Jump to content
Annons

Prylar till mobil studio


hackeman

Recommended Posts

Hallåja, längesen. 😛

Har haft en längre paus från studion och musikskapandet till förmån för annat, men nu börjar det bli dax att bejaka studionörden inom sig igen. För att göra detta lättare för mig tänkte jag ändra om mitt set lite så att jag kan ta med mig så komplett studio som möjligt till stugan och ev. andra destinationer, men även använda samma utrustning i studion här hemma. Vill inte behöva peta om i Cubase SX-projekten bara för att jag fortsätter jobba med det på en annan destination.

Primärt tänkte jag mig ett schysst midi keyboard/controller med inbyggt ljudkort och mikingångar, tillsammans med en schysst laptop. Mikrofon och monitorer pallar jag inte släpa med mig så får bli lurar, gärna med mik om det nu ens går att få tag på med någorlunda kvalité. Inte säker på hur jag ska göra med skärm, endast laptopskärm blir nog för liten arbetsyta, men kompletterar jag med extern skärm här hemma måste jag nog även göra det i stugan för att inte fucka upp hur jag arrangerat arbetsytan i Cubase.

Here goes...

Midi keyboard/controller med inbyggt ljudkort

Lutar åt Novation X-station eller Novation Xio. Om jag har förstått det hela rätt är största skillnaderna att förstnämnda har fler kontroller, dubbla mikingångar och finns 25/49/61 tangenter. Sistnämnda har endast en mikingång och finns endast med 25/49 tangenter. Eftersom jag även tänker ha det som motherkeyboard/kontroller i studion här hemma blir det nog X-Station med 61 tangenter. Förvisso får jag 2 st Xio för priset av 1 st X-station och skulle då slippa släpa keyboard mellan lägenhet och stuga.... hmm.

Laptop

Kommer att köra Cubase SX, förmodligen 3.0 eller rent av 2.2 av prestandaskäl, så ingen mening att fläska på med Core2Quad CPU som kostar skjortan i de få laptopar som det finns. Är väl bara Cubase 4 som drar nytta av Quad ändå. Så får bli en snabb Core2Duo processor och 3-4GB RAM. HD 320GB eller mer. Windows XP, helst. Och såklart ska den vara så tyst som möjligt. Vad det gäller skärmstorlek finns det laptopar med upp till 20,1", men de kostar 15-20K och väger >7Kg så det lutar snarare åt 17-19" och att jag kompletterar med motsvarande storlek i extern skärm och på så sätt köra dubbla skärmar. Både hemma och i stuga. Kommer nog även ha dockningsstation/portreplikator på båda ställena. Andra eventuella destinationer får jag klara mig med endast laptopens skärm.

Hörlurar med mik

Här har jag inte hittat något avsett för studiosammanhang ännu. Finns kanske inte? Jag kör StudioProjects B1 hemma, och kan nog leva med lite sämre mikinspelning på annan destination. Men pallar iaf inte släpa mik oxå fram och tillbaka.

Det som saknas

...är lineingångar för alla mina analoga synthar där hemma, som såklart får bli där hemma. Kör just nu dessa genom mitt Hercules 16/12 FW ljudkort, men känns lite som slöseri att ha kvar det kortet bara för detta syfte när det för övrigt ersätts av X-stations inbyggda ljudkort och mikingångar.

Över till er....

Någon som har synpunkter, tips eller erfarenheter kring ovan? Något jag inte tänkt på?

Vad finns det för smart lösning för de analoga syntharna annat än lineingångarna i Hercules-kortet?

Hur snabb Core2Duo processor ska man satsa på? Kommer att köra en hel del VSTs...

Några lämpliga produkter jag missat? Hörlurar med mik för studiobruk, finns det ens?

Är jag galen som ens tänker på att släpa prylar såsom keyboard fram och tillbaka?

Bättre köpa två uppsättningar keyboard och endast släpa laptopen?

Kanske slutar med dubbla uppsättningar av allt? Urk.

Tacksam för alla råd! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Beyerdynamic´s DT250-lur finns att köpa mick till. SR Östergötland brukar köra med de ibland när de har yviga radiopratare.

Låter brabra

Tack för tipset! Jag letade upp manualen till lurarna och hittade följande:

DT 250 / DT 252

The DT 250 / DT 252 is a closed dynamic headphone offering

excellent ambient noise isolation making it suitable for all kinds of

applica tions in broadcasting and recording studios. The headband

and earphone cushioning systems have been carefully designed for

maximum comfort and unobtrusive style. The powerful neodymium

magnet system provides high-fidelity reproduction and a balanced

sound. The standard impedance is 80 Ω. Furthermore, versions with

250 Ω systems are available. The connecting cables to the ear

monitors run safely in the headband and the main connecting cable

is terminated on one side with a multi-pin connector.

DT 280 / DT 290

Same as DT 250, but featuring the dynamic hypercardioid DM 290

microphone. The DT 280/DT 290 headset is used in intercom and

talkback systems as well as other applications where a dynamic microphone

is required. The DT 280/DT 290 V.11 has an integrated microphone

preamp for AB-powering.

DT 291 / DT 297

Same as DT 250, but featuring an omnidirectional electret condenser

microphone (DT 291) or a cardioid condenser microphone (DT 297). The

DT 291 PV / DT 297 PV is equipped with an integrated preamp for

phantom powering. The DT 297 V.11 has an integrated microphone preamp

for AB-powering.

Så... finns lite alternativ. 🙂 Och dom varierar en del i pris:

http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_inte...binationer.html

Nån aning om vilken som passar bäst till sång, om någon?

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

DT 297 skulle jag nog satsa på! Där slipper du oroa dig för att få med massa slask, ch får njurriktningen på micken! 🙂

jag har funderat lite på vad du skulle behöva. Har du kollat in MOTU´s Ultralite? bra ljudkort med många i/o

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...