel

men det är en annan gitarrist som spelar in)

Det enda man kan göra är väl att automatisera regeln så du droppar volymen precis vid gnisslet. Eller försöka klippa bort det.

Gnissel och litte strängskorr tycker jag dock till akustisk gitarr. Liksom andning är en del av sången.

Men ibland vill man ju inte ha lika mycket av det såklart.

Postat

Det kan hända att jag mickat lite för nära iofs.

Ska prova och micka en aning längre bort... Nån decimeter bara.

Har funderat på automatisering också, men jag vet inte om det funkar riktigt i de

här låtarna. Det ligger alltid flera trängar och klingar över bytena. Ska prova det också.

Det är ingen som har nåt magiskt sätt att placera mikrofonerna när man mickar A/B?

Postat

Har man gått om tid kan man jobba så som man beskriver i nåt nummer av studio när det gäller att ta bort vassa konsonater från sången (kankse det nya nummret rent av). Klipp ut gnisslet och lägg på ett annat track med en annan eq. Då försvinner inte den dynamik som man kanske vill ha, laborera lite och testa.

Kolin

Postat

du kan testa med en multibandskompressor

hittar du frekvensområdet där gnisslet ligger så kan du få den att arbeta bara när det gnisslar till å därmed dämpa bara där å då

Postat

Dunlop har ett rengörings- och underhållskit för gitarrer som heter "System 65". Det innehåller 5 olika vätskor. En av dem är en "Ultraglide 65 - string cleaner & conditioner". Den har en liten "dutt" på sig som lägger mot strängarna och drar längs med dem. Dutten blir ganska svart om strängarna är lite använda. Nu har Du förhoppningsvis nya strängar på och då undrar Du hur detta kan hjälpa Dig? Jo, efteråt torkar man av med bomullstrasa. Kvar blir ett slags glidmedel som inte alls stör spelandet men som sänker gnisslet rejält! Sen tror jag att man skall laborera med avstånd men framförallt riktning vad gäller mickningen. Alla som spelat in fiol vet hur svårt det kan vara. Har man bara tålamod så brukar man hitta ett ställe där det inte gnisslar.

Postat

Testa att köpa ett set slipade (flatwound) strängar. Du tappar lite briljans och ton, men slipper gnisslet helt och hållet! Om gnisslet förekommer i ackord/lägesbyten, så kan det faktiskt hjälpa att bara lätta lite på handen mellan bytena! 😕

Postat

Tack för era tips!

Jag ska experimentera lite med micken på halssidan och se vad som händer.

Automation är nog ingen dum idé, ska prova det och se hur det blir.

Jag gillar verkligen inte att sitta med automation... föredrar de härliga reglarna, men om jag satt en bra volym på

gitarren först så kan jag ju fixa det sist.

Ska även prova EQ-tricket och att på nåt sätt fasa ut gnisset.

Återkommer med resultat framöver.

Tack för alla svar... fyll gärna på med mer om ni har.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.