Jump to content
Annons

Vilket program fungerar bästa i Wine?


djstyler

Recommended Posts

Här om dagen laddade jag ner och installerade Ubuntu Studio som kom med en hel del olika program för bild, ljud och video hantering. Har haft Ubuntu tidigare och blev inte besviken den här gången heller. Programmen som följde mer var inget av det jag sökte efter. Har tidigare bekantat mig med Reason 4, Fl Studio 6, 7 och 8, och ytterst lite med Ableton.

Jag skulle vilja veta vilken DAW som fungerar bästa igenom wine. Ska helst inte kosta mer än 5000 sek.

Jag kommer i programmet använda:

  • Vengeance Club Sounds Vol. 3
  • Lennar Digital Sylenth
  • Diverse gratis plugins

Ska idag försöka mig på en installation av Fl som jag redan äger, men ni kanske tror att något annat fungerar bättre?

Hojta gärna till med tips på sidor om ämnet, program tips etc.

/Tony

Redigerat av djstyler
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
Varför?

Varför vad?

Varför Wine och Linux?

Håller du på med ekonomisystem och bilder kanske det funkar.

Men nära realtime då går du över ån ... efter sämre prestanda.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej.... Pröva Ardour istället för Reaper..... Fint multitrackprogram.... Version 2.7.1 nu.... Ska finnas midistöd från och med version 3... 🙂 (men det går att lösa på annat sätt!)

Ja jag prövade FL studio men upptäckte vissa buggar genom att köra i Wine... Installerade dssi_VST till wine... Hmm ska testa o köra FLstudios VSTI nån gång (men tyckte det va buggit till o med i Windows då) Reaper funkade hyfsat - ingen latency (att tala om - om du inte e en inbiten musikhögskoleelev som kommer sluta med att göra produktionsmusik utan själ 😉). har Maudio Delta 44.

Visst det e lite meckigt för VST får inte distribueras fritt, men man kan ladda ner VST SDK (software developer kit) och bygga många program till linux med VST stöd.... Tyvärr funkar inte alla, medan en del funkar hur bra som helst, men med lite små glitches som att t.ex. mätarna inte rör sig förrän man håller inne musen på en ratt etc... men ni har väl öron, och kör man 32 bit float har man ju lite headroom också... har inte stört mig...

AD drums funkar helt felfritt t.ex.... det är bara problem med VST syncen... Men MÅSTE allt nu för tiden vara överkvantiserat och komprimerat till max? Fram för lite skeverier och livekänsla!!!

Kör RT kärnan och har mindre lag än i windows....

Det finns potentiall inom ljudskapande inom Linux... Även ni SOM iNTE e datanördar men kanske användare.... Bidra till communitiet... Feedback buggrapporter etc.... Det hjälper verkligen utvecklarna. Alla har inte pengar, men kanske idéer och förslag iaf,

Det värsta som finns är: 1. de som klagar utan att komma med konstruktiv kritik 2. De som fått svar på sina problem utan att dela med sig av kunskapen om vad som gick snett/lösningen!!!!

Sluta låta vårt skeva samhälle tvinga på oss egoistiska ideeal!!!!

Ja å så MÅSTE ni ju köra JACK ljudservern för att överhuvutaget få ner latencyn.... ALSA duger inte... Men det visste ni väl?

It's no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society - ordinary people do fucked up things when fucked up things become ordinary!!!!

/e.

Redigerat av Uber
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Visst det e lite meckigt för VST får inte distribueras fritt, men man kan ladda ner VST SDK (software developer kit) och bygga många program till linux med VST stöd....

Saxat från Ardour 2.8 2009-03-27

Ardour now uses the Vestige header file to allow compilation with VST support on Linux. We believe, given the reverse engineering of the Vestige header, that there is no more need to fetch the VST SDK from Steinberg in order to build Ardour with VST support, and it is possible to distribute all source code associated with VST support.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...